"Ik heb mijn werk altijd met veel plezier gedaan, maar zou geen echte hoogtepunten kunnen noemen. Er is zoveel gebeurd. Ik kan vooral met veel plezier terugkijken hoe het Heineken-merk zich in die periode verder heeft ontwikkeld. Het is het vlaggeschip van ons concern en dat moet zo blijven. Haal je dat weg dan ben je nog wel de grootste brouwerij maar verder niets bijzonders." "Ik zal zeker moeten afkicken na 34 jaar Heineken" G. van Schaik Een krachtige uitspraak van G. van Schaik, voorzitter van de Raad van Bestuur. Hij neemt deze maand na 34 jaar Heineken afscheid van ons concern. Met weemoed? "Nee dat niet. Er is een tijd van komen en van gaan. Ik heb bovendien nog genoeg andere zaken te doen. Daar streef ik naar, al zal ik zeker moeten afkicken van 34 jaar Heineken. Boven dien vind ik dat iemand rond zijn zestigste moet weggaan. Het wordt ge vaarlijk als een manager gaat praten over zijn kleinkinderen in plaats van zijn kinderen. Dan wordt de afstand met de markt te groot. Je moet plaatsmaken voor anderen, jongere mensen. En dan ook echt weggaan. Geen commissariaat meer -als ik er voor was gevraagd, had ik beleefd geweigerd-, geen boek over mijn tijd bij Heineken. Wie is daar nu in geïn teresseerd? Zoiets zou alleen leuk zijn voor mijn kinderen. Een bedrijf moet het hebben van de toekomst, niet van het verleden!" Wat gaat Van Schaik dan wel doen? "In mijn optiek", vervolgt hij filoso fisch, "kent het leven vier verschillende periodes. De periode waarin je speelt, die waarin je leert, werkt en tenslotte de periode waarin je geniet. In die laatste fase ben ik nu beland. Ik ga nu echt genieten. Dat betekent overigens niet dat ik dat vóór die tijd niet deed. Alleen kan ik nu mijn ei gen leven meer zelf indelen dan tijdens mijn werkzame leven. Wat dat betreft word je in je werk meer geleefd dan ik had verwacht. Vooral de laatste vier jaar als voorzitter heb ik extreem hard gewerkt en weinig vrije tijd buiten Heineken gekend." Heineken-merk Van Schaik heeft in zijn werkzame periode vooral genoten van de ver dere groei van het Heineken-merk. "We hebben met z'n allen dit merk opgebouwd. In de Verenigde Staten en de rest van het Westelijk Half rond. Tot op zekere hoogte ook in het Verre Oosten, via Asian Pacific Breweries. Heineken zal in de toekomst van dit hele netwerk gebruik moeten maken om het te behouden en uit te breiden. Er zijn uiteraard- meer grote brouwerijen. Maar onze brouwerij is de bekendste met een merk dat een wereldpositie inneemt. Daar moet je verder aan blijven werken, anders val je terug. Je moet ervoor zorgen dat je onderneming kwaliteit uitstraalt. Anders overleef je het niet. Dan kun je in twee jaar verliezen wat je in tien jaar hebt opgebouwd. Je hoeft voor de nodige voorbeelden maar om je heen te kijken. De reputatie van ons concern wordt bovendien sterk bepaald door de positie die het Heineken-merk inneemt. Als je kijkt naar de hoeveelheid hectoliters die Heineken in de wereld verkoopt, dan gaat het zeer goed met ons bedrijf. Maar als je de hoeveelheden verkochte hectoliters Hei neken per land bekijkt, dan gaat het vaak (zoals bijvoorbeeld in de Ver enigde Staten) om relatief kleine percentages. We zijn er dus nog lang niet. Er is meer dan voldoende ruimte op de wereld om Heineken nog verder te laten groeien. Wat dat betreft voorzie ik in het Midden- en Ver re Oosten en Centraal Europa nog volop groeimogelijkheden voor ons produkt." Economie Heineken heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld in het leven van de voorzitter. "Hoewei ik een matig drinker ben. Op kantoor drink ik vaker een glas bier dan thuis, maar dat brengt het werk met zich mee." De keu ze om bij Heineken te gaan werken, kwam vanuit een andere hoek. "Ik had na mijn studie Economie aan de Vrije Universiteit geen zin om alle advertenties na te kijken. Daarom besloot ik bij Heineken te solliciteren, waar ik als student eens een leuke excursie had gemaakt." Heineken zocht in die periode net vier nieuwe economen en Van Schaik werd aan genomen. Daarmee begon zijn Heineken-carrière op 1 februari 1959. In zijn daaropvolgende loopbaan werkte Gé van Schaik ondermeer bij de exportafdeling, waarvoor hij als jongste assistent langdurig op reis ging naar landen als Korea en Singapore. "Ik leerde toen al heei vroeg datje

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 14