Crooswijks verleden in fototentoonstelling Eerste reacties op Kijkglas positief p Vanaf 25 september wordt in de Heineken-vestiging Rotter dam Crooswijk een fototentoon stelling gehouden over de voor malige Heineken brouwerij in de Maasstad. Het initiatief is genomen door de werkgroep Historisch Crooswijk. De ex positie duurt een maand en bevat uniek fotomateriaal. De foto's zijn uitgezocht door een aantal Heineken-collega's en oudgedienden. Een van hen is voormalig sociaal contacten medewerker Lou Kregel. "Door mijn contacten met de oud-me dewerkers heb ik heel veel fo- Bram van dei Graaf (links) en de vertegenwoordigers Hans van Mierlo (midden) en René Kruit bekijken de foto's van de tentoonstelling. 15 tomateriaal bij elkaar kunnen krijgen. Materiaal dat zelfs nog nooit op de achterpagina van Vers van 't Vat heeft gestaan. Het is dus echt de moeite waard om te komen kijken", aldus de enthousiaste oud-collega. Bram van der Graaf, chef Interne Dienst van de vestiging Rot terdam Crooswijk sluit aan: "De fototentoonstelling is het initiatief van de werkgroep Historisch Crooswijk. Zij hou den elk jaar een foto-expositie over bedrijven die vroeger voor veel werkgelegenheid in Croos wijk hebben gezorgd. In 1991 was dat het slachthuis en in Zoeterwoude Veel mede werkershebben kennisgemaakt met Kijkglas, sinds 1 septem ber het televisiejournaal voor geheel Heineken Nederland. Vóór die tijd was het journaal alleen bestemd voor produktie- medewerkers in Zoeterwoude. De reacties van collega's die de eerste uitzending hebben gezien zijn goed. De bekend heid van Kijkglas is echter nog niet erg groot. Veel medewer kers die wij medio september belden voor een uitspraak over Kijkglas, hadden de uitzending nog niet gezien. Hoofd Interne dienst in Den Bosch, Ed Veen, heeft wel ge keken en is erg enthousiast over de eerste uitzending van Kijkglas. Wat hem vooral op viel was dat het journaal er zo profesioneel uitzag. Ook over de onderwerpen was hij zeer te spreken. "Ik vond het vooral goed dat de laatste gegevens over de glasaffaire nog eens aangehaald werden." Ruud Diekmeier, planning- en administratiemedewerker van de afdeling Brouwen in Zoeter woude heeft tot zijn spijt de nieuwe versie van Kijkglas nog niet kunnen zien. "Het enige wat ik er eigenlijk over kwijt kan, is dat ik de oude versie al prima vond. De nieuwe Kijk glas ga ik zeker bekijken zodra ik tijd heb." Piet van Vliet, medewerker Verkoop binnendienst van het horecagebied Den Haag, heeft Kijkglas in haar nieuwe jasje wel gezien. Hij vond het erg informatief. "Ik vind het pro gramma belangrijk want het 1992 famin. Dit jaar wilden ze de Heineken brouwerij centraal zetten. Daarvoor vroegen ze onze medewerking." De medewerking bestond voor namelijk uit het zoeken en laten inlijsten van de foto's en andere zaken rond de tentoon stelling. "Een stukje service van onze kant. De Heineken brouwerij heeft altijd een grote rol gespeeld in Crooswijk. De Rotterdammers spreken nog steeds van de brouwerij als ze het over de vestiging Rotter dam Crooswijk hebben", aldus Bram van der Graaf. gaat tenslotte jezelf aan. Het enige nadeel, vind ik, is dat je geen tijd hebt om het hele programma aandachtig te be kijken omdat je ook nog andere dingen te doen hebt tussen door. Wat dat betreft heb ik meer aan een blad." In het Horecagebied Noord- Holland is Kijkglas aandachtig bekeken. Algemeen medewer ker Dirk Honders heeft samen met een aantal collega's zitten kijken. Hij vond het heel boei end om te zien wat er in de brouwerijen gebeurt. "Als je zo'n journaal ziet kun je je veel meer inleven in waar andere mede werkers in het land mee bezig zijn. Ik voel me dan meer be trokken bij andere vestigingen." Hoofd Interne Betrekkingen Maarten Bakkenist over de bekendheid van het bedrijfs- journaal: "De open dagen van Kijkglas in Den Bosch en Zoe- - Openingstijden De tentoonstelling wordt ge houden in het Crooswijkse filiaal van de gemeentebiblio theek aan de Pijperstraat 37. De foto's zijn maandagavond van 18.00 tot 20.00 uur, dins dag-, woensdag-, donderdag- en vrijdagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur te bezich tigen. "Ik verwacht dat vooral oud-medewerkers van Heineken deze tentoonstelling zullen be kijken. Het leuke van de foto's is ook dat er veel mensen op staan en dat geeft vaak her kenning", aldus Lou Kregel. terwoude zijn goed bezocht. We beseffen wel dat Kijkglas in veel bedrijfsonderdelen zal moeten inburgeren. Per slot van rekening is het een geheel nieuw medium. Uiteraard zul len we er dan ook alles aan doen om het zoveel mogelijk onder de aandacht van onze collega's te brengen. Zo zal er binnenkort een gebruiksaan wijzing komen te hangen bij de Kijkglas-monitoren in Zoe terwoude. Maar vóór alles zal het journaal zichzelf binnen Heineken moeten "verkopen" als een volwaardig communica tie-instrument. Wij hebben daar het volste vertrouwen in. De opzet is namelijk een jour naal te maken vóór en dóór Heineken medewerkers. Daar bij staan de actualiteit en de re gelmaat voorop. En wie wil er nou niet op de hoogte zijn van het laatste nieuws binnen deze organisatie?" -«4S1

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 15