Heineken twintig jaar op Jamaica TWintig jaar geleden sloot Heineken N.V. een licentieovereen komst met de op Jamaica (Kingston) gevestigde brouwerij Desnoes Geddes. Inmiddels doet Heineken ruim een vijfde van de pilsomzet daar. En de verkoop groeit nog steeds. Ook de brouwerij zelf heeft een feest te vieren: het 75-jarig be staan van het bedrijf Desnoes Geddes. Dit is inmiddels op feestelijke wijze herdacht. Bo vendien laat het bedrijf de con sumenten aan de activiteiten meedoen. Dit gebeurt door het organiseren van diverse straat evenementen voor de hele Ja- maicaanse gemeenschap. Desnoes Geddes is Jamaica's enige brouwerij. De oprichters zijn in 1918 gestart met het ma ken van frisdranken. Tien jaar later kwam daar de brouwerij bij. Inmiddels is deze brouwerij met de eigen merken Red Stri pe en Dragon Stout en de licen- tiemerken Heineken, Guin ness en McEwan's Ale, absoluut marktleider op Jamai ca. Heineken heeft ruim vijf tien procent aandelen in de brouwerij. De licentie met Des noes Geddes is na die met de Engelse Whitbread-brouwerij de grootste die Heineken ter wereld heeft. Er gaan geregeld adviseurs van Heineken Tech nical Services naar Kingston toe. Succes "Toen wij op 18mei 1973 het li centiecontract voor Heineken bier ondertekenden, was onze Heineken export gegroeid tot ongeveer 3.000 hectoliter. Niet gek voor een exportmarkt. Het zag er ook naar uit dat die groei zou aanhouden. Daarom was deze markt belangrijk voor ons. De Jamaicaanse biermarkt heeft een volume van zo'n 700.000 hectoliter. Ruim vijf honderdduizend daarvan be staat uit pils, bijna tweehon derdduizend uit Stout-bier. De laatste tijd groeit vooral het aandeel Stout onder de jonge consumenten. De meeste bier liefhebbers zijn erg merken trouw. Zo zijn er heel veel trou we Heineken bier-drinkers, die zelfs bereid zijn veertig procent meer voor hun Heineken bier te betalen. Charles Janssen hier over: "Veel consumenten heb ben de smaak van Heineken bier te pakken. Bovendien geeft Charles Janssen (midden) A en Kai Plaugmann ontmoeten de Jamaicaanse Heineken brandmanager Clive Medwynter (links) tijdens het Heineken-diner in Kingston het drinken van Heineken bier een bepaalde status. Dat speelt een belangrijke rol bij de keuze voor ons merk. De mensen wil len met Heineken bier gezien worden." Feestelijkheden De licentieovereenkomst met Heineken van twintig jaar gele den wordt dit jaar feestelijk herdacht. Zo gaf Heineken on langs in Kingston een diner voor directie en commissaris sen van de brouwerij met hun partners. Coordinating director Kai Plaugmann van het Caraï- bisch gebied en Charles Janssen waren daar namens Heineken bij aanwezig. Voor de komende maanden is een aantal (ook ver- koopstimulerende) activiteiten gepland dat de goede samen werking tussen Desnoes Geddes en Heineken moet onderstrepen. Verder zijn er plannen om, los van de feeste lijkheden rond het twintigjarig licentiecontract, een aangepas te versie van de Heineken-com- mercial 'Taste the World' op Ja maica in te zetten. De regering besloot echter de import van bier te bemoeilij ken. Gelukkig had Desnoes Geddes toen interesse om Hei neken te gaan maken", vertelt international marketing ma nager Charles Janssen uit Am sterdam over de destijds ge maakte stap. "Nu wordt per jaar zo'n 115.000 hectoliter Heine ken bier verkocht. We hopen dat uiteraard in de komende ja ren nog verder uit te bouwen."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 12