Pepsi Legend Team in Nederland Export-bier Heineken niet meer in stubby De beroemde basketballer Ma gie Johnson en het 'Dream Team' zullen op initiatief van Pepsi op 11 en 12 mei twee wedstrijden spelen tegen het Nederlands Basketbal Team. Plaats van de happening is de Maaspoort in Den Bosch. Onder het motto van basket bal als "the choice of a new generation" heeft Pepsi het Amerikaanse Legend Team on der aanvoering van Magie Johnson naar Nederland gehaald. Basketbal mag zich verheugen in een groeiende be langstelling onder jongeren. Vooral na de Olympische Zo merspelen in Barcelona, waar Magie Johnson en zijn team de gouden medaille wonnen, is het basketbal verworden tot een rage. Dit blijkt onder ande re uit de manier waarop jonge ren zich kleden. Magie Johnson is sinds 1989 actief in commer cials voor Pepsi. Pepsi deelde de Amerikaanse ster een belang rijke rol toe in de 'We believe in Magie'- campagne tijdens de In de laatste week van februari werd in de brouwerij in Den Bosch voor de laatste maal de bottellijn omgesteld naar het formaat stubby. Het kleine flesje werd voor de laatste keer afgevuld en is in de loop van de maanden maart en april definitief uit het Heineken assortiment verdwenen. De brouwerij in Den Bosch is uit efficiencyoverwegingen blij met de maatregel. Een versmalling van het assortiment betekent automatisch een verbeterde produktiviteit en kostenbespa ring, aangezien de tijdrovende omstelling van bottelmachines niet zo vaak meer hoeft plaats te vinden. Trouw Het was de afdeling Duty Free die tot op het laatst trouw bleef aan de stubby. Er was een tijd dat de stubby dé exportfles was, met name in het Caraïbisch gebied. De populariteit van de stubby was niet verwonderlijk. Door zijn compacte vorm en lage gewicht was vervoer van de fles economisch gunstiger, vergeleken met een fles met hals. Maar economische aspec ten kunnen niet altijd de eerste prioriteit hebben. De stubby, hoe handig in transport ook, voldeed niet aan het premium image dat Heineken voor ogen staat. In de loop der jaren werd de stubby dan ook geleidelijk vervangen door de fles met hals. Ook een aantal secties binnen de afdeling Duty Free schakelde na verloop van tijd over op de 'long neck'-fles. De enige sectie binnen Duty Free waar de stubby bleef voort bestaan was de scheepvaart. Met name rederijen en ship- chandlers (bevoorraden schepen met kruidenierswaren) in Eu ropa en de Verenigde Staten bleken verknocht aan de stub by. Bij shipchandlers in andere delen van de wereld nam de populariteit van het blikbier toe en verdween de stubby langzamerhand van het toneel. Imago "Duty Free levert, net als alle andere afdelingen van export, een bijdrage aan het premium image van Heineken en heeft besloten om de stubby te ver vangen door de EB 33. De markt voor stubby stagneerde en uit onderzoek kwam naar voren dat de consument een voorkeur bleek te hebben voor de long neck-fles. Daarbij moet nog worden aangetekend dat door ontwikkelingen in de glasin dustrie het gewicht van de long neck fles tegenwoordig amper meer verschilt van de stubby", vertelt Ton Muyres, hoofd van Heineken Duty Free (A'Scha). Een uitgebreide mailing aan alle shipchandlers en rederijen en promoties in de havens heb ben de omschakeling van stub by naar EB 33 aangekondigd. De titel: 'Who's got quite a neck?'. Volgens Muyres heb ben de klanten positief gere ageerd op de wijziging in het as sortiment, mede omdat ook zij zien dat er een tendens bij de consument bestaat om over te stappen op de long neck-fles. Amsterdam Na vele decen nia is het tijdperk van de stubby, het compacte export flesje zonder hals, definitief voorbij. De stubby heeft nu binnen alle secties van export het veld moeten mimen voor de EB 33-fles. Olympische Zomerspelen. Een teken van onvoorwaardelijke steun aan deze bijzondere atleet. Het Pepsi Legend Team speelt op 11 mei zonder en op 12 mei mèt Magie Johnson.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 6