Nieuwe basis voor reislustij: Het merendeel van zijn dienstjaren hield hij zich bezig met buitenlandse markten. Nu, zestien jaar nadat hij zijn loopbaan begon bij de GWN, verdiept hij zich opnieuw in de Nederlandse markt. Voor het eerst echter in de bier markt. Een gesprek met Boudewijn van Rompu, de nieuwe directeur Commercie van Heineken Nederland B. V. Europese 'business-school' Via een uitwisselingsprogramma behaalde Van Rompu zijn Bachelors Degree aan de Universiteit van Californië, met Marketing en Finance als hoofdvakken. In de Verenigde Staten rijpte het plan samen met een studievriend zich in te schrijven voor een Masters Degree-opleiding bij INSEAD, een van de meest bekende Europese 'business-schools'. Beiden werden aangenomen. Zo verhuisden ze vanuit de V.S. naar het Franse Fontainebleau. "Daar begon eigenlijk al mijn Heineken-tijd. Er waren diverse bedrijven met wie je in de eindfase van het circa tien maanden durende studieprogramma gesprek ken kon voeren. Ik voerde gesprek ken met vier bedrijven, waarvan Heineken er een was. Het bedrijf dat me het meest aansprak, was Heineken. Bovendien had ik in mijn studenten- en diensttijd het produkt van dit Amsterdamse bedrijf zeer leren waarderen. En sindsdien werk ik dus bij Heineken", vat Van Rompu in hoog tempo zijn voorgeschiedenis samen. Omdat Marketing hem het meest aantrok, koos Van Rompu aanvanke lijk voor de Gedistilleerd en Wijngroep. Daar was namelijk een marketingfunctie vacant. Zo werd hij product manager Gedistilleerd met het accent op het merk Hoppe. Een zwaar sportongeluk in oktober 1978 leidde tot een maandenlange ziekenhuisopname. "Ze konden na tuurlijk niet zo lang zonder product manager. Toen ik uit het ziekenhuis kwam, werd mijn baan door iemand anders ingevuld. Daarom ben ik over gegaan naar de afdeling Export in Amsterdam." Een van de eerste projecten die hij kreeg, was de ver koop van bier en andere concern-pro- dukten op de Afrikaanse markt. Later volgden Japan, Australië en Oostenrijk, drie markten waar Boudewijn van Rompu werd 4 mei 1949 geboren in Amsterdam. De Amsterdammer in hart en nieren, zoals hij zichzelf omschrijft, ging daar ook naar het gymnasium. Na vier jaar verwisselde hij dit school type voor de HBS A. "Zelf vond ik dat niet zo erg. Voor mijn familieleden betekende het wel een teleurstelling. Want mijn familie telt vele artsen en had graag gezien dat ik ook arts zou worden. Door van het gymnasium af te gaan, was voor mij deze kans min of meer verkeken. Na de HBS viel mijn keuze op economie. Ik heb twee jaar Economie gestudeerd, maar vond de studie na twee jaar erg theo retisch worden. In die periode sugge reerde iemand mij naar Nijenrode te gaan. Dat trok mij wel. Vooral omdat het studiepakket daar anders was samengesteld en veel meer op de praktijk was gericht. En omdat er sprake was van een intensief sport en studentenleven."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 4