Israëli's op bezoek in Nederland Pop en klassiek ook samen in Japan Amsterdam/Zoeterwoude Heinelcen ontving kortgeleden twee groepen Israëlische rela ties in Nederland. De Israëli's kregen zo een indruk van de bakermat van het Heineken- De ene delegatie bestond uit vier mensen van Israëls belang rijkste supermarktketen CO-OP. Zij verkopen Heinelcen en Am- stel bier. De CO-OP-vertegen- woordiging was in ons land op uitnodiging van Cigmore Tra ding, de Amstel-agent in Israël. De andere groep van in totaal 15 mensen, bezocht Heineken op initiatief van Pinhas Ferber, brand manager Heineken in Israël. Heineken bier wordt in dit land geïmporteerd door de Tempo brouwerij, gevestigd in Nethanya, aan de Middellandse Zeekust. Amir Bornstein, kleinzoon van de enige tijd geleden overleden Tempo-eigenaar Moshe Born stein, maakte deel uit van het gezelschap van 15 Israëlische gasten. Visitekaartje Pierre Boets, Area Export Manager Heineken, begeleidde de CO-OP-delegatie in Zoeter- woude. Hij is zeer regelmatig in Israël en signaleert dat Heineken bier er inmiddels in alle super markten verkrijgbaar is. Amstel ook, maar het succes van Heineken is groter. Boets: "Opnieuw een bewijs dat de aanwezigheid van een bier in de horeca een visitekaartje is voor de thuisverbruikkanalen. Heineken is inmiddels in 300 horecagelegenheden verkrijg baar. Amstel is praktisch alleen in de winkel verkrijgbaar en laat lagere thuisverbruik-om- zetcijfers zien dan Heineken bier. Terwijl ook de naamsbe kendheid van Amstel groot is in Israël." Succes 50cl-blik Ook succesvol in Israël zijn de 50cl blikken Heineken. "Deze halve liters zijn ongeveer een halfjaar geleden geïntroduceerd in de winkels en de horeca. Ze worden in de bars veel besteld door mannen, die het prachtig vinden om met zo'n groot blilc te worden gezien. Ze vinden dat het hun macho-imago onder streept", aldus Pierre Boets. Hij meldt verder dat in november het eerste Israëlische commer ciële tv-station start met uit zendingen. Tijdens de eerste uitzendavond is een Heinelcen- televisiecommercial te zien. Het is de eerste keer dat Hei neken landelijk reclame kan ken Japan. Het Concertgebouw Orkest was in Japan voor een tournee. Het optreden vond plaats tijdens een door Heine ken georganiseerde receptie. Na de aankondiging door de General Manager van Heine ken Japan, Diederik van den Biggelaar, speelder drie leden van Kryzler Company en vijf leden van het Koninklijk Con certgebouw Orkest samen een swingend stuk muziek, dat spe ciaal voor deze gelegenheid was gearrangeerd. De ruim honderd genodigden lieten hun waarde ring blijken door een spontaan applaus. Na dit muzikale op treden konden de gasten napra ten onder het genot van een buffet. maken op de Israëlische tele visie. De overige landelijke tv-stations werken niet op commerciële basis en zenden dan ook geen reclamespots uit. De CO-OP-delegatie A bezocht ondermeer de Zoeter- woudse brouwerij. Van links naar rechts: Yechiam Malchin, Omer Gurewitz, mevrouw Nissan Ellenbogen, Pierre Boets en Nissan Ellenbogen Japan Pop en klassiek ont moeten elkaar niet alleen in Nederland tijdens de Heine ken Night of the Proms. Dit gebeurde onlangs ook bij Heineken in Japan. Leden van het Nederlandse Koninklijk Concertgebouw Orkest hebben 21 september opgetreden met de Japanse popgroep Kryzler Company. Deze popgroep wordt gesponsord door Heine-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 10