Net voor de pauze is het al even de beurt aan Sting. Als voor proefje op zijn optreden later die avond, brengt hij de zaal in vervoering met het bekende 'Summertime'. De popartiesten dagen met hun succes het orkest uit om hen te overtreffen. Na de pauze lijkt dirigent Groslot 'zijn muzikan ten' aan te moedigen om de sterren van de hemel te spelen. Opeens valt het orkest stil. Colin Blunstone A bliek goed te laten pauzeren. Met één hand dirigeert hij het orkest, met de ander het pu bliek. Heel Ahoy' roept in koor op het juiste moment "pom" mee of klapt in de handen. Zo dra er ook maar iets bekends voorkomt in het stuk wordt er naar hartelust meegeneuried, gestampt of geklapt. Ook het koor heeft er zin in en swingt uitbundig mee. Het serieuze imago dat koren vaak meedra gen, werken de zangers bij de Proms-bezoekers voorgoed weg. Voordat de rust teruggekeerd is in de zaal, staat Gary Brooker op het toneel met 'A whiter shade of pale', gevolgd door Bar ry Ryan. Zijn popklassieker 'Eloise' wordt door heel Ahoy' (jong en oud] meegezongen. Naast Ryan is Frank Boeijen ge contracteerd als verrassingsact. Wie denkt dat hij net zo serieus is als de meeste van zijn tek sten heeft het mis. Juist Boeijen is de eerste zanger die ook het publiek laat werken. Veel moeite heeft hij daar niet mee. Zijn 'Kronenburg Park' doet het publiek eensgezind weer de lichtjes in de lucht steken. Wie van bovenaf op de zaal kijkt, ziet een zee van vlammetjes. Hoofdact Sting y Gary Brooker, de zanger A van Procol Harum Barry Ryan Frank Boeijen overtuigde vriend en vijand van zijn kunnen Groslot draait zich om. Ver warring in het publiek. Moest de zaal soms weer iets inbren gen? Dan klinkt er een hels ka baal van achter uit de zaal. Ver baasd kijkt iedereen om. Mensen die erg dicht bij de ge luidsboxen staan bedekken htm oren. Langzaam gaan ach ter in de zaal een hoop spots aan. Statig glijdt een podium met een orgel erop over het pu bliek. De Vlaamse organist Luc Ponet wordt ontvangen met een luid applaus en springt aan het einde van zijn stuk het pu bliek in, in de hoop opgevangen te worden. Hoofdact Sting komt op. Tijdens 'Moon over Bourbon street', lijkt hij nog enigszins schuchter voor het orkest te staan. Maar naarmate de nummers vorderen krijgt ook hij de Promssmaak te pak ken. Vooral zijn laatste num mer, 'Englishman in New York', werd uitbundig meege zongen. Night of the Proms 1993 was net als voorgaande jaren een succes en zeker voor herhaling vatbaar. Hier was niet alleen het aanwezige publiek het over eens. Ook de organisatie van het festijn is nog steeds en thousiast. Vroukje Boenk was binnen de afdeling Marketing een van de organisatoren van de Proms. Zij vond alle avonden, in Maastricht en Rotterdam, heel sfeervol. "Hoewel elke avond natuurlijk weer net iets anders is", vertelt ze. "Zo was de zaal in Maastricht bijvoor beeld heel anders dan Ahoy'. Dit merkte je bijvoorbeeld aan de organist die in Ahoy' over het publiek heen 'vloog'. In Maastricht kwam hij direct midden in de zaal vanaf het pla fond naar beneden. We zijn heel blij met de goede reacties die we van het publiek hoorden. Maar ook de echte vakmensen re ageerden ook dit jaar heel posi tief. Zij zeggen unaniem dat Heineken met de Night of the Proms een uniek evenement in handen heeft. Dat is iets om echt trots op te zijn."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 9