j gegroeide export van Heineken, Amstel en Buckler in deze regio's. Wij streven ernaar onze aanwezigheid ook hier verder uit te breiden via export, licen ties en lokale brouwerijen. Hierdoor verwachten wij ook in de komende jaren voldoende groei te krijgen met de kernac tiviteit van onze onderneming: bier." 60 50 45 Verkopen van bier onder toezicht van Heineken gebrouwen in miljoenen hectoliters Toekomstverwachting Toch waarschuwde de voorzit tervan de Raad van Bestuur zijn gehoor voor een al te hoog gespannen winstverwachting op de korte termijn. "De eco nomische ontwikkeling in Eu ropa en met name de gevolgen daarvan voor de koopkracht van de consument zullen zeker van invloed zijn op de bier verkopen in 1993. Bovendien zijn of worden de accijnstarie ven in een aantal Europese lan den verhoogd, waardoor onder moeilijke omstandigheden prijs verhogingen moeten worden doorgevoerd. Genoemde facto ren zetten de belangrijkste Europese biermarkten onder druk." Aan het slot van zijn verkla ring, zei de heer Van Schaik: "De hier geschetste omstandig heden manen ons tot enige voorzichtigheid ten aanzien van het uitspreken van concrete verwachtingen over de gang van zaken en het resultaat in het nu lopende boekjaar. Onze onderneming heeft echter ster ke merken en is financieel krachtig genoeg om een eventueel economisch minder gunstige periode door te komen. Onze verwachtingen ten aanzien van de winstge vendheid voor de lange termijn blijven daarom onverminderd positief." sitief zijn. "De internationale positie van het Heineken merk heeft ook in Duitsland een stimulerend effect, want hoe wel het bier tot voor kort niet bij onze oosterburen verkrijg baar was, is de merkbekend heid onder de bierdrinkers al ruim zestig procent. Naar verwachting zal de export Heineken 15,1 werij uitgebreid van 400.000 naar 500.000 hectoliter. Het lo kale management werkt en thousiast aan de invoering van nieuwe werkwijzen." Uitbreiding markten Ook ging de heer Van Schaik in op de uitbreiding van onze aan wezigheid in de biermarkt in de wereld. "Hierbij zijn drie regio's van belang: Midden-Eu ropa, het Verre Oosten en Zuid- Amerika. In Midden-Europa hebben Polen, de Tjechische Republiek, Slowakije, Bulgarije en Roemenië onze prioriteit. In deze landen zijn wij reeds via export aanwezig en onderzoe ken wij de mogelijkheden voor lokale brouwactiviteiten. Ook deze zullen ten dienste staan aan de verdere uitbouw van on ze internationale merken. Het Verre Oosten en Zuid Amerika zijn regio's met een over het al gemeen groeiende economie en een stijgende bierconsumptie. Bovendien ontwikkelt zich een premium-segment, hetgeen duidelijk blijkt uit onze flink naar Duitsland voorlopig ech ter bescheiden van omvang 3500 blijven. De prioriteit ligt bij het opbouwen van het gewenste 3000 imago en de distributie voor het Heineken-merk", aldus de 2500 voorzitter. 6.569 Ook vertelde Van Schaik iets 2000 over Hongarije. "Sinds 1991 participeren wij in de brouwerij Komaromi Sörgyar. Hoewel de biermarkt daalde en er sprake was van een negatieve 1000 economische ontwikkeling heeft Komaromi zich bijzonder gunstig ontwikkeld. Vooral het Amstel merk, dat sinds vorig jaar lokaal gebrouwen wordt, is zeer succesvol. Momenteel wordt de capaciteit van de brou- Amstel 6,2 Buckler 1,0 Verkopen Heineken, Amstel en Buckler wereldwijd in miljoenen hectoliters Opbrengst verkopen Europa in miljoenen guldens

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 9