ongeveer 1% van de flessen. Het afbreken gebeurde tijdens het verpakkingsproces maar kon ook gebeuren bij het ope nen van de fles. De glasdeeltjes waren in de meeste gevallen zo klein dat ze amper met het blote oog te zien waren. "Daar om was de kans op ontdekken erg klein. Maar ons kwaliteits controle-systeem werkt zoda nig, dat de fout er desondanks toch relatief snel uitkomt", aldus onder anderen Grasman en Kruit. Open en eerlijk Directeur Produktie Heineken Nederland, Han de Goederen, kwam vlak na de ontdekking temg van vakantie. "Ik kreeg meteen te horen wat er aan de hand was. De afdeling Export was al ingelicht door Den Bosch. Op dat moment was de omvang van het probleem nog niet volledig bekend. Er werd nog uitgezocht voor welke exportpartijen de betreffende flessen waren gebruikt. Al snel was duidelijk dat het om een groot probleem ging en heb ik directeur Export Frans van der Minne direct gebeld. In Amsterdam is dezelfde middag een actieteam samengesteld. Daarin zaten Han de Goederen, Tom de Man, Jan van de Merbel, Ronald Voorn, Pauline Rosen- Jacobson en Francis Tjaarda, met Van der Minne als coör dinator. In overleg met de Raad van Bestuur is door dat team besloten, de buitenwereld open en eerlijk te vertellen dat er kleine glasdeeltjes in een aantal flessen Heineken exportbier zat. Verder zijn onze ver zekeringsmaatschappijen en is de gehele Heineken export organisatie ingelicht." Francis Tjaarda, hoofd Concern Public Relations (CPR), over de communicatie: "De discussie over de te nemen actie leidde tot een unaniem besluit: De veiligheid van de consument staat voorop. We willen de consument zo snel mogelijk waarschuwen door middel van advertenties en persberichten. We zijn een kwaliteitsbrouwer en willen dat ook in alle opzichten zijn. Gaat er iets mis, dan moet je daar open over zijn en zelf het initiatief nemen. Dan kun je de infor matiestroom goed in de hand houden." Grote inzet De Goederen vervolgt: "Door de grote inspanningen van de beide brouwerijen, Centrale Logistiek, ETA èn onze agenten en eigen mensen in het buiten land is precies in kaart gebracht om welke orders het ging. We wisten heel snel exact waar de flessen al in de markt waren, welke nog op de boot stonden en welke waren opgeslagen in welke opslagloods. Er was een groot aantal exportbestem mingen bij betrokken. In acht landen was het bier al op de markt. Om tot deze conclusies te komen is een aantal mensen drie dagen vrijwel continu in touw geweest. Namen een paar uur slaap en gingen dan weer aan de slag. Iedereen zette er zonder meer de schouders onder om het totale probleem in kaart te brengen en aldus de schade voor het Heineken-merk zo beperkt mogelijk te houden. Dat heeft op mij, en ik weet zeker op veel anderen, een diepe indruk gemaakt." 200 persvragen Donderdag 26 augustus ver stuurde Heineken het eerste persbericht. Francis Tjaarda: "Vanaf dat moment was de situatie zeer hectisch op het hoofdkantoor. Er is toen heel veel overgewerkt door diverse medewerkers. De eerste twee dagen kwamen er in Amster dam meer dan tweehonderd persvragen binnen! Woordvoer ster Annemiek Louwers kreeg assistentie van Chris Woerts (Sponsorship Media Manager) om de vele vragen te beantwoorden. Het PR-bureau Burson Marstel ler, dat wij hadden ingeschakeld vanwege hun ervaring op dit ge bied, hielp ons bij de communi catie in de betrokken landen. Het beschikt over een wereld i glasaffaire wijd netwerk van kantoren, via welke onze persberichten en de vragen- en antwoordenlijsten zijn verspreid. Het bureau ver taalde deze lijsten en pers berichten en assisteerde bij het woordvoerderschap op de verschillende verkoopkantoren van Heineken in de acht mark ten. Daardoor was de commu nicatie overal hetzelfde. Ook heeft het bureau ons geholpen met het plaatsen van adverten ties in die landen. De reacties op de bliksemactie van Heine ken zijn erg positief. De bood schap is goed overgekomen. Zowel naar de consument als naar de pers." Global Brandmanager Heineken, Ronald Voom, lid van het actie team nam na de eerste hectische week de coördinatie over van exportdirecteur Frans van der Minne. "Met diverse collega's in binnen- en buitenland zorg den wij voor alle marketing- gebonden acties naar de handel en de consument toe. Dat bete kende in de eerste plaats een goede communicatie in die richting. We hebben de handel goed geïnformeerd en ervoor ge zorgd dat er advertenties zijn geplaatst, waarin de consu ment op de hoogte is gebracht van de gang van zaken. In die zelfde advertenties hebben we de codes genoemd van de be trokken flessen." 17 miljoen flessen Heineken was de eerste brouwerij die glas in een fles ontdekte. Een gevolg van een goed systeem van kwaliteits controle, zo kan worden gecon cludeerd. Vrijdag 27 augustus werd bekend dat ook andere brouwerijen met hetzelfde probleem zaten. Dat onder streepte de Heineken-conclusie dat het om een glasprobleem gaat. In totaal gaat het om 700.000 dozen. Daarin zitten 17 miljoen flesjes. Deze zullen onder strenge controle en toezicht worden vernietigd. Het glas, de etiket ten, de kroonkurken en het karton worden gerecycled. Het bier (17 miljoen maal 33 cl) zal worden verwerkt in onze eigen afvalwaterzuiveringsin stallaties. De directe kosten worden door Heineken voor lopig geschat op enige tiental len miljoenen guldens. In dit stadium is er nog geen volledig overzicht van de uiteindelijke schade en kosten. Vertaling Achteraf gezien is Voom er van overtuigd dat Heineken niet anders of beter had kunnen re ageren. "Ik vind het bijzonder goed van onze onderneming dat we zelf het initiatief in han den hebben genomen. Dat we direct met het nieuws naar bui ten zijn gegaan toen we wisten om welke landen het hier ging. Bovendien hebben we hele goe de ervaringen met deze zaak opgedaan. We hebben als één team geopereerd en kregen ook overal volop medewerking. Dat is Heineken! Ik herinner me nog goed dat we in de nacht van vrijdag 27 op zaterdag 28 augustus een persbericht in het Engels moesten vertalen. De vertaling van één woord leverde nogal wat problemen. Dat woord was voor meerdere uitleg vatbaar, maar één ver keerde vertaling zou mogelijk juridische consequenties tot gevolg kunnen hebben. We zijn toen naarstig op zoek gegaan naar een tolk. De portiers in Zoeterwoude kwamen met een naam: Loes Gouweloos van het HTS Vertaalbureau. Ik belde deze collega uit Zoeter woude kwart over 4 uit haar bed. Ik kende haar persoonlijk niet, overviel haar dus met mijn verzoek, maar ze hielp ons zonder morren meteen uit de brand. Een half uur later kon zij weer verder slapen en konden wij het persbericht de wereld insturen!" Binnenkort evaluatie Heineken heeft zoals bekend de Vereenigde Glasfabrieken aansprakelijk gesteld. De ver dere afwikkeling daarvan is in handen van de betrokken (Heineken-) juristen en verze keraars. Het actieteam blijft voorlopig nog bestaan. "We komen alleen minder vaak bij elkaar. Laten we zeggen dat we nu van alarmfase 1 in de fase 2 en 3 zijn beland. Zaken die nu nog spelen betreffen vooral het logistieke gedeelte. De betrok ken flessen zijn niet meer bij de consument. Ze zullen onder streng toezicht worden vernie tigd. Verder moeten we over enkele weken alle gebeurtenis sen evalueren en op papier zetten voor later. Want juist uit dit soort crisissituaties kun je heel veel leren voor een volgende keer. Al hopen we daar niet op", aldus Ronald Voom.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 7