NIGH
Op 27 oktober in
Maastricht en op 30 en
31 oktober in Rotterdam
was het zover. De
Heineken Night of the
Proms werd voor de
derde keer gehouden.
Rotterdam, 30 oktober, een
bomvol Ahoy'. Er hangt een
spannende sfeer. Nieuwsgierig
kijken de duizenden bezoekers
naar het podium. Hier bevindt
zich het orkest II Novecento.
De orkestleden, op hun beurt,
wachten af. Dan betreedt diri
gent Robert Groslot kalm zijn
verhoginkje. Tromgeroffel doet
het gemurmel van het publiek
verstommen. Steeds luider
klinkt het gedreun. Trompet-
geschetter, het strijken van de
violen en er tussendoor de tonen
van een elektrische gitaar. Pop
en klassiek ontmoeten elkaar
opnieuw tijdens de Heineken
Night of the Proms.
Als het eerste gejuich wegebt,
dringen de klanken van de
Strauss-klassieker 'Also sprach
Zarathustra' pas goed tot de
toeschouwers door. Wie nog
enigszins twijfelde aan het suc
ces van een ontmoeting tussen
klassiek en pop weet het nu ze
ker. Of het nu te maken heeft
met tegenstellingen die elkaar
aantrekken, of met iets anders;
de combinatie pop en klassiek
klinkt nog steeds geweldig. De
aanstekers en de bij de ingang
uitgedeelde lichtjes gaan de
lucht in. Het muziekspektakel
is begonnen.
Na dit indrukwekkende klas
sieke intro en een aankondi
ging van presentator Jan Douwe
Kroeske, betreedt Colin Blun-
stone het podium. Het strijken
van de violen vult de zaal, en
dan, eerst onwennig daarna
steeds krachtiger zet Blunstone
in met het lied Silence and I van
het Alan Parsons Project. Bij
het tweede nummer, She's not
there, is het feest compleet. De
Promssfeer die veel mensen al
van voorgaande jaren kermen,
is nu helemaal terug.
Dan is het weer tijd voor klas
siek. Hoewel het publiek wat
mstiger wordt, blijft de stem
ming opperbest. Een groepje
Engelsen, compleet met bol
hoeden en vlaggetjes begeeft
zich naar een van de vele bars
om hun stembanden voor het
volgende zangnummer te sme
ren. Dirigent Groslot vindt het
echter nog geen tijd om het pu-
Proms
Daverende derde