ip lanager "We hebben te maken met een gezonde biermarkt, vol competitie" A Boudewijn van Rompu "Hoewel we fantastische produkten hebben, moeten we er hard aan blijven werken" Heineken haar belangen verder wilde uitbouwen. Daarna werkte hij twee jaar bij de afdeling Duty Free. Daar hield Van Rompu zich voornamelijk bezig met de verkoop van concern- produkten, meestal Heineken Bier, aan de Engelse en Amerikaanse strijdkrachten die buiten hun eigen landsgrenzen verbleven. Naar buitenland Na vier jaar functies te hebben vervuld met een internationaal karakter, had Van Rompu de smaak goed te pakken. Toen hem in 1982 werd gevraagd Area Export Manager te worden voor het Caraïbisch gebied, met als standplaats Curacao, aarzelde hij dan ook geen moment. "We hebben vier jaar op Curacao gewoond, Dat laatste jaar heb ik overigens elf maanden op Trinidad gewerkt als marketing/salesmanager bij de National Brewing Company." Het echtpaar Van Rompu verhuisde vervolgens terug naar Nederland. Dat betekende niet dat Boudewijn van Rompu zijn reislust moest be dwingen. Als regional coordination manager voor het noordelijk deel van Zuid-Amerika, Canada en het Caraï bisch gebied moest hij regelmatig op reis. "Toen ik in die tijd een Heine- ken-cursus volgde bij INSEAD, werd ik gebeld met de vraag of ik general manager wilde worden van Brasserie de Bourbon op het eiland La Réunion. Dus pakten wij onze koffers weer." Uitdaging Het toeval wil dat Van Rompu op La Réunion Gerrit Stolk opvolgde, die was benoemd tot hoofd Horeca van Heineken Nederland. In mei van dit jaar volgde hij als directeur Com mercie opnieuw Stolk op, wegens diens vertrek bij Heineken. Zal Van Rompu's volgende functie ook buiten het concern liggen? "Die vraag verwachtte ik al", zegt Boudewijn van Rompu lachend. "Nee, ik heb mijn hart verpand aan Heineken en speel dus niet met de gedachte het bedrijf te verlaten. Ik zie me dit toch wel een aantal jaren doen. Deze baan betekent een uitdaging voor me. Het is een volledige managementjob. Ook de biermarkt is interessant. We hebben te maken met een gezonde biermarkt, vol competitie. Er wordt op ons gejaagd als marktleider en Heineken moet voortdurend inno vatief zijn. Vernieuwingen zoeken en vinden. Zowel op het gebied van produkten als verpakkingen." "Als je op een brouwerij werkt, of dat nu hier is of in een land ver weg, zijn er niet veel verschillen in je functie. Wat anders is, is de markt zelf. Uiteraard moet ik me er nog grondig in verdiepen. Ik ken de Nederlandse biermarkt natuurlijk als Neder lander en als consument, maar niet als manager. Het is tenslotte voor het eerst dat ik voor Heineken Nederland werk. Dankzij een goede organisatie en het hechte team dat we hebben, zal ik me wel snel kunnen inwerken. De eerste indruk is in ieder geval dat het om een interessante baan gaat, die zeker een uitdaging biedt." Goed proces In de tijd dat Van Rompu op het eiland in de Oceaan werkte, is er veel veranderd in Nederland. Het Mensen Maken Heineken-proces is in gang gezet. Ook dat is vanzelfsprekend nieuw voor hem. "De gedachte achter de New Heineken Spirit was ons natuurlijk bekend. Maar in een markt als La Réunion is het toch vooral belangrijk dat zo'n lokale brouwerij haar eigen identiteit behoudt. Het begin van het Mensen Maken Heineken-proces heb ik niet bewust meegemaakt. Maar ik kan me daar voor een groot deel mee verenigen. Unit management, het op lager niveau leggen van verant woordelijkheden, een tweerichting verkeer in communicatie en het aanspreken op resultaten, zijn zaken die mij zeer aanspreken. Volgens die stijl van management heb ik trou wens eigenlijk al gewerkt." Hij vervolgt: "Ik denk dat het gehele proces zal leiden tot verbeteringen voor zowel werknemer als werk gever. Volgens mij zal de biermarkt redelijk stabiel blijven, met op korte termijn een enigszins neergaande trend. De markt zal zich verder segmenteren. Heineken kan daarin alleen goed meespelen als we dicht bij de consument staan en snel reageren op veranderingen in de markt of zefi veranderingen inzetten. Door een snellere communicatie zal dat kunnen. Hoewel we fantastische produkten hebben en een in de basis sterke commerciële organisa tie, moeten we er hard aan blijven werken. Er kan altijd iets beter. We moeten niet wachten om mogelijk- Wmm f: fff/1 heden te benutten; we moeten die mogelijkheden zelf creëren. Een belangrijke rol zie ik weggelegd voor Marketing. Tenslotte dient dit in een marketing georiënteerd bedrijf een kernactiviteit te zijn." Vaste basis Om snel van alle belangrijke zaken op de hoogte te zijn, blijft hard werken dan ook het parool sinds hij weer in Nederland is. Daardoor is er niet veel tijd voor hobby's. Fanatiek sporten kan hij trouwens niet meer. "Na mijn eerste sportongeluk heb ik later nog een ski-ongeluk gehad. Nu golf ik alleen nog af en toe en of speel een tennisdubbel, om niet teveel te hoeven bewegen. Verder lees en bridge ik graag. En we houden van de natuur." Die is er volop in zijn woon plaats Middelie. In dit Noord- Hollandse dorp woont hij samen met zijn echtgenote en zijn vijftien maan den oude dochter Marie-France. "Marie-France is geboren op La Réunion. Daarom hebben we een bijzondere band met dat eiland. Als ze wat ouder is, zullen we er zeker naar terugkeren om haar te laten zien waar ze geboren is." "En wat ik in de toekomst ga doen? Voorlopig vinden we het fijn weer temg te zijn in Nederland. Weer een vaste basis te hebben. En om bij familie en vrienden te zijn. Zeker nu we een dochter hebben. Het is opvallend hoe snel je je hier weer thuisvoelt. Het is net of we nooit zijn weggeweest. Toch blijft het interna tionale trekken. Vooral gezien mijn eerdere ervaringen, zou het niet ondenkbaar zijn dat ik voor Heine ken nog eens naar het buitenland ga. De komende jaren houd ik me voorlopig alleen met Heineken Nederland bezig."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 5