Afzet bier toegenomen Van Rompu volgt Stolk op Amsterdam De afzet van bier in Nederland is in 1992 ge stegen tot 13,7 miljoen hectoli ter. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Brouwerij Kantoor (CBK). Het gaat hier om de af zet van binnenlands bier, ver meerderd met de afzet van geïmporteerd bier. De markt was vorig jaar als volgt ver deeld: ter. Het bierverbruik bedroeg vorig jaar 90,2 liter per hoofd van de bevolking. Daarvan was 7,3 liter voor rekening van de alcoholvrije en alcoholarme bieren. Meer export De export van Nederlands bier is toegenomen met 6,7% naar 7,5 miljoen hectoliter. - pilsener bieren 87,7 - alcoholarme/-vrije bieren 8,1 - geïmporteerde bieren 3,9 - overige bieren 0,3 In 1991 bedroeg het hoofdelijk verbruik nog ongeveer 88,5 li- Heineken, de grootste bier exporteur ter wereld, nam daarvan een groot deel voor haar rekening. "Nimmer expor teerden de Nederlandse brou werijen zoveel bier", aldus het CBK. Zoeterwoude Directeur Commercie G. Stolk (40) verlaat Heineken per 1 juni aan staande. Hij wordt per die datum in het Ma nagement Team van Heineken Nederland opgevolgd door B.D.J. van Rompu (44), die nu General Manager is van Brasseries de Bourbon op het eiland La Réunion. Boudewijn van Rompu Stolk is per 1 juni benoemd tot lid van de Concerndirectie van Friesland Frico Domo, in de functie van directeur Consumenten- produkten. Friesland Frico Domo is een we reldwijd opererende zuivelonderneming met een jaaromzet van circa 4 miljard gul den. Bekende merken van het zuivelbedrijf zijn Friesche Vlag, Frico, Kollummer, Choq en Completa. Voor Gerrit Stolk biedt de overstap een nieuwe uitdaging. Bij Heineken Nederland zorgde hij met zijn team ondermeer voor het optimaliseren van de horecaorganisa- tie, het verder professionaliseren van de af deling Marketing en het verbeteren van de handelsmarge op ons bier in het Thuisver- bruikkanaal. Mede als gevolg daarvan werd de dalende afzetlijn van een paar jaar gele den omgebogen tot de huidige, stijgende lijn. Zijn opvolger Boudewijn van Rompu, be gon zijn Heineken-carrière in 1976 als as sistent product-manager bij de Gedistil leerd en Wijngroep Nederland (GWN) in Schiedam. Daarna vervulde hij diverse andere func ties, waaronder Duty Free-manager Milita ry Affairs (Amsterdam) en export-manager voor de Caribbean (Curacao). Van Rompu volgde Stolk al eerder op, namelijk in 1989. Toen als General Manager van Brasseries de Bourbon. Dat was een gevolg van de be noeming van Stolk in de directie van Hei neken Nederland. Gerrit Stolk

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 15