Net voor de pauze is het al even
de beurt aan Sting. Als voor
proefje op zijn optreden later
die avond, brengt hij de zaal in
vervoering met het bekende
'Summertime'.
De popartiesten dagen met hun
succes het orkest uit om hen te
overtreffen. Na de pauze lijkt
dirigent Groslot 'zijn muzikan
ten' aan te moedigen om de
sterren van de hemel te spelen.
Opeens valt het orkest stil.
Colin Blunstone A
bliek goed te laten pauzeren.
Met één hand dirigeert hij het
orkest, met de ander het pu
bliek. Heel Ahoy' roept in koor
op het juiste moment "pom"
mee of klapt in de handen. Zo
dra er ook maar iets bekends
voorkomt in het stuk wordt er
naar hartelust meegeneuried,
gestampt of geklapt. Ook het
koor heeft er zin in en swingt
uitbundig mee. Het serieuze
imago dat koren vaak meedra
gen, werken de zangers bij de
Proms-bezoekers voorgoed weg.
Voordat de rust teruggekeerd is
in de zaal, staat Gary Brooker
op het toneel met 'A whiter
shade of pale', gevolgd door Bar
ry Ryan. Zijn popklassieker
'Eloise' wordt door heel Ahoy'
(jong en oud] meegezongen.
Naast Ryan is Frank Boeijen ge
contracteerd als verrassingsact.
Wie denkt dat hij net zo serieus
is als de meeste van zijn tek
sten heeft het mis. Juist Boeijen
is de eerste zanger die ook het
publiek laat werken. Veel
moeite heeft hij daar niet mee.
Zijn 'Kronenburg Park' doet
het publiek eensgezind weer de
lichtjes in de lucht steken. Wie
van bovenaf op de zaal kijkt,
ziet een zee van vlammetjes.
Hoofdact Sting y
Gary Brooker, de zanger A
van Procol Harum
Barry Ryan
Frank Boeijen overtuigde
vriend en vijand van zijn
kunnen
Groslot draait zich om. Ver
warring in het publiek. Moest
de zaal soms weer iets inbren
gen? Dan klinkt er een hels ka
baal van achter uit de zaal. Ver
baasd kijkt iedereen om.
Mensen die erg dicht bij de ge
luidsboxen staan bedekken
htm oren. Langzaam gaan ach
ter in de zaal een hoop spots
aan. Statig glijdt een podium
met een orgel erop over het pu
bliek. De Vlaamse organist Luc
Ponet wordt ontvangen met
een luid applaus en springt aan
het einde van zijn stuk het pu
bliek in, in de hoop opgevangen
te worden. Hoofdact Sting
komt op. Tijdens 'Moon over
Bourbon street', lijkt hij nog
enigszins schuchter voor het
orkest te staan. Maar naarmate
de nummers vorderen krijgt
ook hij de Promssmaak te pak
ken. Vooral zijn laatste num
mer, 'Englishman in New
York', werd uitbundig meege
zongen.
Night of the Proms 1993 was
net als voorgaande jaren een
succes en zeker voor herhaling
vatbaar. Hier was niet alleen
het aanwezige publiek het over
eens. Ook de organisatie van
het festijn is nog steeds en
thousiast. Vroukje Boenk was
binnen de afdeling Marketing
een van de organisatoren van de
Proms. Zij vond alle avonden,
in Maastricht en Rotterdam,
heel sfeervol. "Hoewel elke
avond natuurlijk weer net iets
anders is", vertelt ze. "Zo was
de zaal in Maastricht bijvoor
beeld heel anders dan Ahoy'.
Dit merkte je bijvoorbeeld aan
de organist die in Ahoy' over
het publiek heen 'vloog'. In
Maastricht kwam hij direct
midden in de zaal vanaf het pla
fond naar beneden. We zijn heel
blij met de goede reacties die we
van het publiek hoorden. Maar
ook de echte vakmensen re
ageerden ook dit jaar heel posi
tief. Zij zeggen unaniem dat
Heineken met de Night of the
Proms een uniek evenement in
handen heeft. Dat is iets om
echt trots op te zijn."