iiw ■tiaar filmmateriaal gp: euzmiren C 50% 50% M 50%-f-50% 25% 75% MM TT— I I De vier kiemen van Veis van 't Vat. De vijfde klem (van de balken) wordt bij Luii aan het blad toegevoegd 50% 50% Balance Kreuzmiren C 50% 50% 25% 75% M Bestuur, de directeur Perso neelszaken HNB (de uitgever van dit blad), de voorzitter van de Redactiecommissie en het hoofd In- en Externe Betrek kingen. Op de zevende opmaakdag krijgen Roel en Martin de even tuele wijzigingen retour. "Wij checken dan het vier kleuren- gedeelte en sturen die alvast naar drukkerij Luii en Co in Amsterdam. De wijzigingen in de teksten worden doorgevoerd en als tweede en laatste proef aan de redactie toegestuurd. De hoofdredacteur controleert dan of alle wijzigingen volgens afspraak zijn uitgevoerd. Op de achtste produktiedag, wordt het geheel afgestuurd naar drukkerij Luii die het blad ver volgens in vijf kleuren drukt", aldus Martin de Jeu. "De dag daarna sturen wij het originele materiaal, dat wil zeggen alle foto's en illustraties, naar de re dactie terug. Ons werk zit er dan op, tot de volgende maand het hele proces van voren af aan begint." Roel en Martin en ook de ande re betrokken collega's vinden het erg leuk om aan Vers van 't Vat te werken. Roel Muijzert: "Het is heel leuk om persoon lijk een blad te maken dat over de hele wereld verspreid wordt, want ook de expatriates van Heineken lezen Vers van 't Vat." Martin de Jeu voegt daar aan toe: "Ook het feit dat je in een groot concern als Neroc- Koningsveld nog persoonlijk aan een dergelijk blad kunt wer ken is erg leuk. Een blad dat bo vendien maandelijks verschijnt en door onze inzet ook een beet je van ons is geworden." Pagina-opmaak De volgende dag levert de zet terij de teksten in stroken aan Martin en Roel aan. Zij gaan daarmee onmiddellijk aan de slag en maken de eerste pagina's op. Martin hierover: "Eerst geven we alle kleuren- pagina's vorm, omdat daar het meeste werk aan vastzit. Als die af zijn, sturen we deze ter keuring naar de redactie. Zodra de kleurenpagina's zijn goed gekeurd, laten we de aangele verde dia's scannen. Dat wil zeggen dat de vier kleuren geel, rood, blauw en zwart uit de dia's worden gefilterd en in puntjes (raster) worden omge zet. Daar maken een aantal van mijn collega's kleurproeven van, die eveneens ter check naar de redactie worden ge- Het maken van de maskers A. Het scannen van de omslag Bij Vers van 't Vat wordt intus sen hard gewerkt aan de eind redactie op de teksten. Daarbij kijkt de hoofdredacteur of de verhalen goed zijn qua lengte, leesbaarheid en de artikelen bij de lezer geen vragen meer op roepen. Vervolgens stuurt hij de eindredactiefloppy naar de zetter van Koningsveld. In de tussentijd is Roel Muijzert be zig de zogenoemde fotografi sche maskers te maken. Dit ge beurt met de hand en ook elektronisch op de maskersnij machine. "Alle vrijstaande fo to's en kleurverlopen en balken krijgen een dergelijk masker mee. Aan de hand van de eerste werktekeningen die we ge maakt hebben en de teksten die we hebben, gaan we deze plaat jes tussen de teksten op film aanbrengen. De redactie krijgt een afdruk van deze film, de zo genoemde 'drukproef', ter keu ring op de vijfde dag van de op maak." stuurd. Pas daarna gaan we ver der met de zwart/wit pagina's. Dat gebeurt vaak op de derde dag na de briefing." Drukproef De redactie stuurt de drukproef ter inzage naar de Raad van

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 17