belangrijkste werkterrein", concludeerde Van Schaik in zijn presentatie. "Die toename in verkopen van bijna drie procent deed zich met name voor in Griekenland, Italië en Nederland." Het hogere afzetvolume in het eerste halfjaar in Europa was mede het gevolg van gunstige Verkopen bier in Europa 1992 onder toezicht van Heineken gebrouwen, per land in miljoenen hectoliters weersomstandigheden en het herstel van de biermarkt van de gevolgen van de Golf-crisis in 1991. De tweede helft van het afgelopen boekjaar liet echter een ander beeld zien. "Het weer was zeker niet beter dan in de vergelijkende periode van 1991 en de biermarkt ontwikkelde zich door de verslechtering van de economische situatie in Europa minder positief. Hier door was in het tweede halfjaar ons afzetvolume in Europa gelijk aan dat in de overeen komende periode van 1991", verklaarde de heer L. Schouten, de financiële man in de Raad van Bestuur. Hij lichtte tijdens de persconferentie de jaarcijfers nader toe. "Daarnaast was er een devalu atie van de voor onze onderne ming belangrijke valuta's van Italië en Spanje. Dit had een ex tra negatief effect op de hoogte van de netto omzet in het twee de halfjaar. Niet alleen werd de in guldens omgerekende omzet van onze Italiaanse en Spaanse werkmaatschappijen over de tweede helft van het jaar ge drukt. Ook de omzet van het eerste halfjaar werd tegen de lagere einde-jaarkoersen herre kend. De voornaamste oorzaak van de lagere netto omzet in de tweede helft van 1992", aldus Schouten. Hogere export VS Duidelijk gunstige factoren waren echter de hogere expor ten, waarbij in het bijzonder de export naar Amerika genoemd kan worden. "Onze export naar de Verenigde Staten liet een toename zien van circa 8 pro cent tot 2,7 miljoen hectoliter. Verder bleken onze premium merken Heineken en Amstel minder gevoelig voor de econo mische ontwikkelingen dan de standaard biermerken", aldus het bestuurslid Van Schaik. De Amerikaanse markt lijkt zich gunstig te ontwikkelen. Maar ook hier moet volgens de heer Van Schaik op termijn een accijnsverhoging niet worden uitgesloten. Nederland De biermarkt in Nederland vertoonde in 1992 een groei. Het verbruik per hoofd van de bevolking steeg met circa 2 pro cent tot 90,2 liter. Hiervan had 7,3 liter betrekking op alcohol vrij bier. De groei van de markt deed zich met name voor in het eerste halfjaar en hing samen met de buitengewone fraaie voorzomer. Ook nam het alco holvrije segment toe. Het re sultaat van onze Nederlandse bieractiviteiten groeide verder, dank zij een toename van het verkoopvolume en betere verkoopprijzen. Ook steeg ons marktaandeel. De in 1991 ingezette reorgani satie van Heineken Nederland ligt goed op schema. Naar ver wachting zal deze in de loop van dit jaar worden afgerond. De effecten ervan worden duidelijk zichtbaar in de vorm van een verbetering van de effi ciency en een toegenomen flexi biliteit in de bedrijfsvoering. De Nederlandse markt voor binnenlands gedistilleerd gaf vorig jaar een daling te zien. Zo- 6 029 Nederland 9.982 Overig Europa 519 Westelijk Halfrond 5 549 Afrika 2,941 Azic/Australic Geografische verdeling van personeel in aantallen als overal ter wereld worden ook hier minder gedistilleerde produkten gekocht. De afzet van wijn groeide nog enigszins. De joint-venture Bols Benelux heeft haar produktiviteit ver der verhoogd door grotere effi ciency. Het resultaat kon hier door wederom worden verbeterd. Franknik Griekenland Verkoop van bier in 1992 onder toezicht van Heineken gebrouwen in miljoenen hectoliters Bierconsumptie 1991 per hoofd in Europa in liters Vrumona kon in een groeiende markt de afzet vergroten. De concurrentiepositie van Royal Club werd verbeterd doordat Vrumona als eerste een kunst stof retourfles met een inhoud van 1 liter introduceerde. De mineraalwatermarkt gaf, na twee jaar van daling, in 1992 weer een herstel te zien. Sour- cy kon daarin het marktaan deel verder vergroten. Personeel In het verslagjaar bedroeg het gemiddelde aantal medewer kers 25.320 tegen 27.502 in 1991. Voor Nederland waren deze cijfers respectievelijk 6.029 en 6.163. De daling van het aantal medewerkers deed zich hoofdzakelijk voor in Spanje, Italië, Indonesië en Zaïre, waar reorganisaties in uitvoering zijn. Daarnaast was het aantal personeelsleden in Azië lager door wijzigingen in consolidatie. Buitenland De omstandigheden op de Spaanse biermarkt zijn niet onverdeeld gunstig. Onder invloed van de recessie, het slechte weer en de aanhouden de afname van het toerisme daalde de biermarkt in 1992. "We verwachten dat deze da ling, mede door een accijnsver dubbeling per 1 januari 1993 en de verslechterende economi sche omstandigheden zich dit jaar zal versterken", zei Van Schaik tijdens de persconferen tie. "De Spaanse biermarkt kenmerkt zich bovendien door een hevige concurrentie, waar in een aantal internationale brouwerijgroepen via hun Spaanse belangen betrokken zijn. Ondanks de moeilijke omstandigheden wist El Aguila het marktaandeel te handhaven op 18 procent, vooral dank zij een gunstige ontwikkeling van de merken Heineken, Buckler en Aguila Master. Wij hebben vertrouwen in El Aguila." Een belangrijke strategische stap in het afgelopen jaar was het besluit tot introductie van Heineken bier in Duitsland. Van Schaik meldde hierover dat de eerste signalen over het verloop van de introductie po- 28.7 Verkopen bier in Europa onder toezicht van Heineken gebrouwen in miljoenen hectoliters

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 8