Leuk werk Ze is jong, enthousiast, ambitieus en houdt zich sinds een half jaar bij Vrumona bezig met Sales Technology: Jeanet Castel. factoren. Zoals de marge op de diverse produkten. Het aller belangrijkst is de omloopsnel heid. Natuurlijk houd je ook rekening met de wensen van de winkelier. Als hij per se zijn eigen merk op ooghoogte wil, wordt daarmee door ons rekening gehouden." Is het niet verleidelijk de Vrumona-produkten het beste plaatsje te geven? "Nee, zeker niet" zegt Jeanet beslist. "Je moet proberen een vertrou wensrelatie met de winkelier op te bouwen. Als je alleen je eigen produkten breed neerzet, komt dat niet vertrouwens- waardig over. Dan heb je er al leen op korte termijn voordeel van. Wil je ook op lange termijn een goede relatie met de win kelier hebben, dat moet je een gedegen, objectief plan maken." Service Vrumona is in augustus vorig jaar begonnen met sales tech nology. Een service naar de klant, waar de klant niet voor hoeft te betalen. Niet alle winkeliers waren direct even enthousiast om mee te werken. "Een aantal wilde hun om zetten niet bekend maken. Op basis van Nielsen-cijfers en gegevens die ik van onze accountmanagers en vertegen woordigers krijg, heb ik toch een plan gemaakt. In de korte tijd dat we de plannen maken, hebben we al veel positieve reacties gehad. We krijgen er zelfs aanvragen voor vanuit de markt." Overzicht Sales technology, of space management, is geen nieuw fenomeen. Vele fabrikanten en grootwinkelbedrijven beschik ken over een afdeling, die der gelijke plannen maakt. Ieder doet het volgens zijn eigen filosofie. "In tegenstelling tot de concurrentie streven wij een indeling in smaakblokken na. Onze grootste concurrent maakt een indeling op merk. De consument weet echter vaak niet welke produkten van dezelfde fabrikant zijn en dus bij elkaar horen. Het gevolg is dat hij in het hele schap moet zoeken naar de diverse smaken. Door een indeling te maken, waarbij de produkten uit hetzelfde smaaksegment wèl bij elkaar staan, heeft de consument een beter over zicht." Met behulp van een computer (de duurste PC van Vrumona!) maakt Jeanet haar schappen- plannen voor de winkeliers. Dat gebeurt in principe een maal per half jaar. Regelmatig past zij echter bestaande plan nen aan, wanneer er nieuwe produkten worden geïntrodu ceerd. "Voor sommige schap pen heb ik bijvoorbeeld voor gesteld een extra plank te plaatsen. Daarop kan de Royal Club-lijn van kleine flesjes mooi worden neergezet." Zodra een plan klaar is, rolt er een kleurenafdruk uit de printer. Dit plaatje geeft de winkelier een duidelijk beeld hoe hij zijn schap het beste zou kunnen inrichten en hoe het eindresul taat eruit gaat zien. Dicht bij de klant "Het is leuk werk", is Jeanet van mening. "Na de HEAO werkte ik als commercieel bin nendienstmedewerker bij een farmaceutisch bedrijf. Ik wilde eigenlijk liever meer contact met de markt hebben. Daarom solliciteerde ik bij Vrumona. Frisdranken zijn produkten die iedereen aanspreken. Iedereen koopt ze weieens." Jeanet brengt ongeveer driekwart van haar werktijd door achter de computer. In de resterende tijd is ze bij klanten. "Dat vind ik het aantrekkelijke van dit vak. Je moet veel met mensen om gaan. Dat vind ik leuk. Vooral in het begin ben ik vaak met de accountmanagers en vertegen woordigers meegegaan om de markt goed te leren kennen. Ik heb ook vaak zelf de schappen staan vullen. Want je kunt ach ter je PC wel mooie plannen maken; je moet ook weten hoe het is om die in de praktijk uit te voeren." gesproken over space manage ment. Het komt erop neer dat ik voor winkels een schappen- plan maak om de beschikbare ruimte van de frisdranken schappen zo goed mogelijk in te delen. De bedoeling is de verkopen van de frisdranken te stimuleren, en dan vooral de produkten van Vrumona. Met name van de produkten waarop voor de winkelier een hoge marge zit. Cassis is bijvoor beeld zo'n produkt met een hoge marge. Dat verdient dus een opvallende plaats in het schap. Vrumona profiteert daar eveneens van, omdat wij veel produkten hebben met een hoge marge", legt Jeanet uit. Lange termijn Om een goed schappenplan te kunnen maken, heeft Jeanet veel informatie nodig. "Er zijn vele verschillende factoren die een rol spelen. Ik moet weten wat voor soort schap de winke lier heeft en wat de looprichting is langs het schap. Dan zijn er nog vele andere belangrijke Toen Jeanet Castel (24) 1 juni 1992 bij Vrumona in dienst trad, bestond haar huidige functie nog niet. De ontwikke lingen binnen Sales Techno logy waren zodanig dat binnen Vrumona een afdeling Sales Technology dringend gewenst was. Er waren wel trainees ge weest die zich met Sales Tech nology hadden beziggehouden. Maar Jeanet is de eerste -en tot nu toe de enige- die deze func tie bij Vrumona permanent uit oefent. Bij Heineken bestaat de functie al sinds oktober 1988. Daarom werd Jeanet eerst in Zoeterwoude door haar Heine- ken-collega Christiaan Hintzen wegwijs gemaakt op het gebied van Sales Technology. Wat houdt de functie in? "Zowel bij Vrumona als bij Heineken wordt dit werk Sales Technology genoemd. Bij an dere bedrijven wordt meestal

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 15