500 miljoen blikjes in 1992 a Handel onderstreept klantgerichtheid Heineken i Den Bosch Heineken Neder land heeft in 1992 een record aantal blikjes afgevuld met bier. Op 22 december passeerde het 500 miljoenste exemplaar De drie pallets met speciale blikjes waren versierd door de leverancier de vuiler van Colonne 11 in Den Bosch. Voor de gelegen heid waren drie pallets speciale blikjes gemaakt. De leveran cier had ze voorzien van grote feestelijke strikken. Een klein gezelschap van geno digden volgde het verpakkings- proces van het lossen van de pallets uit de vrachtwagen tot het afvullen van de blikjes. Dit gebeurde onder begeleiding van chef Verpakken Jan-Willem Kroonen. Daarna verzorgde Jaap Rentmeester (wachtchef Opleidingen Brouwen) een rondleiding door het brouw huis. Hij vertelde ondermeer dat in 500 miljoen blikjes anderhalf miljoen hectoliter bier gaat. Het vorig jaar behaalde record is de optelsom van alle bier merken en -soorten die onze brouwerijen in Den Bosch en Zoeterwoude in blik verpak ken. Het gaat om de produktie voor zowel de binnenlandse Jan-Willem Kroonen toont A het 500 miljoenste blikje markt als voor de export. Ter vergelijking: Heineken Neder land produceerde in 1991 427 miljoen blikjes bier. Het afvul len van de speciale exemplaren op 22 december jongstleden, was tevens de laatste pro- duktieronde van de Bossche Colonne 11 in 1992. Bedrijfs leider Albert de Voogd kreeg na afloop ter herinnering een bronzen beeldje van de blikjes leverancier. De Voogd gaf het door aan Jan-Willem Kroonen, die toezei het een mooi plaats je op de afdeling Verpakken te zullen geven. Heineken Nederland B.V. heeft met 7.33 punten een eervolle derde plaats behaald in het Industributie-onderzoek 1993 van het blad Foodmagazine en Interselling Training naar de relatie handel-industrie. Een opvallend resultaat, want vorig jaar stond Heineken nog op de vijfde plaats! Douwe Egberts (koffie/thee| werd eerste met 7.58 en Lassie/Flits (een andere tak van Douwe Egbertsj tweede met 7.40 punten. Het Industributie-onderzoek vindt jaarlijks plaats. De win naar wordt bekroond met de felbegeerde Industributie trofee. Dit jaar werd nagegaan hoe de handel over de industrie denkt èn wat de mening van de in dustrie is over de handel. Het onderzoek van 1993 geeft dus een uitgebreid inzicht in de kwaliteit van de relatie handel- industrie. Ook geeft het een aanzet tot een aantal punten die in het zakelijke verkeer tussen handel en industrie ver beterd kunnen worden. Zo werd bij het onderzoek gekeken naar de volgende criteria: Het vakmanschap van het account management, de betrouwbaar heid en de houding, de mate van meedenken in marktresul- taten, de mate van meewerken in efficiëntieverbetering en het uitvoeren van de gemaakte afspraken. Heineken Nederland scoorde bij alle criteria hoog. De op vallendste stijging maakte Heineken op het gebied van de mate van meedenken in markt- resultaten. Hier stegen we van de 20ste naar de 3e plaats. Volgens het onderzoeksrapport is dit resultaat duidelijk een vracht van de imagoverbete ring waar binnen en buiten ons bedrijf hard aan wordt gewerkt. "Dit is natuurlijk een prima prestatie van de afdeling!", re ageert Michiel Egeler, hoofd Thuisverbrailt Heineken Ne derland B.V. op de behaalde re sultaten. "Het is in feite een be loning voor het beleid dat we enige jaren geleden hebben ge formuleerd, waarbij de centrale doelstelling is dat ook de handel een voorkeur voor onze produkten moet krijgen. Deze derde plaats (van meer dan 150 leveranciers) geeft aan dat dit beleid door de handel wordt herkend. Sterker nog, hooglijk wordt gewaardeerd. We merken dit ook steeds vaker in de winkels, doordat er meer aan dacht wordt besteed aan de pre sentatie van bier in de winkel. Natuurlijk profiteren onze merken daarvan mee."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 3