"Mijn moeder zei al: 'Jij kunt alleen maar bij een brouwerij werken'" "Ik hou van wat humor tussen de werkzaamheden door" "We moeten continu proberen te scoren met innovaties" mijn vaandel. Het sprak me aan dat het een (toen nog) middelgroot bedrijf was en net leek me van de buitenkant bezien een leuk bedrijf. Ik zou er mijn zakelijke capaciteiten en mijn bour- gondische inslag prima kunnen com bineren. Ik werd aangenomen. Per 1 november 1968 trad ik in dienst als stafmedewerker van de afdeling Bud gettering aan de Crooswijksesingel." Ervaring "Meteen de eerste week werd ik ge vraagd mee te gaan naar een jubi leumreceptie. Ik zei nog dat ik de man in kwestie niet kende, maar dat gaf niets. Het was me meteen duide lijk dat mijn indruk van Heineken juist was", vertelt Schop, terwijl hij zijn gedoofde kleine sigaar opnieuw aansteekt. De directeur deed voor zijn benoeming bij Vmmona erva- ring op in diverse werkgebieden bin nen de Nederlandse Heineken-orga- nisatie. "Dat zijn exact de disciplines bij Vrumona die aan mij rapporteren. Van Inkoop tot Commercie en Per soneelszaken. Ik kan met het hoofd Personeelszaken op een andere ma nier zaken bespreken, dan iemand zonder ervaring op dat vlak. Dat geeft grote voordelen." Kijkend naar zijn Curriculum Vitae dat voor hem op tafel ligt: "Als ik dit zo bekijk, zie ik een zeer afwisselen de loopbaan tot nu toe. Een met na- rust" genoeg alleen hoogtepunten. De aan koop van Mouterij Albert bijvoor beeld, in samenwerking toen met Paul van Eerde. Het dieptepunt was de staking van 1990. Met name door de plotseling harde opstelling van de genen met wie ilc daarvoor een goede relatie had opgebouwd. Ik hou van wat humor tussen de werkzaamhe den door. Dat ontspant, zeker ook wanneer je met serieuze zaken bezig bent. Ik heb dat daarom ook altijd ge bruikt in gesprekken met de bonden en de COR. We zijn in 1990 natuur lijk wel tot een CAO gekomen. Maar het was jammer dat de relatie op nieuw moest worden opgebouwd." "Als ik destijds de keuze had gehad tussen directeur Personeelszaken HNB of algemeen directeur Vrumo na, was mijn keuze meteen op de laatste gevallen. Die keuze was er niet. Het bedrijf had mij nodig in de HNB-directie. je zit dan in een posi tie dat je moet doen wat voor het be drijf het beste is. Achteraf zie ik het als een zeer boeiende en leerzame pe riode. Ik raad het daarom managers zeker aan, een paar jaar in zo'n func tie te werken." Vrumona Piet Schop volgde na ruim vijf jaar di rectie Personeelszaken HNB, in fe bruari 1991 Ruud Overgaauw op als algemeen directeur van Vrumona. Toen hij in '68 ging solliciteren wil de hij in een middelgroot bedrijf er varing opdoen om daarna leiding te gaan geven aan een klein bedrijf. Heineken groeide tijdens zijn loop baan uit tot een groot concern. Schop geeft nu leiding aan een middelgroot bedrijf. De verhoudingen zijn ver schoven. En door de telkens geboden kansen, had Schop geen behoefte om buiten de Heineken-organisatie te solliciteren. "Werken bij Vrumona is dynamisch. In de frisdrankenmarkt gebeurt in een jaar tijd meer dan in een andere business in tien jaar. De frismarkt kent geen rust. Wat er gebeurt wordt bepaald door harde spelers (marktlei ders) die volume willen verkopen. Vmmona is geen marktleider. Dat betekent dat we continu moeten pro beren te scoren met innovaties zoals de kunststof anderhalve literfles. Die is nu gestandaardiseerd. Dat betekent dat iedere producent die dit type fles wil gebruiken, ons daar toestemming voor moet vragen." "Naast mijn taken als directeur heb ik een aantal nevenfuncties. Die lig gen wel allemaal in het verlengde van mijn baan bij Vmmona. Ik ben vice- voorzitter van de NFI (Nederlandse Frisdranken Industrie), die de geza menlijke belangen van frisdrankpro ducenten behartigt (te vergelijken met het Centraal Brouwerij Kantoor) Ook ben ilc lid van veel NFI- commissies, bijvoorbeeld de Blik- commissie en de BTW- en Accijns commissie. Daarnaast heb ilc een aantal commissariaten, zoals Postil jon. Ilc heb altijd nevenfuncties gehad die in het verlengde lagen van de functie die ilc op dat moment be kleedde." Hobby's Die filosofie is niet van toepassing op zijn hobby's: gezin ('we gaan er elk jaar een paar keer een week tussen uit') skiën ('beoefen ilc minder vaak, vanwege rugklachten'), vissen ('ilc heb een bootje achter het huis en pro beer zo af en toe een lcarpertje te ver schalken') en duiven. Over de laatste zegt Piet Schop: "Veel mensen ver wachten niet van iemand met een functie als de mijne dat hij duiven melker kan zijn. Ilc vergelijk het al tijd met het bedrijfsleven: Als je goed wilt presteren moet je goede post duiven hebben c.q. goed gemotiveer de en goed opgeleide medewerkers. En een goed hole c.q. een aangename werkplek. En je moet goede voorzie ningen treffen op bijvoorbeeld me disch gebied. Ilc vind het fascinerend om in mijn vrije tijd met duiven be zig te zijn. Kijken welke prestaties je emit lcunt halen, zonder te hoeven forceren." Toekomst Hoe ziet hij de toekomst van Vm mona? "Dit bedrijf zal met goede pro- dukten, goede ondersteuning daar van en door de inzet van goede en zeer gemotiveerde mensen in staat zijn de komende jaren goed door te komen. We moeten steeds door ver nieuwingen en verbeteringen de markt in beweging brengen. Op die manier verstoren we de positie van de marktleiders."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 5