Japan zegt het met bloemen Succes Buckler in Frankrijk Tokio Heineken Japan was onlangs voor de tweede maal present tijdens de tweedaagse Shinjuku Flower Parade. Vorig jaar reed Heineken met een bloemenbakfiets mee. Dit keer werd de deelname van Heine ken gemotoriseerd aangepakt. Op een speciale auto werd een gigantische Heineken fles ge monteerd. Ervaren Nederlandse praalwagenversierders hadden de wagen opgemaakt met blau we en paarse bloemen. De pop groep Kryzler Company (ge sponsord door Heineken Japan) zorgde voor de muzikale be geleiding van de Heineken- wagen. Honderden mensen stonden tijdens de parade op eengepakt langs de kant van de drukste winkelstraat van de Tokiose wijk Shinjuku om het corso voorbij te zien trekken. Aan de tocht deden circa vijfentwintig praalwagens mee. Buckler blijft succesvol in Frankrijk. Het alcoholvrije bier, dat in Nederland in de pro blemen zit, heeft vorig jaar in de Franse horeca het marktlei derschap veroverd. Het vakblad Boissons de France schreef onlangs lovend over de prestaties van Buckler in Frankrijk. Terwijl de Franse alcoholvrijmarkt in 1992 met 2 procent daalde, wist Brasse ries Heineken met Buckler een groei van 6 procent te realiseren. In de horeca was de verbetering nog duidelijker: 9 procent groei. Brasseries Heineken mag zich nu met Buckler marktleider noemen in de horecasector met een marktaandeel van 37,3%. Voormalig marktleider Tourtel moet nu genoegen nemen met 30,6%, maar is (nog) wel markt leider in het thuisverbruik- kanaal. Stijgende lijn Toen Buckler in 1988 in de Franse markt werd geïntrodu ceerd, maakten twee merken de dienst uit in het alcoholvrij segment: Celta en Tourtel. De groei zal er flink in voor alcohol vrij bier en Brasseries Heineken besloot Buckler aan de man te brengen als een zeer bierig produkt. De smaak en de uit straling van het produkt recht vaardigden deze positionering. De verkoopcijfers van Buckler lieten voortdurend een stijgende lijn zien, met name in de horeca. Door extra ondersteuning wil Brasseries Heineken de positie van het merk in de horeca ver der versterken door middel van promotie-materiaal en -campag nes. Dat is noodzakelijk, aange zien de verkopen in de alcohol vrij markt onder druk staan. Buckler Challenge Ook op het gebied van spon soring blijft Buckler prominent in beeld. In 1993 richtte Brasse ries Heineken haar vizier op basketbal, een populaire sport in Frankrijk. Besloten is om door te gaan met de Buckler Challenge, waarover wij eerder in Vers van 't Vat schreven. De activiteiten op het gebied van basketbalsponsoring wor den zelfs nog uitgebreid. De contracten zijn inmiddels getekend voor een partnership tussen Brasseries Heineken (Buckler) en de Franse basket- balbond voor het organiseren van de komende Franse Kam pioenschappen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 12