"Ik heb mijn werk altijd met
veel plezier gedaan, maar
zou geen echte
hoogtepunten kunnen
noemen. Er is zoveel
gebeurd. Ik kan vooral met
veel plezier terugkijken hoe
het Heineken-merk zich in
die periode verder heeft
ontwikkeld. Het is het
vlaggeschip van ons
concern en dat moet zo
blijven. Haal je dat weg dan
ben je nog wel de grootste
brouwerij maar verder niets
bijzonders."
"Ik zal zeker moeten
afkicken na 34 jaar Heineken"
G. van Schaik
Een krachtige uitspraak van G. van Schaik, voorzitter van de Raad van
Bestuur. Hij neemt deze maand na 34 jaar Heineken afscheid van ons
concern. Met weemoed? "Nee dat niet. Er is een tijd van komen en van
gaan. Ik heb bovendien nog genoeg andere zaken te doen. Daar streef
ik naar, al zal ik zeker moeten afkicken van 34 jaar Heineken. Boven
dien vind ik dat iemand rond zijn zestigste moet weggaan. Het wordt ge
vaarlijk als een manager gaat praten over zijn kleinkinderen in plaats van
zijn kinderen. Dan wordt de afstand met de markt te groot. Je moet
plaatsmaken voor anderen, jongere mensen. En dan ook echt weggaan.
Geen commissariaat meer -als ik er voor was gevraagd, had ik beleefd
geweigerd-, geen boek over mijn tijd bij Heineken. Wie is daar nu in geïn
teresseerd? Zoiets zou alleen leuk zijn voor mijn kinderen. Een bedrijf
moet het hebben van de toekomst, niet van het verleden!"
Wat gaat Van Schaik dan wel doen? "In mijn optiek", vervolgt hij filoso
fisch, "kent het leven vier verschillende periodes. De periode waarin je
speelt, die waarin je leert, werkt en tenslotte de periode waarin je geniet.
In die laatste fase ben ik nu beland. Ik ga nu echt genieten. Dat betekent
overigens niet dat ik dat vóór die tijd niet deed. Alleen kan ik nu mijn ei
gen leven meer zelf indelen dan tijdens mijn werkzame leven. Wat dat
betreft word je in je werk meer geleefd dan ik had verwacht. Vooral de
laatste vier jaar als voorzitter heb ik extreem hard gewerkt en weinig vrije
tijd buiten Heineken gekend."
Heineken-merk
Van Schaik heeft in zijn werkzame periode vooral genoten van de ver
dere groei van het Heineken-merk. "We hebben met z'n allen dit merk
opgebouwd. In de Verenigde Staten en de rest van het Westelijk Half
rond. Tot op zekere hoogte ook in het Verre Oosten, via Asian Pacific
Breweries. Heineken zal in de toekomst van dit hele netwerk gebruik
moeten maken om het te behouden en uit te breiden. Er zijn uiteraard-
meer grote brouwerijen. Maar onze brouwerij is de bekendste met een
merk dat een wereldpositie inneemt. Daar moet je verder aan blijven
werken, anders val je terug. Je moet ervoor zorgen dat je onderneming
kwaliteit uitstraalt. Anders overleef je het niet. Dan kun je in twee jaar
verliezen wat je in tien jaar hebt opgebouwd. Je hoeft voor de nodige
voorbeelden maar om je heen te kijken.
De reputatie van ons concern wordt bovendien sterk bepaald door de
positie die het Heineken-merk inneemt. Als je kijkt naar de hoeveelheid
hectoliters die Heineken in de wereld verkoopt, dan gaat het zeer goed
met ons bedrijf. Maar als je de hoeveelheden verkochte hectoliters Hei
neken per land bekijkt, dan gaat het vaak (zoals bijvoorbeeld in de Ver
enigde Staten) om relatief kleine percentages. We zijn er dus nog lang
niet. Er is meer dan voldoende ruimte op de wereld om Heineken nog
verder te laten groeien. Wat dat betreft voorzie ik in het Midden- en Ver
re Oosten en Centraal Europa nog volop groeimogelijkheden voor ons
produkt."
Economie
Heineken heeft altijd al een belangrijke rol gespeeld in het leven van de
voorzitter. "Hoewei ik een matig drinker ben. Op kantoor drink ik vaker
een glas bier dan thuis, maar dat brengt het werk met zich mee." De keu
ze om bij Heineken te gaan werken, kwam vanuit een andere hoek. "Ik
had na mijn studie Economie aan de Vrije Universiteit geen zin om alle
advertenties na te kijken. Daarom besloot ik bij Heineken te solliciteren,
waar ik als student eens een leuke excursie had gemaakt." Heineken
zocht in die periode net vier nieuwe economen en Van Schaik werd aan
genomen. Daarmee begon zijn Heineken-carrière op 1 februari 1959. In
zijn daaropvolgende loopbaan werkte Gé van Schaik ondermeer bij de
exportafdeling, waarvoor hij als jongste assistent langdurig op reis ging
naar landen als Korea en Singapore. "Ik leerde toen al heei vroeg datje