Onderzoek voor eenduidig alcoholbeleid Europa "Dat kan alleen maar als je alle krachten bundelt, zodat de produktgroepen 'bier', 'wijn' en 'gedistilleerd' één stem geluid richting Europese Com missie en Europees Parlement laten horen. De initiatief nemers van de Amsterdam Group, Heineken en Guinness, dachten daarbij aan een samen werkingsverband van Europese ondernemingen die van origine uit een Europees land komen en multinationaal opereren op het gebied van bier, wijn of gedistilleerd. Alleen Grieken land, Spanje en Luxemburg zijn niet in de groep vertegen woordigd." Rapport De Amsterdam Group heeft de afgelopen twee jaar, in samen werking met de al bestaande Europese brancheverenigingen voor wijn, gedistilleerd en bier, onderzoek verricht naar de di verse aspecten van alcoholhou dende dranken. Zoals het sociaal-economisch belang van de industrie en de beschikbare bio-medische ken nis. Ook heeft zij daarbij de al in verschillende Europese lan den bestaande zelfregulerings codes bekeken. Het gevolg is een dik rapport, dat onlangs aan de Europese Commissie werd overhandigd. De TAG kwam daarbij tot de volgende conclusies en aanbevelingen. Annette van den Hogen: "De Amsterdam Group streeft er naar in elk land een soort STI VA op te richten. We willen als TAG voorlichting over alco holmisbruik) bevorderen en programma's stimuleren om bijvoorbeeld alcohol in het ver keer tegen tegaan. We overwegen onderzoek te doen naar een mogelijke link tussen het wangedrag van jon geren en het gebruik van alco hol. We willen programma's bevorderen voor het verant woord omgaan met alcohol tij dens het werk. We willen ook, net zoals in Nederland, komen tot zelfreguleringscodes voor de publiciteit van alcoholische produkten op televisie, in bios copen en via buitenreclame. Ook wil de TAG nieuwe on derzoeken op het terrein van gezondheid en alcohol stimule ren. In elk geval streven we er bij dit alles naar zoveel moge lijk samen te werken met iede re onderneming die betrokken is bij of te maken heeft met al coholhoudende dranken." Gemeenschappelijk "Uit de onderzoeken is duide lijk gebleken dat de Europese ondernemingen onderling over alcohol(misbruik) al heel veel gemeenschappelijke standpun ten innemen", vertelt Annette van den Hogen. "Over zaken als alcohol en verkeer, alcohol en werk, marketing-gedrag, jonge mensen en drankmisbruik zijn we het allemaal eens en kun nen we nu ook tot gemeen schappelijke standpunten ko men. Niettemin zijn er ook verschillen. De ideeën van de drie produktgroepen wijken na melijk onderling nog weieens af als het gaat om de soort pro blemen en om de aanpak van het alcoholprobleem. Dat komt vooral door de cultuur verschillen. In Griekenland en Italië is het bijvoorbeeld heel normaal om een glas bier of wijn bij de lunch te nemen. Maar daar zitten ze ook twee uur aan tafel en is het leefpa troon heel anders. Bovendien wordt er vaak niet meer dan één glas gedronken. In Neder land duurt de lunch niet langer dan een halfuur. Bovendien nuttigen werknemers in ons land hun broodje en melk vaak achter hun bureau", aldus An nette. Ze vervolgt: "De komende ja ren zullen we over deze ver schillen en alle andere zaken die met alcohol te maken heb ben, verder praten. Dat gebeurt dan onder voorzitterschap van de heer Vuursteen. Het secreta riaat blijft voorlopig bij Guin ness. We proberen bij onze toe komstige afspraken in elk land tot een goede zelfregulering te komen en streven er ook naar dat het noorden en zuiden van Europa evenwichtig in de Am sterdam Group vertegenwoor digd zijn. Dat dit heel belang rijk is, blijkt wel uit de ontwikkelingen die tot nu toe op Europees niveau gaande zijn. Er staat (om met de woor den van de heer Van Schaik te eindigen) sociaal maar ook eco nomisch teveel op het spel om geen goede dialoog te voeren met de Europese Commissie. We moeten komen tot een ver antwoorde consumptie van al coholhoudende dranken, waar bij het plezier blijft en de problemen sterk zullen ver minderen." Annette van den Hogen A. Eén eenduidig Europees alco holbeleid. Dat is het streven van 'The Amsterdam Group (TAG)'. De in 1990 door Heine ken en Guinness opgerichte groep van veertien Europese producenten van alcoholhou dende dranken. TAG houdt zich bezig met onderzoek naar en aanbevelingen over verantwoord alcoholgebruik in Europa. Onlangs werd rapport uitgebracht. Wat STIVA en CBK op natio naal niveau proberen te doen, wil de TAG op Europees niveau voor elkaar krijgen. Namelijk gezamenlijk komen tot verant woord marktgedrag en andere gezamenlijke afspraken voor verantwoord alcoholgebruik op Europees niveau. "In veel Euro pese landen bestaat al een goe de zelfregulering", vertelt An nette van den Hogen hierover. Zij is international public af fairs manager Heineken N.V. en lid van de werkgroep van de Amsterdam Group. "De Euro pese wetgeving dreigt echter deze goede nationale regels op het gebied van zelfregulering en verantwoord alcoholgebruik te weerleggen. Steeds meer zaken worden namelijk in Europees verband geregeld en nationale wetten worden ondergeschikt gemaakt aan deze Europese re gels. Daarom is het van groot belang tot Europese zelfregule ring te komen op het gebied van verantwoord alcoholgebruik", aldus Annette.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 10