U' De heer G. van Schaik neemt na 34 jaar afscheid van Heineken. Hij heeft in ruim drie decennia een grote bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van onze onderneming. "Laat anderen maar zeggen dat we groot zijn, dat hoeven we niet zelf te doen", is een uitspraak die hij vaak deed. Het typeert de man die ik de afgelopen twee jaar heb leren kennen. De prettige samenwerking heb ik altijd zeer gewaardeerd. Onder leiding van Van Schaik is de omschakeling van een regionale naar een functionele indeling gerealiseerd. Hij deed dat met tomeloze inzet, enthousiasme, liefde voor het bedrijf en overtuiging. Niet omdat hij verandering op zich leuk vindt. Maar omdat hij inzag dat een flexibele organisatie absoluut noodzakelijk is om de toenemende concurrentie het hoofd te bieden. Aan mij nu de taak de staffel in de estafette over te nemen en onze onderneming op koers te houden. Een koers die leidt naar een positie in de top van de wereldbiermarkt, met Heineken bier als sterkste merk in het premium-segment. Daarbij mogen we ons niet laten misleiden door het succes van vandaag. Blijven luisteren naar de markt en adequaat en snel inspelen op de veranderende vraag. Daar gaat het om. Hoe doen we datl Door met z'n allen kwaliteit te leveren en ons klantvriendelijk op te stellen. "We werken niet in een azijn- fabriek", was een gevleugelde uitspraak van Van Schaik. Daarmee sloeg hij precies de spijker op zijn kop. Humor, plezier in je werk, is een basisvoorwaarde om de prestaties te kunnen leveren die men van ons verwacht. Het veranderingsproces binnen Heineken is nog niet afgerond, maar voor G. van Schaik persoonlijk begint nu een nieuw veranderingsproces. Niet meer dagelijks in de hoogste versnelling leven en werken tot in de kleine uurtjes, maar genieten van andere mooie dingen in het leven. K. Vuursteen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 3