Vingerafdruk centraal in Australische Heineken-campagne Heineken cerveza. 'Tal como eres' Amsterdam Vorige maand is in Australië een nieuwe cam pagne gestart voor Heineken bier. Hierin staat een vinger afdruk als symbool centraal. "Het draait in deze campagne allemaal om de originaliteit van de Australiër en van Hei neken bier", vertelt Ronald Voorn, manager Advertising and Promotions International hierover. "Australië werd lange tijd geconfronteerd met allerlei life-style uitingen, waarbij men het gevoel kreeg te worden genept. Australiërs hebben een enorme hekel aan alles wat fake (nep) is. Vandaar dat wij ons bier juist als een origineel produkt wilden neerzetten, net zo origineel als de Australiër zelf. En wat is er origineler dan een vingerafdruk van een mens? Bovendien wilden we duidelijk maken wat Heineken precies is. Heineken is in Australië wel een bekend merk, maar het zit nog lang niet aan zijn maxi male groei. We wilden daarom de merkbekendheid op een zo origineel mogelijke manier vergroten. Het resultaat werd deze campagne met als thema: 'Heineken beer: it is as original as you are'." Verrassing 'Down Under' heeft op een unieke manier kennis kunnen maken met deze jongste recla me-uiting van Heineken. Dis tributeurs en verkopers van het uit Nederland geïmporteerde bier kregen bij de vooraan kondiging van deze campagne een folder toegestuurd met daarop een vingerafdruk. Wie deze afdruk wegkraste zag tot zijn of haar verrassing een Heineken bier tevoorschijn komen met daarbij de tekst 'The Original Import Beer'. Dit zelfde idee is terug te vinden in de televisiespot, waarin twee verschillende films het thema tot uiting brengen. Zo ver andert in de eerste kennis makingsfilm een vingerafdruk langzaam in een flesje Heine ken bier en is in de huidige televisiecommercial een druk pers te zien, waar allemaal op papier gedrukte vingerafdruk ken vanaf rollen. Uiteindelijk gaat ook hier de laatste vinger afdruk over in een flesje Heine ken bier, terwijl een typisch Australisch geluid weerklinkt. Dit is afkomstig van een in strument dat gebruikt werd door Aboriginals, de oorspronkelijke inwoners van Australië, om op lange afstanden met elkaar te kunnen communiceren. De commercials slaan volgens Voom goed aan. "Uit onderzoek blijkt dat de opzet van de films goed aanslaat bij de Australiër. De herkenning is inmiddels groot." De commercials zullen zeker tot het einde van dit jaar worden uitgezonden. Beelden uit de commercial Amsterdam Heineken cer veza. Tal como eres (Bier, zoals bier zou moeten zijn). Dat is de slogan van de nieuwe Heine- ken-commercial, die sinds eind maart op de Spaanse televisie is te zien. De film toont een Spaanse diplomaat die voor zijn eerste baan naar een Zuid- Amerikaans land wordt uitge zonden. Daar komt hij einde lijk, na veel stof en hitte, aan in een wat oud uitziend pand, waar hij tot zijn grote verras sing een koel Heineken biertje in de ijskast vindt. Een bier, zoals bier zou moeten zijn.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 20