tndeien" "Organisatieontwikkeling is nooit afgelopen" "De omgeving dwingt ons flexibeler te worden" "We moeten investeren in mensen" (1990-1993). "Ilc werd begin maart 1993 gevraagd om hoofd Personeels zaken van Heinelcen Nederland te worden. Een werkmaatschappij die midden in een veranderingsproces zit. Juist dit mede vorm geven aan verandering en ontwikkeling van de mensen in de organisatie vormt voor mij een grote uitdaging. Daarbij zal mijn ervaring als adviseur goed van pas komen." veranderen. Daarbij spelen scholing en opleiding uiteraard een grote rol. Doelstelling daarbij is ook mede werkers, voor zo ver ze dat kunnen, breder inzetbaar te maken. De orga nisatie moet flexibeler worden om soepel op veranderingen te kunnen inspelen." Flexibeler worden Kees geeft toe dat verandering moei lijk is. "Als wij bij wijze van spreken twintig jaar lang iemand in de bottelarij op dezelfde werkplek laten staan, kunnen wij niet van hem verwachten dat hij opeens wil V eranderingsproces Daar heeft hij het nu ook druk mee. Heineken Nederland staat volop in het teken van het veranderings proces Mensen maken Heineken. De eerste adviesaanvraag met be trekking tot het raamwerk is al bij de Centrale Ondernemingsraad. "Dat raamwerk is te zien als het laden- kastje van het veranderingsproces, waar we de laden nog van moeten invullen. Het gaat daarbij niet om een reorganisatie, maar om een organisatieontwikkelingsproces. Dit proces is nooit afgelopen. De om geving zal altijd blijven veranderen, dus moeten wij mee veranderen. We moeten er als Heineken dan ook voor zorgen dat we niet achter de markt en maatschappijveranderingen aan lopen, maar juist voorop lopen." Hij blikt terug: "Ik kan me nog de tijd herinneren dat we de eerste zwart/wit televisie in onze straat kregen. Nu werken we met satellieten en com puters. De wereld om ons heen ont wikkelt zich snel. Wij moeten als be drijf daarin meegaan. Mensen maken Heineken heeft tot doel de organisa tie en de medewerkers op zo'n manier te ontwikkelen dat toekomstige eisen uit de markt of omgeving beter op te vangen zijn. De Personeels afdeling heeft tot taaie dit ontwikke lingsproces te ondersteunen. Mede werkers middelen aan te bieden om met de onderneming mee te kunnen veranderen. Ik begrijp dat er dan veel onzekerheid bij komt kijken. Men vraagt zich af: Wat gaat er met mij en mijn functie gebeuren? De omgeving dwingt ons, Heineken, echter om flexibeler te worden. Dit betekent dat ook onze medewerkers soepel inzetbaar zullen moeten worden. En dat Personeelszaken er alles aan moet doen om de creativiteit, kennis en vaardigheden die hier in huis zijn naar boven te krijgen." "Veel van onze medewerkers doen bij Heineken routinematig werk, maar beoefenen in hun vrije tijd een hobby waarbij ze heel creatief en vaak ook organiserend bezig zijn. Uiteraard kunnen we niet al deze kwaliteiten volledig benutten. We moeten echter voorkomen dat medewerkers zich in ons bedrijf een nummer in het geheel voelen. We moeten investeren in mensen." Boeman Naast zijn taken als lid van het managementteam en zijn rol in het proces Mensen maken Heineken, zal Kees Zandvliet plannen maken op het gebied van personeel en orga nisatie voor de korte en langere termijn. Iets wat daarbij speelt is uiteraard de rol van de Personeels functionaris. "Vaak wordt PZ als boeman gebruikt om het slechte nieuws aan een medewerker te vertellen. We moeten, kijkend naar de toekomst, de huidige rol van PZ evalueren en bijsturen. Daarnaast hebben we het probleem dat ons per soneelsbestand krimpt in plaats van groeit. Want de produktiviteit neemt meer toe dan het produktievolume. Daarbij is het verloop, mede door goede arbeidsvoorwaarden, gering. Vijf jaar geleden was 23% van onze medewerkers nog dertig jaar of jonger. Nu is dat ongeveer 18%. Omgekeerd zien we bij de medewerkers van veertig jaar en ouder een sterke groei. Deze categorie maakt nu ongeveer 49% van ons personeelsbestand uit. Dit betekent dat de Heineken beroeps bevolking 'ontgroent' en 'vergrijst'. Reden te meer om hoge prioriteit te geven aan het flexibel maken en houden van de organisatie en haar medewerkers." Science Fiction Kees Zandvliet kan drukke tijden tegemoet zien in zijn nieuwe job. Toch maakt hij ook tijd voor zijn ge zin ("ik heb twee zoons van zestien en vijftien en een dochter van negen") en zijn hobby's. "Tennis, zeilen, grafische technieken, en mijn tuin. Maar vooral het lezen van science fiction (ja, de nieuwe Spielberg film Jurassic Pare met de Dinosaurussen ga ik zeker bekijken). Ook in dit sf-genre gaat het over veranderingen in de toekomst. Dus wat dat betreft is er genoeg aansluiting met mijn werk." En met een glimlach: "Wie weet kan ik de informatie uit deze boeken ooit wel eens gebruiken voor mijn werk. Want sommige science fiction is nu werkelijkheid. Denk maar aan Jules Verne."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 5