Brou weri j vertegen woordiger Willem Bronsema, die de 'nestorvan ons noordelijke horecagebied wordt genoemd, gaf 18 januari het officiële startsein voor Groningen/Friesland/Drenthe. Met een druk op de knop verzond hij een bericht naar zijn HOMERUS-collega's in de rest van het land lega's die er wat meer moeite mee hadden zelfs in het week end geholpen. Bovendien is het zo dat het in de praktijk toch net even anders is dan tijdens de voorbereidende cursus. Het komt er nu op aan. HOMERUS valt of staat bij het goed invoe ren van informatie door de ver tegenwoordigers. Dat geeft ex tra verantwoordelijkheid." Bart Meinen (vertegenwoordi ger in het horecagebied Rotter dam/Zeeland) werkt nu een paar maanden met een 'note book': "Het betekent inderdaad een grotere verantwoordelijk heid voor ons. Ook andere af delingen, bijvoorbeeld Marke ting, moeten gebruik kunnen maken van de gegevens die wij invoeren. Ze moeten kloppen met de werkelijkheid." Over zijn eerste ervaringen met zijn 'notebook' zegt hij: "We zitten nog in de beginfase. Het kost nog veel tijd om alle informatie in te tikken. Op termijn denk ik dat dit systeem wel tijdbespa rend zal werken." Minder papier De automatisering door HO MERUS betekent een aanzien lijke vermindering van admini stratie op papier. Ron Maarschalkerweerd (Dienst In formatie Management, DIM): "Het betekent uiteindelijk een aanzienlijke afname van het pa- pierverbruik. Eind dit jaar zijn de zeven meest gebruikte Ho- reca-formulieren geautomati seerd. Het betekent ook minder rompslomp." gang van blocnote naar 'note book'. "Het is de eerste stap naar een optimaal automatise ringssysteem." Zo werkt Peter van Kruistum van de afdeling DIM al aan een vervolg. "Ik ben bezig met de ontwikkeling van een informatiesysteem voor het management. 'HOMERUS deel 2' zal worden gebruikt door het hoofd Horeca Heineken Nederland (Willem Hosang),de hoofden van de acht horecage- bieden, de hoofden Planning Control van de horecakantoren en het hoofd Planning Con trol in Zoeterwoude. In totaal gaat het om een kleine zestig gebruikers. Via de AS/400-com- puter levert HOMERUS de ma nagers lijsten met horecagege- vens. Op de eigen pc kunnen die gegevens eenvoudig worden omgezet in bijvoorbeeld grafie ken. Het managementprogram ma wordt ontwikkeld in nauwe samenspraak met een aantal van de toekomstige gebruikers. Volgens de huidige planning gaat het begin oktober van dit jaar volledig van start. De medewerkers van respectie velijk Den Haag (kantoor Leid- schendam), Noord-Holland (kantoor Alkmaar) en Limburg (vestigingen Nuth en Horst) zullen binnenkort de overstap maken van papier naar 'note book'. HOMERUS is naar ver wachting in mei operationeel in alle horecagebieden van Hei neken. Vervolg Vincent Sturkenboom bena drukt dat het HOMERUS-pro- ject niet ophoudt bij de over- Voor de start van het HOMERUS-project in het horecagebied Groningen/Friesland/Drenthe was een speciale grote taart besteld. Van links naar rechts: Mieke Kortekaas, Vincent Sturkenboom en Corrie Vergeer Niet altijd perfect Eerder al maakten wij in Vers van 't Vat gewag van de Local Area Networks (LAN), de com puternetwerken per Heineken- locatie. En van het Wide Area Network (WAN) dat alle lokale netwerken aan elkaar koppelt. HOMERUS maakt daar ge bruik van. Het komt erop neer dat alle gegevens in Zoeter woude worden geregistreerd, zodat een totaal-overzicht ont staat. Door het gebruik van 'no tebooks' zijn die gegevens altijd zeer actueel. Zoals is te lezen in de vlak voor de jaarwisseling verschenen eerste editie van 'Mailbox' (het nieuwsbulletin voor HOME- RUS-gebruikers), verliep de uit wisseling van informatie met de centrale computer in Zoe terwoude niet altijd perfect. Er is en wordt uiteraard hard ge werkt aan de oplossing van de ze aanloopproblemen. Zo zijn de 'notebooks' van de vertegen woordigers tijdens de Horecava voorzien van een vernieuwde versie van het HOMERUS-pak- ket. Hierdoor is de uitwisseling van gegevens inmiddels verbe terd. Vincent Sturkenboom (hoofd horecagebied Gronin gen/Friesland/Drenthe): "De vertegenwoordigers staan ach ter HOMERUS. De invoering van zo'n nieuw systeem kost extra tijd en aandacht. Iedereen is bereid die te geven. In de voorbereidingsfase bijvoor beeld hebben de mensen die het systeem sneller oppakten, col

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 15