Amstel Malt- team wint estafette Eerste Verkoop-tweedaagse groot succes ...V j L Utrecht Zes collega's uit Zoeterwoude hebben 2e Paas dag in Utrecht de eerste prijs gewonnen bij het eerste Neder landse kampioenschap 'Mara thon Estafette'. Zij behaalden een gezamenlijke eindtijd van 2 uur 46 minuten en 26 secon den. Een prestatie die met een grote beker werd beloond. "Het was voor ons de eerste keer dat we als bedrijventeam aan een dergelijke wedstrijd konden meedoen", vertelt John van Doorn van dit Amstel Malt be drijventeam. Zijn teamgenoten Rien Verschuren, Chris Roel- vink, Henk van Vianen, Bert de Wit, Cees Landman en John zelf liepen daarbij verschillende afstanden. John liep zelf 7 kilo meter, Rien, Henk en Cees 5 en Chris en Bert 10 kilometer. "Het leek ons met name leuk om ons gezamenlijk in te schrijven, omdat er zoveel col lega's aan hardloopsporten doen", vertelt John. Elk jaar ko men we elkaar geregeld tegen bij evenementen als de mara thon in Rotterdam en andere hardloopwedstrijden. Nu kon den we een keer samen mee doen als bedrijventeam. Daar bij werden we gesponsord door de personeelsvereniging van Zoeterwoude. Freek de Wette van de afdeling Marketing le verde ons gratis de Amstel Malt T-shirts." Nieuw team John en zijn sportieve collega's denken erover volgend jaar weer een bedrijventeam samen te stellen. Medewerkers die hieraan mee willen doen, kun nen zich bij John van Doorn op geven (toestel 6038 in Zoeter woude). Twee dagen alleen maar verko pen. Dat stond 21 en 22 april centraal tijdens de eerste Ver koop-tweedaagse in Eemnes van het horecagebied Amster dam/Utrecht. Vertegenwoordi gers kwamen hier bijeen om hun verkooptechniek in prak tijk te brengen. Mèt succes, want na afloop waren 250 nieu we klanten geworven. Verkoopleiders Peter van der Steenhoven en Erik Pols kun nen dan ook met een tevreden gevoel terugkijken op de twee daagse. Zij waren de initiatief nemers van deze 'cursus', die in het teken stond van de produk- ten Amstel Malt en Wieckse Witte. "De doelstelling van de ze Verkoop- tweedaagse was om zo veel mogelijk nieuwe Amstel Malt- en Wieckse Wit- te-klanten te werven", vertelt Peter. "Het ging dit keer dus echt alleen om verkopen, zon der alle andere rompslomp eromheen. Voor het opzoeken van eventuele potentiële klan ten werd uiteraard wel gebruik gemaakt van HOMERUS, het computersysteem waarin alle wijzigingen in klantenbestan den en verkopen worden opge slagen." Dat deze opzet goed is gelukt, bleek wel na afloop van de tweedaagse. "De Verkoop- tweedaagse leverde 180 nieuwe Amstel Malt-klanten en 70 nieuwe verkooppunten voor Wieckse Witte op. 250 nieuwe klanten op 25 vertegenwoordi gers. Zeker geen slecht resul taat", aldus Peter van der Steen hoven. V erkooptechnieken Het werven van nieuwe klan ten vond vooral in de middag plaats. Daarvóór kregen de ver tegenwoordigers presentaties over verkooptechnieken en een inleiding hierop door product manager Sjoerd Zwanenburg. Ook kregen ze alles te horen over marktcijfers, de marktsi tuatie van beide produkten en I De eerste cursusdag van de Verkoop tweedaagse in hotel De Witte Bergen te Eemnes uiteraard andere, nodige bagage mee. Daarna werden de verte genwoordigers naar hun rayon gestuurd om klanten te wer ven. De tweede cursusdag wer den 's morgens eerst de resulta ten besproken van de vorige dag, waarna de vertegenwoor digers weer het eigen rayon in konden gaan om de opgedane theorie in praktijk te brengen. Diezelfde dag konden de goede resultaten al bekend worden gemaakt. Enquête De nu gehouden Verkoop twee daagse wordt binnenkort afge sloten met een enquête. "Daar in vragen we de deelnemers ondermeer of ze de tweedaagse een zinvolle manier vonden van het bedrijven van commer cie en of ze nog andere ideeën hebben. De reacties tot nu toe zijn al heel positief. We denken er daarom aan om, mede gezien het succes, de Verkoop-twee daagse te herhalen. Maar dan uiteraard rond de verkoop van andere produkten", aldus Peter van der Steenhoven.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 11