kon zich voorstellen dat ik naar Heineken ging lent is" "Ik wil velen ei "Veranderen is voor angstaanjagend proces" en landse status. Dat vinden we belang rijk. Als Hollanders willen we onze eigen cultuur meegeven aan onze kinderen. Bovendien, na tien jaar zwerven hadden ze er wel recht op zich rustig in Nederland te vestigen. Gelukkig deed deze mogelijkheid zich voor." Alles verandert Ruys kijkt met plezier terug op zijn Unilevertijd. "Ik ben dankbaar voor de kansen die ik bij Unilever heb gehad. Het was ook moeilijk om af scheid te nemen. Ik zou liegen als ik dat ontken. Ik heb er een fantastisch leuke tijd gehad. En ontzettend veel geleerd. In de tijd dat ik als voorzitter van de directie van Van den Bergh Foods Groep en als lid van de direc tie van Nederlandse Unilever Bedrij ven werkte, heb ik geleerd hoe je als baas het voorbeeld moet geven in een tijd van veranderingen. Veranderen is voor veel mensen vaak een angst aanjagend proces. Maar je kunt niet zonder veranderingen. Ze horen bij de maatschappij. Kijk maar om ons heen. Wie had er enkele jaren geleden verwacht dat Mandela en De Klerk samen zouden praten, of dat de Duits- landen herenigd zouden worden? Het wil niet zeggen dat er geen pro blemen meer zijn. Er zijn andere problemen ontstaan. Ook een onder neming moet mee met die verande ringen. Voor sommige maatschappij en, die van oudsher goede produkten bij" Heineken. Unilever is circa tien keer zo groot als Heineken. In omzet, in het aantal personeelsleden, in de winst. Heineken heeft één produkt: bier, waarbij het merk Heineken het vlaggeschip is van de onderneming. Unilever kent een grote variëteit aan produkten. Of het nu gaat om Dove zeep, Glorix toiletblokjes, Magnum ijs of Unox soepen, ze komen alle maal van Unilever. Overeenkomsten zijn dat beide producent zijn van vooraanstaande merken, A-merken, en te maken hebben met concurren tie. "Ik vind het dan ook een grote uit daging om in de leiding te zitten van een van de bekendste Nederlandse ondernemingen, fe hoort toch altijd praten over KLM, Philips en Heine ken. Als Nederlander ben je er trots op Heineken overal, waar ook ter we reld, tegen te komen. Ik vind het ont zettend leuk daaraan met mijn erva ring te kunnen bijdragen. Het grappige is dat ik tientallen reacties heb gehad van mensen die zeiden dat ze het gek vonden dat ik wegging bij Unilever, maar dat ze zich goed kon den voorstellen dat ik naar Heineken ging." produceren en daaraan niets willen veranderen, is dat best moeilijk. Con servatisme is wel goed, maar als je erop gaat zitten, gaat het verkeerd. Je moet dus het lef hebben te willen ver anderen. Dat moet niet op een branie achtige manier gebeuren, maar wel met lef. Als leidinggevende moet je voorop lopen in dat proces. Ervoor zorgen dat er een goede balans is tus sen de zaken die broodnodig moeten veranderen en de zaken die gewoon door moeten gaan." Trots Er zijn vele verschillen en ook vele overeenkomsten tussen Unilever en Laptop gaat mee Met ingang van 1 september zal Thony Ruys dagelijks de rit van zijn woonplaats Wassenaar naar het 2e Weteringplantsoen maken. De chauffeur achter het stuur, Ruys ach terin aan het werk. Kranten of rapporten doornemend, of werkend op een draagbare computer (ook: 'laptop'). Want ook de reistijd wordt uiteraard nuttig besteed. "Ik heb al sinds mijn 32ste een chauffeur", ver telt hij. "Dat is in Colombia begon nen, niet uit statusoverwegingen maar uit veiligheid. Sindsdien ben ik eraan gewend in de auto te werken. Of in het vliegtuig. Denk eens aan de tijd, die ik anders had verloren met naar buiten kijken..." Ruys gelooft ook in de moderne technische communicatiemiddelen, zoals cc:Mail. Op de plaats waar nu een boeket bloemen staat, zal dan ook al spoedig een computer staan. En als hij naar het buitenland gaat, zal dat niet gebeuren zonder draag bare computer. "Verder ben ik een man die bereikbaar wil zijn. Bij wie mensen binnen moeten kunnen komen. Ik ben ook iemand die graag naar anderen toegaat en daar met de benen bungelend op het bureau gaat zitten. Heineken heeft zich een aan tal talten ten doel gesteld en ik wil daaraan zo goed mogelijk bijdragen. Thony Ruys, nieuw in de Raad van Bestuur van Heineken Dat is mijn uitdaging. Daarvoor wil ik zo snel mogelijk op de hoogte ra ken van wat er op de biermarkt speelt. Ik zie als belangrijkste taken het goed met de handel te kunnen praten en goed de consument te leren kennen. Ik ben van nature nieuws gierig. Als ik in een supermarkt ben, vraag ik rustig aan een klant waarom hij een bepaald produkt koopt. Ik zie ook uit naar de dag dat ik met een ver tegenwoordiger mee ga. Of dat nu hier is, of in Frankrijk. Ik wil weten wie de consument is, en waarom hij bier drinkt. Wanneer ik zelf markt onderzoek in de praktijk heb gedaan, worden de rapporten begrijpelijker. De feiten gaan dan meer voor mij leven. Het gevolg is dat daardoor mijn brein beter gaat werken, dat ik dan sneller creatieve ideeën krijg." Genoeg ontspanning Het is duidelijk dat Ruys er zin in heeft. Hij verwacht zich snel thuis te zullen voelen. "Qua werkmenta- liteit, organisatie en trouw van het personeel, is het heel herkenbaar." Tevens verwacht hij ondanks zijn ongetwijfeld drukke baan tijd over te houden voor zijn gezin ("ik ben een echte familieman") en zijn hobby's. Gewone liefhebberijen, zoals lezen ("wie voor zijn werk zóveel moet lezen, móet wel van lezen houden"), wandelen met de hond of spelletjes spelen met de gezinsleden. Maar ook bijzondere hobby's zoals jagen. "Ik denk niet dat ik dat noemen mag, want er bestaat nergens zoveel weerstand tegen als in Nederland. Maar ik ben er mee opgegroeid, en vind het heerlijk met de familie en vrienden buiten in de natuur bezig te zijn."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 5