Woerts legt uit dat met medesponsors is afgesproken de krachten te bundelen. "We hebben in feite dezelfde doelstelling met onze spon soring: zoveel mogelijk com municatie bewerkstelligen. De samenwerking betreft onder meer het regelmatig verzorgen van persconferenties met be hulp van satellietverbindingen. Zo kan de Europese pers on danks de grote afstand recht streeks vragen stellen aan de zeilers." Basketbal Zoals al eerder in Vers van 't Vat heeft gestaan, sponsort Buckler basketbalevenemen ten in Zuid-Europa. Een nieuwe uitdaging voor dit non-alcoholische bier. Zowel Buckler als basketbal worden er de termen 'mannelijk', 'dynamisch', 'jong' en 'stoer' toegedicht. Chris Woerts: "Basketbal is heel populair in Frankrijk, Italië, Spanje en Griekenland. We sponsoren er een aantal wedstrijden. Deze Buckler Challenges worden 'live' uitgezonden op televisie. Eurosport zorgt voor uitzen dingen in totaal Europa. Alle deelnemende teams hebben de merknaam Buckler op hun shirts. Daarnaast hebben we er 3-3 wedstrijden opgezet, in derdaad voor teams van drie spelers. Dat is heel succesvol gebleken. In Spanje bijvoor beeld hebben in korte tijd 17.000 mensen meegedaan. Deze vorm levert heel directe communicatie voor Buckler op. Last but not least wordt in december in Parijs de Buckler USA Challenge gehouden. Vier zeer goede college-teams uit Amerika strijden dan om de toernooizege." zeilevenementen. Zo konden wij in het maartnummer van Vers van 't Vat verslag doen van de Sint Maarten Heine- ken Regatta, een zeilwedstrijd rond het prachtige Nederlands/ Franse eiland in de Caraïbische Zee. Chris Woerts: "Dat is een klein evenement vergeleken met de Whitbread Round the World Race for the Heineken Throphy. De Regatta duurt een paar dagen. De Whitbread Race duurt negen maanden. Na de start in september aanstaande wordt in iedere etappeplaats een Heineken Village gemaakt. Dat dorp is dan het middelpunt van alle activiteiten. Er komen stands en bars in. Er worden persconferenties gehouden. Er is muziek, er wordt gefeest. Wat ons betreft concentreert de communicatie richting media zich op de Heineken Trophy. De winnaar van de totale race krijgt (juni 1994) de grote Heineken Trophy." sponsoring land van de wereld te zien. Veel al op 'prime time', want veel mensen willen zo'n toernooi kunnen volgen. Heineken heeft op die manier erg veel positieve reacties gehad op de prominente plaats van ons logo op het centre court van het US Open." Hij vervolgt: "Vorig jaar moest de beslissing voor sponsoring van Flushing Meadows kort voor de start van het toernooi worden genomen. Daarom hadden wij weinig tijd voor het opzetten van activiteiten rond om het evenement. Dit jaar zullen we de aandacht voor Heineken vergroten. Wat mijn werk betreft betekent dit het onderhouden en opbouwen van relaties met de media. Door te laten merken dat we er zijn. We verzorgen bijvoorbeeld een nieuwsbrief en we zijn gastheer van de US Open Media Party." Of en hoe de sponsoring van tennis zich verder zal ontwik kelen is op dit moment niet dui delijk. Voorlopig concentreert de aandacht zich op het U.S. Open, dat van 30 augustus tot en met 12 september wordt ge houden in New York. Zeilen Heineken is ook actief als spon sor van twee internationale van deze sport sluit aan bij het premium-imago van Heineken bier. Dat geldt ook voor tennis. Vorig jaar besloot de Raad van Bestuur het Amerikaanse Open op Flushing Meadows te gaan sponsoren. "Dat bleek een uitstekende keuze te zijn. Een grand slam-toernooi als het US Open is verzekerd van zeer veel aandacht van de pers. Met name televisie speelt daarin een belangrijke rol. De grote tennistoernooien zijn in elk

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 17