"Goedemorgen, met Heineken..." De communicatie van een organisatie staat of valt niet alleen met de apparatuur die daarvoor wordt gebruikt. Nog van groter belang is de manier waarop de medewerkers met die communicatie mogelijkheden omgaan. Dat werd onlangs bevestigd tijdens de prijsuitreiking van de Tele-entree Trofee 1993. Sinds 1989 wordt elk jaar de verkiezing 'Telefoniste van het jaar' georganiseerd. Dit jaar is er voor het eerst voor een ande re opzet gekozen. De Vereni ging Tele-entree Trofee heeft de totale bereikbaarheid van de deelnemende organisaties ge meten. Ook Heineken Zoeter- woude nam aan de verkiezing deel in de categorie bedrijven met zes en meer telefonisten. "Aan de verkiezing zijn een trofee verbonden, een speciale oorkonde en een cheque van duizend gulden te besteden aan een goed doel. Bovendien na tuurlijk de titel 'Telefoniste(s) van het jaar 1993'. Het zou natuurlijk heel mooi zijn die prijs te winnen. Maar veel belangrijker nog is de weten schap hoe het met de efficiency in je bedrijf gesteld is en met de interne discipline op commu nicatiegebied", vertelt Thérèse van de Laar. Zij is hoofd van het communicatiecentrum van de Zoeterwoudse vestiging. En bo vendien als voorzitter van de Telecom Operator werkgroep dit jaar ook jurylid bij de Tele- entree Trofee. Uitgebreid onderzoek Het telefoononderzoek vond gedurende een maand plaats. Dit gebeurde zowel binnen als buiten kantoortijd. In onze categorie is er bijvoorbeeld negentig maal naar de vestiging gebeld. 25 keer naar de centrale, 20 keer is om een doorverbin ding gevraagd en 25 keer zijn doorkiesnummers rechtstreeks gebeld. Daarbij is gelet op de manier waarop de telefoon is aangenomen. Of dat uniform gebeurde, of op verschillende manieren. En wat er dan werd gezegd. Omdat er binnen het bedrijf geen richtlijnen voor zijn, nemen de medewerkers met verschillende teksten op. De een zegt keurig 'goedemor gen, met Heineken', de ander noemt bij het opnemen van de telefoon alleen zijn of haar voornaam. De eerste manier verdient trou wens de voorkeur, omdat het kan gebeuren dat het eerste deel van de tekst soms wegvalt. Als dat zo is, wordt in ieder ge val de naam goed verstaan. Andere zaken waarop het on derzoeksbureau lette, waren de wijze en snelheid van doorver binden, of er een alternatief werd geboden als de gewenste persoon onbereikbaar was en of aan- of afwezigheid van collega's bekend was bij de afdeling. Ook dienstvaardigheid en het gebruik van de technische voorzienin gen speelden mee. Aan de me dewerkers werd een aantal vra gen gesteld. Zwaarwegend waren ook de onderwerpen 'terugbelbeloften' en 'informa tieverzendingen'. Als er wordt beloofd terug te bellen, gebeurt dat dan ook? Uit het rapport over de telecommunicatieve bereikbaarheid van de orga nisatie, dat na afloop van het onderzoek toegestuurd is, blijkt dat Heineken hierop goed scoorde. Alle keren is inder daad dezelfde dag teruggebeld. En ook de informatie, waarom verzocht was, is verstuurd met een correcte adressering. Moet sneller Thérèse van de Laar is blij dat de conclusies over de telefoon centrale positief waren. De cen trale scoorde heel hoog bij het snel beantwoorden van een te lefoontje. "Maar ja, intern wil het nog weieens verkeerd aflo pen", merkt ze op. "Het duurt vaak veel te lang voordat een telefoon wordt opgenomen. Soms duurde het 56 seconden. Dat is geen goed resultaat, als je weet dat de hoom eigenlijk binnen zestien seconden moet worden opgenomen. Statistisch gezien hangt een beller namelijk al op als zich na 38 seconden nog niemand heeft gemeld. En als de telefoon wordt opgeno men, weet de beantwoorder vaak niet waar zijn collega is en geeft hij niet zelf een alterna tief. Dat is jammer. Dat is ook de reden waarom Heineken Zoeterwoude dit jaar net niet bij de beste tien bedrijven is geëindigd." Aanbevelingen Thérèse heeft een aantal tips om de communicatie te verbe teren. "Onze telefooncentrale is heel modern, dus op een een voudige manier kan worden geregeld dat iedereen bereik baar is. We hebben de facili teiten. Ik zou willen vragen: gebruik die dan ook. Zet je toe stel over op een ander nummer, als je je kamer verlaat. Zelfs als dat maar voor korte tijd is. Tenslotte kun je op de gang iemand tegenkomen, met wie je blijft praten. Het heeft geen zin je toestel over te zetten op een nummer van een collega met wie je al een telefonische eenheid vormt. Die merkt van zelf dat je je telefoon niet opneemt. Zet het toestel liever over op een andere collega. Ook al weet die niets van je werk, hij kan altijd een briefje bij je neer leggen met het verzoek om terug te bellen. En bel dan ook temg! Als een afdeling in haar geheel in vergadering gaat, geef dat dan even door aan de centrale. Dan weten onze tele fonistes dat zij tijdelijk niemand kunnen bereiken. Er zijn zoveel mogelijkheden... Wie de moge lijkheden niet kent, kan daar over inlichtingen krijgen bij onze systeembeheerder Hans Marck (071-456708). Misschien kunnen we volgend jaar dan hoger eindigen bij de Tele-entree Trofeeverkiezing."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 15