Heineken Tarwebok slaat alle records Heineken Tarwebok is een groot succes geworden. Het produkt was enkele weken na de uitlevering in oktober 1992 al bijna niet meer aan te slepen. Bovendien werd Tarwebok al snel marktleider. Ook is het produkt er de oorzaak van dat er in 1992 in de hele markt zo'n 50 procent meer bokbier is verkocht dan in 1991. "We hadden succes verwacht, maar onze verwachtingen zijn ver overtroffen", geeft product manager Thuisverbruik Janco Duvekot toe. "Wat flesbier be treft is tot en met eind 1992 het dubbele aan bokbier verkocht in vergelijking met dezelfde pe riode inl991.Enopfustwisten we zelfs tweeëneenhalf keer zoveel te verkopen. Heineken is door de introductie van Tar webok weer marktleider ge worden in de bokbiermarkt. Amstel heeft daarbij mee geprofiteerd van de groter wordende bokbiermarkt." Uit deze successen blijkt duidelijk dat Heineken met Tarwebok een goed initiatief heeft ontplooid. Het toont aan wat de kracht is van het Heine- ken-merk (met andere woorden 'slagkracht door merkkracht']. Het maakt ook duidelijk wat de kracht is van de Heineken-or- ganisatie. Iedereen heeft zijn schouders eronder gezet om de marktleiderspositie in het bok- biersegment terug te winnen. Van Planning tot Magazijnen en Intern Transport, van Brou wen tot Verkoop. Met Heineken Tarwebok is be wezen dat inspelen op de wen sen van de consument succes oplevert. "De handel en de con sumenten waarderen ons nieu we bokbier bijzonder goed. Een gevolg daarvan is dat het bok- bierseizoen aanzienlijk is ver lengd. Heineken Tarwebok is nu nog bij het merendeel van de winkels verkrijgbaar", aldus de product-manager. Horecagebieden Ook onze collega's in de hore cagebieden zijn blij met het succes van Heineken Tarwe bok. Verkoopleider Dick de Waard van het horecagebied Den Haag: "Het produkt is bij ons bijzonder goed ontvangen. We hebben heel veel Heineken Tarwebok aan de horeca kun nen verkopen en de afzet heeft zich ten opzichte van 1991 meer dan verdubbeld. Mede door de inzet van ons gehele verkoopteam. Onze afnemers reageerden dan ook bijzonder enthousiast." De verkopen in de horecagebie den lopen nu langzamerhand terug. Dick de Waard hierover: "Tot aan de Horecava hadden we nog hele grote orders voor Tarwebok. Dat loopt nu lang zaam maar zeker temg. Nog een enkel horecabedrijf heeft Tarwebok op tap." Ook verkoopleider Peter van der Steenhoven van het horeca gebied Amsterdam/Utrecht meldt dat het bokbierseizoen afloopt. Als oorzaak noemt hij ook het te kort aan Tarwebok dat eind december ontstond. "Toen hebben veel horeca bedrijven het tarwebok van de tap gehaald", vertelt hij. "Er zijn nog steeds horecabedrijven die Heineken Tarwebok ver kopen, maar de vraag ernaar in de horeca loopt nu duidelijk temg." "Dat we op een gegeven mo ment niet meer konden leveren was een duidelijk luxepro bleem", vertelt Janco Duvekot hierover. "We hadden zo'n grote vraag niet verwacht. Daar houden we uiteraard volgend jaar wel rekening mee. De ver kopen liggen nu op het niveau van die van november 1991. Zolang er nog vraag blijft naar Heineken Tarwebok zullen we het produkt blijven leveren."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 12