"De cursus schenkt de nodige aandacht
aan cultuurverandering"
"Het leukste aan de cursus vond ik de
persoonlijke leerdoelen"
"Ik miste de nodige
managementgereedschappen
tuurverandering bij Heineken
aan de orde en worden er pro
jectteams gevormd, die een
scherp geformuleerde onder
zoeksopdracht krijgen van een
manager. In een laatste sessie
presenteren de verschillende
projectteams de resultaten van
hun onderzoek. Bij andere cur
sussen, zoals de HOP-cursus,
worden ook opdrachten gege
ven. Bij de BML gaat het echter
om een praktijkvoorbeeld.
Want een manager wordt in
zijn werk voortdurend om zijn
laat ze ook een kritische noot
horen. Toen Yvonne aan de cur
sus begon, waren haar ver
wachtingen hoog gespannen.
"Die kwamen niet helemaal
uit", vertelt ze nu. "Ik had ei
genlijk verwacht dat de nodige
managementervaringen zou
den worden uitgewisseld. Ook
had ik mij een meer individuele
begeleiding van de cursisten
voorgesteld."
Bedrijfsleider Henk fansen uit
Hoofddorp is net als Yvonne en-
eigen inzet en mening gevraagd
en moet daarbij resultaat leve
ren èn er zelf van leren. Dit on
derdeel traint de deelnemers
daarin."
Ervaring
Inmiddels zijn de eerste twee
BML-cursussen achter de rug.
De meeste deelnemers zijn po
sitief. Yvonne Mars van de ves
tiging Zoeterwoude is in haar
huidige baan verantwoordelijk
voor onderzoek naar grondstof
fen en produktveiligheid. Zij
volgde de BML met het oog op
een eventuele leidinggevende
functie in de toekomst. "Er
werd tijdens de cursus heel veel
aandacht besteed aan persoon
lijke leerdoelen en dat vond ik
een heel nuttige zaak. Daar
naast vond ik het werken aan
thousiast over de persoonlijke
leerdoelen. "Het opstellen daar
van gebeurde als volgt: vijf
mensen uit mijn omgeving
moesten 120 vragen beant
woorden over mijn persoon.
Zelf moest ik deze vragen ook
beantwoorden. Alle antwoor
den werden vervolgens met el
kaar vergeleken, waarna de per
soonlijke leerdoelen werden
geformuleerd. Eén van mijn
leerdoelen was het verminde
ren van mijn te grote drang naar
perfectionisme. Dat leerdoel
kwam telkens in de cursus te-
rag. Daarnaast vond ik de sa
menwerking met een project
groep erg leerzaam. Daarbij
kreeg je te maken met een ge
heel andere discipline, dan die
waarin ik toen werkte. Gedu
rende de cursus werd ook veel
een project heel motiverend.
Met name het onderdeel 'hoe
zorg ik ervoor dat het rapport
niet in de la blijft liggen' was
zeer leerzaam. Mijn project be
trof de distributie binnen de ho
reca. Heel interessant!" Toch
aan conditietraining gewerkt,
omdat je als manager zowel
geestelijk als lichamelijk ge
zond moet zijn. Zwemmen,
hardlopen en fietsen waren en
kele van de sporten die we heb
ben gedaan. Ook een positief
punt van BML."
Erg nuttig
Toen Henk Jansen aan de cur
sus begon, wist hij nog niet dat
hij bedrijfsleider in Hoofddorp
zou worden. "Deze opleiding is
erg nuttig geweest als voorbe
reiding op mijn huidige werk",
vertelt hij nu. "Wel miste ik
de nodige managementgereed-
schappen in de cursus, zoals bij
voorbeeld de manier waarop je
leiding kunt geven.
De BML was meer gericht op
veranderingsprocessen en het
werken in projectgroepen. Wil
ik meer ervaring opdoen met
manieren van leidinggeven,
dan kan ik me altijd nog opge
ven voor een vervolgcursus
management."
Wiebe Buising in een reactie
hierop: "De BML is niet be
doeld om mensen allerlei ken
nis op te laten doen op het
gebied van informatisering,
JJ
planning, personeelsmanage
ment en andere van dat soort
managementgereedschappen.
Na de BML kunnen de deelne
mers een programma volgen
waarbij kennis kan worden op
gedaan over een van deze ge
noemde instrumenten."