Sinds enkele maanden werkt de afdeling Thuisverbruik van Heineken Nederland met Mithras. Met behulp van dit automatiserings systeem kan het thuisverbruik- management eenvoudig belangrijke informatie halen uit de diverse bestaande systemen zoals Bezoek, Oef en Grootboek. Managementinformatie Sneller en correcter Bezoek was een goed systeem. Toch bood het de gebruikers bij het Thuisverbruikmanagement niet voldoende de mogelijkheid hiemit direct managementin formatie te halen. Nadat de ver tegenwoordigers 's avonds de gegevens per telefoonlijn naar Zoeterwoude hadden doorgege- Van links naar rechts: Fred van Leeuwen, Jur Haverlag en Alex Dozy Ver voor het begin van onze jaartelling was Mithras de licht god van de bewoners van Oost- Iran. Later breidde de heer schappij van deze dappere, alziende god zich uit tot over geheel Voor-Azië. Begin van dit jaar deed Mithras ook zijn in trede bij de afdeling Thuisver bruik van Heineken Neder land. Niet als godheid maar als automatiseringssysteem. Mithras staat daarbij voor 'Management Informatie Thuis verbruik en Registratie Ac- countgegevens Systeem'. Het is een van de eerste management informatiesystemen bij Heine ken. De gebruikers zien er de toekomst -hoe kan het ook anders met zo'n naam- zonnig Jur Haverlag, hoofd Centrale Diensten Thuisverbruik, ver telt waarom het management behoefte had aan een dergelijk systeem. "Vroeger werkten we bij Thuisverbruik met een ge automatiseerd systeem, waar bij de vertegenwoordigers de in formatie via een bezoekrapport en mutaties op de verkoop- puntkaarten aandroegen en via de post opstuurden. Vervolgens typten ponstypistes de gege vens hier over. Dat was een heel bewerkelijk systeem. Op die manier duurde het min stens een week voordat het ma nagement over de gegevens kon beschikken, die door de verte genwoordigers waren aangele verd. Bovendien was er een gro te kans op fouten. Daarna zijn wij ertoe overgegaan de be zoekgegevens in te voeren via laptops, draagbare computers. Dat gebeurde om de kans op fouten terug te brengen en de verwerkingstijd te verkorten. De volgende stap was het sys teem 'Bezoek'. De vertegen woordigers konden niet alleen gegevens invoeren, maar ook zelf opvragen."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 26