Bijval voor Amsterdam Group Heineken sponsort Caribbean Song Festival Amsterdam De Staatssecre taris van Welzijn, Volksge zondheid en Cultuur, H.J. Si mons, staat positief tegenover de door 'The Amsterdam Group' (TAG) ontplooide ini tiatieven op het terrein van al- coholmatigingsbeleid in Euro pa. Hij liet dit de Raad van Bestuur van Heineken onlangs schriftelijk weten, mede na mens de ministers van Econo mische Zaken en Justitie. Si mons reageerde op het rapport 'Alcoholic beverages and Euro pean society', gemaakt door TAG, in samenwerking met de al bestaande brancheverenigin gen. Daarin staan de resultaten van onderzoek naar de diverse aspecten van wijn, gedistilleerd en bier in Europa. Heineken is een van de veertien Europese producenten van al coholhoudende dranken, die zijn verenigd in de Amsterdam Group. In het mei-nummer van dit blad legde internationaal public affairs manager Annette van den Hogen al uit, waarom dit overlegorgaan in 1990 door Heineken en Guinness is opge richt. "Steeds meer zaken wor den in Europees verband gere geld en nationale wetten worden daar ondergeschikt aan gemaakt. Daarom is het van groot belang om tot Europese zelfregulering te komen op het gebied van verantwoord alco holgebruik", aldus Annette. Samenwerking Staatssecretaris Simons schrijft Heineken ondermeer: "Uw bijdrage aan het alcohol- matigingsbeleid van de over heid op het gebied van voor lichting en zelfregulering verdient mijns inziens een po sitieve benadering. Ik zie in het rapport dan ook zeker bepaalde mogelijkheden voor verdere sa menwerking ter voorkoming van alcoholmisbruik." Volgens Simons sluiten de activiteiten van de Amsterdam Group aan op het op ministerieel niveau vastgestelde 'European Alco hol Action Plan' van de Wereld Gezondheidsorganisatie, regio Europa. "In dat kader wordt óók een bijdrage verwacht van de internationale alcoholindus trie, in het bijzonder door be perking van de marketing van alcoholhoudende dranken via zelfregulering", schrijft Si mons. De staatssecretaris wenst de Amsterdam Group en Heineken N.V. succes en wil graag op de hoogte blijven van hun activiteiten met betrek king tot alcoholmatigings- beleid. Barbados Voor de negende keer is het Caribbean Song Fes tival gehouden. Dit jaar was het op Barbados. Winnares van het songfestival is Marilyn Wil liams. Zij vertegenwoordigde de eilanden Trinidad en Toba go. Heineken was voor het der de jaar een van de hoofdspon sors van het zangfestijn. Pepsi was de lokale sponsor. Het Caraïbisch Songfestival werd voor het eerst in 1984 ge houden. De Caraïbische lan den wilden een zangfestijn dat te vergelijken was met het Eu rovisie Songfestival. De eerste jaren was de wedstrijd alleen te ontvangen in de landen in het Caraïbisch gebied zelf, zoals in Suriname Curacao en Jamaica. Nu is het festival een waar te levisiespektakel en veel groot ser van opzet. Via een satelliet verbinding is het Caribbean Song Festival nu ook buiten het Caraïbisch gebied te ontvan gen. Vooral in Noord-Amerika is er veel belangstelling voor. Bij de prijsuitreiking liepen de emoties hoog op onder de 3500 toeschouwers. De voorkeur van het publiek ging uit naar de nummer twee Kim Derrick, de vertegenwoordigster van Bar bados. De jury, bestaande uit afgevaardigden van verschil lende Caraïbische landen vond dat Williams moest winnen. Het is de vijfde keer dat Trinidad en Tobago als win naar uit de bus komen van het songfestival. De sponsoring van het Carib bean Song Festival past goed in het internationale sponsorbe- leid van Heineken. Een van de doelstellingen van dit beleid is het sponsoren van populaire muziekevenementen. In het songfestival ziet Heineken een kans om een groot regionaal be reik te krijgen. Het wordt name lijk uitgezonden door de Carib bean Broadcasting Union (CBU) Binnen het Caraïbisch gebied is er geen ander radio- en TV station met zo'n groot bereik.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 30