met beide handen aan te pak ken. Onze activiteiten mogen de indruk geven dat iedereen doordrongen is van de nood zaak om de beste prestaties te leveren. Concurrentie Strobos riep op efficiënt, slag vaardig en wendbaar te zijn om ervoor te zorgen dat Heineken weer de absolute leider wordt. "Wij zijn de bron en de bakermat van het enige grote wereldmerk in de bierwereld. Dat schept verplichtingen. Wij Paul van Daalen (sinds A kort hoofd Horecagebied Noord-Holland) hield de Heineken Nederland toespraak in Alkmaar kunnen ons niet veroorloven achter te raken op de concur rentie." Wat dat betreft was er positief nieuws te melden: Het gezamenlijke marktaan deel van onze bieren is gestegen in 1992. De opgaande lijn is er weer. Toch waarschuwde directeur Strobos: "We zijn er nog niet. We moeten doorgaan met het leveren van maxi male kwaliteit tegen minimale kosten. Slagkracht door merk- kracht. Er zijn nog tal van terreinen waarop de kosten De geheel verbouwde kantine van Vrumona waar directeur Schop zijn nieuwjaars- toespraak hield Teamwork Loyaliteit, inzet, enthousiasme zijn de sleutelwoorden ge weest. Het zijn belangrijke in grediënten waarmee wij ook de toekomst met optimisme tege moet kunnen zien. De heer Van Schaik legde de nadruk op het belang van teamwork. "Het is net als met een voetbal wedstrijd: het team moet een duidelijk doel voor ogen heb ben. Het team moet weten waarvoor het vecht. Niet de individuele speler bepaalt de overwinning maar wordt altijd geholpen door tien anderen in het veld die hem of haar aan dat doelpunt helpen. Teamwork is voor elkaar zorgen, elkaar vertrouwen en elkaar het ge voel geven dat hij of zij een waardevol onderdeel is van het bedrijfsproces. Het betekent ook elkaar stimuleren om de best mogelijke prestaties te leveren en verantwoordelijk heid te nemen en af te staan en de durf om mensen aan te spreken op het resultaat van hun handelen. Nu de verande ringsprocessen in gang zijn ge zet zal hieraan in dit nieuwe jaar nóg meer aandacht ge geven moeten worden. U bent allen in gelijke mate verant woordelijk om de bouwstenen te leveren die tot ons uiteinde lijke doel moeten leiden: on betwist leider worden in het premium biersegment, 'best performer' en 'waarlijk inter nationaal'. RSD, A 'Lem moeten worden teruggedron gen. De produktieopdracht voor 1993 ligt bovendien hoger dan in 1992. Die extra hectoliters bier moeten zo efficiënt moge lijk worden geproduceerd." Na afloop van de speech werd een videofilm vertoond. Deze was speciaal gemaakt omdat Heineken in 1992 als enige brouwer in de Top 10 van meest klantgerichte bedrijven is geëindigd. In die film werd iedereen bedankt voor zijn inzet. Iedere medewerker kreeg een flesje Heineken-bier met een speciaal 'Bedankt'-etiket. Kwaliteitszorg Directeur Schop van Vmmona keek in zijn nieuwjaarstoe spraak terug op een goed jaar. Er werd in 1992 veel geproduceerd èn veel gebouwd in Bunnik. Bij voorbeeld de op 5 mei door voorzitter Van Schaik van de Raad van Bestuur in gebruik genomen Colonne 8. Op deze lijn worden de succesvolle anderhalve liter kunststoffles- sen afgevuld. De heer Schop memoreerde dat in 1992 veel aandacht is besteed aan de kwaliteitszorg. Iedereen is mede-verantwoordelijk voor kwaliteit. Onafhankelijk van plaats of niveau in de organi satie. Het is daarom ook een van de aandachtspunten voor dit jaar. "Er zijn bedreigingen, maar ook vele kansen. Door commercië le daadkracht, goede relaties met de handel, goede service aan de consument, kostleider- schap, kwaliteitszorg, goede onderlinge communicatie en constructief overleg moeten wij in staat zijn van 1993 een goed jaar te maken", aldus de Vrumona-directeur. Amsterdam Ook in Amsterdam stond de voorzitter van de Raad van Be stuur stil bij de goede plaats in de Top 10. "Dit onderstreept dat aan de basis van ons handelen, de markt en de klant centraal staan", aldus de heer Van Schaik. "Diegene die de beste service verleent en het laagste kostenpatroon heeft, is de winnaar. Zeker in het af gelopen jaar hebben wij aan getoond dat wij mede door ingrijpende organisatorische ver anderingen, flexibel en slag vaardig kunnen zijn. En bereid zijn om nieuwe uitdagingen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 6