"De cursus schenkt de nodige aandacht aan cultuurverandering" "Het leukste aan de cursus vond ik de persoonlijke leerdoelen" "Ik miste de nodige managementgereedschappen tuurverandering bij Heineken aan de orde en worden er pro jectteams gevormd, die een scherp geformuleerde onder zoeksopdracht krijgen van een manager. In een laatste sessie presenteren de verschillende projectteams de resultaten van hun onderzoek. Bij andere cur sussen, zoals de HOP-cursus, worden ook opdrachten gege ven. Bij de BML gaat het echter om een praktijkvoorbeeld. Want een manager wordt in zijn werk voortdurend om zijn laat ze ook een kritische noot horen. Toen Yvonne aan de cur sus begon, waren haar ver wachtingen hoog gespannen. "Die kwamen niet helemaal uit", vertelt ze nu. "Ik had ei genlijk verwacht dat de nodige managementervaringen zou den worden uitgewisseld. Ook had ik mij een meer individuele begeleiding van de cursisten voorgesteld." Bedrijfsleider Henk fansen uit Hoofddorp is net als Yvonne en- eigen inzet en mening gevraagd en moet daarbij resultaat leve ren èn er zelf van leren. Dit on derdeel traint de deelnemers daarin." Ervaring Inmiddels zijn de eerste twee BML-cursussen achter de rug. De meeste deelnemers zijn po sitief. Yvonne Mars van de ves tiging Zoeterwoude is in haar huidige baan verantwoordelijk voor onderzoek naar grondstof fen en produktveiligheid. Zij volgde de BML met het oog op een eventuele leidinggevende functie in de toekomst. "Er werd tijdens de cursus heel veel aandacht besteed aan persoon lijke leerdoelen en dat vond ik een heel nuttige zaak. Daar naast vond ik het werken aan thousiast over de persoonlijke leerdoelen. "Het opstellen daar van gebeurde als volgt: vijf mensen uit mijn omgeving moesten 120 vragen beant woorden over mijn persoon. Zelf moest ik deze vragen ook beantwoorden. Alle antwoor den werden vervolgens met el kaar vergeleken, waarna de per soonlijke leerdoelen werden geformuleerd. Eén van mijn leerdoelen was het verminde ren van mijn te grote drang naar perfectionisme. Dat leerdoel kwam telkens in de cursus te- rag. Daarnaast vond ik de sa menwerking met een project groep erg leerzaam. Daarbij kreeg je te maken met een ge heel andere discipline, dan die waarin ik toen werkte. Gedu rende de cursus werd ook veel een project heel motiverend. Met name het onderdeel 'hoe zorg ik ervoor dat het rapport niet in de la blijft liggen' was zeer leerzaam. Mijn project be trof de distributie binnen de ho reca. Heel interessant!" Toch aan conditietraining gewerkt, omdat je als manager zowel geestelijk als lichamelijk ge zond moet zijn. Zwemmen, hardlopen en fietsen waren en kele van de sporten die we heb ben gedaan. Ook een positief punt van BML." Erg nuttig Toen Henk Jansen aan de cur sus begon, wist hij nog niet dat hij bedrijfsleider in Hoofddorp zou worden. "Deze opleiding is erg nuttig geweest als voorbe reiding op mijn huidige werk", vertelt hij nu. "Wel miste ik de nodige managementgereed- schappen in de cursus, zoals bij voorbeeld de manier waarop je leiding kunt geven. De BML was meer gericht op veranderingsprocessen en het werken in projectgroepen. Wil ik meer ervaring opdoen met manieren van leidinggeven, dan kan ik me altijd nog opge ven voor een vervolgcursus management." Wiebe Buising in een reactie hierop: "De BML is niet be doeld om mensen allerlei ken nis op te laten doen op het gebied van informatisering, JJ planning, personeelsmanage ment en andere van dat soort managementgereedschappen. Na de BML kunnen de deelne mers een programma volgen waarbij kennis kan worden op gedaan over een van deze ge noemde instrumenten."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 15