Heineken in Rusland Toeristen en zakenlieden In de praktijk kwam het erop neer dat alleen buitenlandse za kenlieden, toeristen en expa triates Heineken bier konden kopen. Erik Bakker: "Na het uiteenvallen van de Sovjet- Unie moesten we naarstig op zoek gaan naar andere moge lijkheden voor distributie. De staatsinkoopbedrijven hadden hun rol verloren en verdwenen langzaam maar zeker van het toneel. Daarnaast ontstond het probleem dat de Vneshekonom Bank, die zich met de buiten landse betalingen bemoeide, al- De presentatie van Heineken op een Russische beurs voorraden tegelijk te kunnen kopen, maar konden ons wel een aantrekkelijk nieuwe markt bieden." Lokale distributie Overigens is dat nog steeds zo'n tien procent van de Russische bevolking, oftewel een flinke markt." Barproject Heineken heeft behalve het in stellen van distributiecentra, ook diverse bars in Moskou en Sint-Petersburg ingericht. Dit project, dat inmiddels is afge rond, heeft tot gevolg gehad dat Heineken een goede naamsbe kendheid in Rusland heeft op gebouwd. Er staan Heineken tappunten op zeer prestigieuze locaties in Moskou, zoals in Hotel Mezhdunarodnaija, Ho tel Aerostar, Casino Moskou en de Ierse kroeg Rosie O'Gra- dy's. De bars en tappunten wor den onderhouden door lokale mensen. Erik Bakker: "Toen we met het barproject begonnen, waren we de enige brouwerij die complete bars plaatsten in hotels en cafés. Nu doen alle lo kale brouwerijen in Rusland dat ook. We plaatsen de bars al leen nog tappunten in nieuwe horecabedrijven en in horeca bedrijven die een zekere omzet halen." Wie deze zomer naar Moskou op vakantie gaat, kan in veel winkels, casino's, bars, restau rants en hotels tegen westers geld (soms tegen roebels) een Heineken bier bestellen. Het wordt geleverd via een speciaal, door de Nederlandse vertegen woordiger in Rusland (Peja) in gesteld distributiecentmm. Area Export Manager Erik Bak ker vertelt er meer over. Heineken is sinds lange tijd verkrijgbaar in Rusland en de republieken Estland, Letland, Litouwen, Wit-Rusland, de Oekraine en Georgië. Erik Bakker: "Voorheen ge beurde de export van Heineken bier naar de Russische repu blieken uitsluitend via Staats- inkooporganisaties van de Sov jet-Unie. Dat betekende dat elk jaar opnieuw contracten moes ten worden opgesteld voor de verkoop van Heineken bier. De betaling van ons bier was daar bij nooit een probleem. Wèl de langzame manier waarop de onderhandelingen plaatsvon den en contracten tot stand kwamen. Ook was het in die tijd zo dat de verkoop uitslui tend plaatsvond in toeristenho tels en zogeheten Beriozkas, of tewel plaatsen waar met harde valuta betaald kon worden." Heineken gaat nu op andere manieren reclame maken. "Zo zijn er plannen voor adverten ties op enkele lichtzuilen in Sint-Petersburg en wordt er gedacht aan televisiereclame. Onze contacten daar zijn goed bekend met het lokale tele visiestation. Ook voor Moskou wordt televisiereclame over wogen." Ie tegoeden met westers geld bevroor. Er kon dus niets meer worden betaald. We zijn toen Eind 1992 werd 'Peja Konsum' opgericht met een distributie centmm vlak buiten Moskou. Dit centrum levert Heineken bier, maar ook de frisdranken Sisi Orange, Royal Club Tonic en Bitter Lemon en Sourcy Rood, Lemon en Citroen, aan POH KOJIJ1E 3KCIT0PT MEHEJUUEP HO BOCTOTHOfl EBPOITE XEMHEKEH EPAYEPEMEH E B. BETEPUHr WAHC 165 1017 XH AMCTEPHAM TEJ1. (0)20-5 23 92 39 rOJIJIAHHUSl OAKC (0)20-6 38 75 10 Russisch visitekaartje van A een export-medewerker van Heineken Amsterdam winkels en supermarkten die tegen harde valuta uit het wes ten geïmporteerde goederen in kopen en verkopen. Er zijn ook winkels die de goederen tegen westers geld inkopen en tegen roebels verkopen. Erik: "De roe bel is enorm in waarde gedaald. Drie jaar geleden kon je offi cieel voor één roebel nog 1 dol lar 64 krijgen. Nu krijg je dui zend roebels voor één dollar. Je bereikt dan ook alleen die Rus sen die zich de westerse pro- dukten kunnen veroorloven. met onze Nederlandse verte genwoordiger daar om de tafel gaan zitten om naar een oplos sing te zoeken. Ook wilden we weten hoe we de kleinere win kels zouden kunnen bereiken, die nu ook voor de Russische bevolking artikelen uit het bui tenland verkochten. Zij hadden het probleem slechts kleine

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 9