Bedrijf s journaal voor Heineken Nederland Op 1 september is het zover. Dan gaat de eerste aflevering de lucht in van het nieuwe 'Kijkglas': Een tweewekelijks bedrijf s journaal voor alle medewerkers van Heineken Nederland. Kijkglas is niet helemaal nieuw. In 1989 startte al een proef met een bedrijfsjoumaal voor Produktie Zoeterwoude. De achterliggende gedachte was de interne communicatie te verbeteren. Henk Arens, een van de makers van Kijkglas, herinnert zich die eerste afleve ring maar al te goed. Maar voor al ook de reacties daarop. "Ie dereen had het gezien en we kregen dan ook heel veel reac ties van 'hartstikke leuk' tot 'ik ga elke keer kijken'. Voor ons was het uiteraard van groot be lang of die reacties na vijf, zes maanden nog positief zouden zijn. Na een paar maanden is namelijk het nieuwtje eraf en kun je pas echt beoordelen of je met je communicatie op de goe de weg bent." Het aanvankelijk als proef ge starte journaal kreeg in de loop van de jaren een wat volwas- sener aanblik. Omdat het goed bij de medewerkers aansloeg, werd er door het management team van Heineken Nederland Henk Arens en Henk Visser gevraagd of Kijkglas wellicht in een breder verband gebruikt zou kunnen worden. Het ge volg is een nieuw jasje en een vernieuwde, aangevulde redac tie die de laatste weken hard heeft gewerkt aan een zo pro fessioneel mogelijk journaal. Kabelnet Kijkglas wordt in Zoeterwoude en Den Bosch elk heel uur via een intern kabelnet uitgezon den. De medewerkers van de verkoopkantoren en dranken handels in de verschillende ho- recagebieden krijgen elke veer tien dagen een videoband toegestuurd. De studio bevindt zich in Zoeterwoude (afdeling In- en Externe Betrekkingen). Kijkglas zal gepresenteerd wor den door twee externe vak vrouwen, Judith de Bruyn en Machteld Kooy. De onderwer pen zullen, net als in andere journaals, worden afgewisseld met een commentaarstem. Het redactieteam bestaat uit Henk Arens en Henk Visser van de Audiovisuele Dienst, Cees Zandvliet (hoofd Personeelsza ken Heineken Nederland), Maarten Bakkenist (hoofd In terne Communicatie) en Mar guerite de Ruijter (Vers van 't Vat/Journalistieke Produkties). Henk Visser: "In al die jaren dat wij nu voor Produktie Zoeter woude hebben gewerkt, zijn we een vaste verschijning gewor den. Mensen schoten ons aan zodra ze alleen maar de camera zagen. We hopen eigenlijk dat ook bij het nieuwe Kijkglas zal gebeuren en dat we ook reacties zullen krijgen op onze uitzen dingen. Bovendien is het altijd mogelijk om onderwerpen aan te dragen." Eilandjes overbruggen Overigens heeft Kijkglas nooit, ook het nieuwe Kijkglas niet, de pretentie gehad onmisbaar te zijn voor iemands functione ren. Henk Arens: "We willen juist een toegevoegde waarde geven aan de al bestaande in formatie. Daarbij hebben we kritiek nooit geschuwd. Kijk glas zal dan ook een aanvulling worden op de al bestaande, schriftelijke media als het kran tje Mensen Maken Heineken en Vers van 't Vat. Eigenlijk be ogen we met Kijkglas eilandjes te overbruggen die er tussen de verschillende afdelingen be staan. Dat geldt zeker voor het nieuwe Kijkglas."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 13