24-uurs levering: snel en betrouwbaar Heineken ging in april van dit jaar over op een nieuw vervoerssysteem met behulp van trekker-opleggers. Hierdoor kan Heineken de bestellingen van onze handelspartners binnen één dag leveren. Hoe staat het nu met deze 24-uurs leveranties? Een verslag. "Om de beste in de markt te zijn is het noodzakelijk dat wij een perfecte service verlenen", zegt hoofd Goederentransport, Opslag en Beheer, Wil Bastiaan. "Heineken scoort op dit punt zeer hoog. De 24-uurs levering vult dat heel goed aan. We zijn hierdoor nog meer service-ver- hogend gaan werken. Heine ken is namelijk het enige be drijf in onze branche dat binnen 24 uur aflevert en zo tegemoet komt aan een wens uit de markt. En uit de vele contacten die wij hebben blijkt dat onze handelspartners daar erg tevre den mee zijn." T rekker-oplegger Die snellere service is mogelijk door het werken met de zoge heten trekker-oplegger. Het nieuwe systeem bestaat uit een trekker en een aparte, los te koppelen oplegger. Door deze verwisselbare oplegger hoeft een chauffeur niet meer te wachten tot zijn vrachtwagen gelost en opnieuw geladen is. In 15 plaats daarvan kan een chauffeur zijn oplegger met re touremballage in de brouwerij afkoppelen. Om direct daarop een nieuwe beladen oplegger aan zijn trekker te koppelen. "Door het verdwijnen van de wachttijden, bespaar je per rit al drie kwartier", vertelt Bastiaan. "Het gevolg is dat er per opleg ger meer klanten op één dag kunnen worden beleverd. En om dit haalbaar te maken, wer ken we nu met veertig trekkers en zestig opleggers (waarvan er dus twintig worden gebruikt om te kunnen wisselen). In piektijden moeten we nog an dere, confessionele, wagens in zetten. Maar er zijn al afspraken gemaakt om met ingang van 1994 ook daarvoor trekker-op leggers te gaan gebruiken." Dagelijks verzorgen de externe chauffeurs, gekleed in speciale Heineken-kleding, zo'n 160 le veringen met drie verschillen de produkten/artikelen. Er zijn ochtend- en middagbezorgin gen. Een bestelling vóór elf uur 's morgens, wordt de volgende ochtend al afgeleverd. "We mer ken dat er praktisch geen nabe stellingen meer zijn en dat veel minder correcties op bestellin gen binnenkomen", aldus Bas tiaan. Kostenverlagend Het nieuwe vervoerssysteem werkt niet alleen service-ver- hogend voor de klant, maar ook kostenverlagend voor de klant en voor Heineken. "Wij bespa ren ondermeer geld doordat we meer klanten op één dag kun nen beleveren en doordat we met een trekker-oplegger meer pallets kunnen vervoeren. De opleggers zijn namelijk zo ge maakt dat je 26 en maximaal 28 pallets in een wagen kunt la den. Door aan de achterkant van de wagen een zogenoemde schuiflade uit te schuiven, is het mogelijk de wagen te ver lengen en zo twee extra pallets mee te nemen. Meer pallets per rit betekent in de praktijk bovendien minder verreden ki lometers. En dat heeft weer tot gevolg dat je minder milieube lastend bezig bent." Ook op de verzorging van de wagens wordt geld bespaard. In een op het brouwerijterrein in Zoeterwoude gebouwde was- straat, kunnen de wagens in ei gen beheer een schoonmaak beurt ondergaan. Dit betekent dus dat wasbeurten onderweg niet meer nodig zijn. "Een scho ne wagen staat bovendien heel netjes ten opzichte van onze klanten. Want het is natuurlijk A. Wil Bastiaan een raar gezicht als wij onze goed uitziende produkten snel, maar in een vuile wagen bij de klant afleveren." Computerprogramma Uiteraard heeft de 24-uurs leve ring ook gevolgen voor de orga nisatie van het werk van onze collega's van de orderbehande ling. Zij moeten nog alerter re ageren op bestellingen, zodat deze op tijd in de computer wor den verwerkt. Voor de verwer king van de gegevens is een spe ciaal softwareprogramma gemaakt, dat is afgestemd op de nieuwe, binnen 24 uur gegaran deerde, beleveringstijden. Dit computerprogramma zorgt voor de juiste afhandeling van de transportplanning, voorraad- verloop, retourladingen, embal lage, automatische documen ten-aanmaak, facturering en retour en gereedmelding. Hoewel de 24 uurs-levering met zich meebrengt dat de mede werkers nog alerter moeten zijn, is er ook meer rust ont staan. Wil Bastiaan: "Door het wegvallen van spoedorders en ordercorrecties zijn de werk zaamheden namelijk beter over de gehele dag verspreid. En dat werkt wel zo prettig. Kortom de 24 uurs-leveranties betekenen voor Heineken het verlenen van een betere service, kosten besparend bezig zijn en voor on ze medewerkers duidelijk een betere verspreiding van het werk."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 15