Gunstige halfjaarcijfers Heineken N.V. Amsterdam "Opnieuw heeft ons beleid, dat gericht is op het bevorderen van de groei van on ze internationale merken, suc ces gehad. De bierconsumptie is in een aantal Europese lan den afgenomen. Wereldwijd kon de afzet van de merken Heineken en Amstel in het nog steeds in betekenis toenemen de premium-segment verder stijgen. Door hogere marges in dit segment heeft deze ver schuiving in de samenstelling van de omzet een positief effect gehad op de ontwikkeling van het bedrijfsresultaat." Dat zei L. Schouten, lid van de Raad van Bestuur, 2 september jongstleden in een toelichting op de die dag gepubliceerde halfjaarcijfers van Heineken N.V. Het bedrijfsresultaat over de eerste zes maanden was 364 miljoen gulden, 30 miljoen gul den hoger dan in 1992. In het eerste halfjaar van 1993 werd een nettowinst uit gewo ne bedrijfsuitoefening behaald halljaar 1993, 220 van 220 miljoen gulden. In de overeenkomstige periode van vorig jaar was dat 197,7 miljoen gulden. Dit betekent een stij ging van 11,3 procent. De omzet daalde daarentegen met 1,6 procent naar 4.516 miljoen gulden, vooral door wissel koerswijzigingen van een aan tal voor Heineken belangrijke valuta's als de Spaanse Peseta en de Italiaanse Lire. halljaar 1OT3, 36a Netto winst uit gewone bedrijfsuitoefening in miljoenen guldens Bedrijfsresultaat in miljoenen guldens Recessie Europa Per saldo verwacht de Raad van Bestuur dat de stijging van de nettowinst uit gewone bedrijfs uitoefening over het tweede halfjaar van 1993 lager zal zijn dan de 11,3 procent tussen 1 ja nuari en 30 juni. Dat komt voornamelijk door de daling van het standaard-segment van de biermarkt als gevolg van de recessie in Europa. Voorzitter K. Vuursteen van de Raad van Bestuur zei daarover tijdens de 2 september gehouden pers conferentie: "Alhoewel wij er naar streven ons marktaan deel in dit segment te behou den, zal er sprake zijn van een daling van onze totale afzet in 1993. Wij verwachten dat het premium-segment van de we reldbiermarkt zal blijven groei en. In dit segment nemen wij met onze internationale mer ken, Heineken en Amstel, een sterke positie in. Wij denken ons aandeel in het premium segment, zowel in Europa als in de Verenigde Staten en Azië, verder te kunnen uitbouwen. Tevens zal er een positieve in vloed uitgaan van kostenverla gingen en efficiency-verbete- ringen." Lagere bedrijfslasten De bedrijfslasten daalden in het eerste halfjaar met 2,5 procent naar 4,152 miljoen gulden. On derdeel van de bedrijfslasten zijn de personeelskosten. Deze daalden met 7,8 procent tot 781 miljoen gulden. Het gemiddeld aantal personeelsleden (wereld wijd) nam af van 25.320 over 1992 tot 24.020 over het eerste halfjaar van 1993. Daarentegen hebben de onverminderde on dersteuning van onze merken en de verhevigde concurrentie in Europa de verkoopkosten op nieuw doen stijgen. Uitgedrukt in een percentage van de netto- omzet, bedroegen deze kosten 15 procent. Dat was 13 procent in de eerste helft van 1992. Geconsolideerde resultatenrekening 1 januari - 30 juni (in miljoenen guldens) 1993 1992 Netto omzet Bedrijfsresultaat Resultaat deelnemingen Rente Belastingen Aandeel van derden Gewone netto winst Netto buitengewoon resultaat Netto winst 4.516 364 10 -12 -155 13 4.591 334 10 -34 -140 28 220 198 37 220 235

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 3