Een aantal van de mensen die hebben gewerkt aan het project 'Olifant'. Staand van links A naar rechts: Kenneth Kirschner (PPGH/JWT); Jan Schapink (Marketing Heineken); Harry Kramp (PPGH/JWT); Eveline Posma (PPGH/JWT); Henny Nieuwenhuis (PPGH/JWT); Vroukje Boenk (Marketing Heineken). Zittend van links naar rechts: Wim van Rossum (Marketing Research Public Affairs Heineken); Paul Waterreus (Marketing Research Public Affairs Heineken); Koos Schipper (Corporate Purchasing Heineken) en Rob Bout (Initiative Media Nederland) De horeca-ondernemers die bij het marktonderzoek waren betrokken, waren zo mogelijk nog enthousiaster. Eén ver woordde het zo: "Als horeca-on- dememer of medewerker heb je ook verantwoordelijkheid naar de klanten toe. Wij zijn even min gebaat bij alcohol misbruik." Jan Schapink (links) en Wim van Rossum veranderen en de opvattingen veranderen mee. "Tien jaar geleden stond het stoer als iemand teveel gedron ken had. Nu komt dat eerder zielig over. Er is meer respect voor iemand die tijdens een feestje bronwater drinkt", geeft Jan Schapink als voorbeeld. Veel Nederlanders zijn zich van hun verantwoordelijkheid bewust. Nergens ter wereld wordt zoveel alcoholvrij bier gedronken als bij ons. "Alco holvrij neemt 8% van de ge hele markt in", vertelt Wim van Rossum. "In andere landen bedraagt dat hooguit 4% procent." In juni '92 begonnen de voor bereidingen. Binnen Eleineken hield zich slechts een klein groepje medewerkers ermee bezig. Later was er een grotere groep mensen bij betrokken. Van drukwerkinkopers tot inkopers van TV-zendtijd. Zij werkten maandenlang aan 'project Olifant', zoals de code naam luidde. "De inbreng van het reclame bureau PPGH/JWT is groot Moedig Daarnaast waren de initiatief nemers beducht voor een an dere conclusie. Namelijk dat de consument de boodschap hypocriet zou vinden, omdat deze afkomstig is van een alco- holproducerend bedrijf. Geluk kig bleek dit niet het geval. "De reactie was veeleer: wat moedig, dat een brouwerij dit aandurft", vertelt Jan Schapink. "We zeggen ook niet dat de mensen niet moeten drinken. Wèl dat ze niet aan het verkeer moeten deelnemen, nadat ze hebben gedronken." In de korte tijd dat de 'ver keerslichten' op televisie te zjen waren, hebben Van Ros sum en Schapink al tal van positieve reacties gekregen. Zowel van reclamemakers als van ondermeer het Bedrijfs- schap Horeca, de Ministeries van WVC en Verkeer en Wa terstaat en enkele Tweede Ka mer-leden. Deze maand wordt de campag ne geëvalueerd. Afhankelijk van de uitkomsten wordt bepaald wanneer en hoe vaak de campagne zal worden herhaald. volgens beiden. "Het bureau was een geschikte partner voor dit project", zwaaien zij lof toe naar PPGH/JWT. Breed onderzoek Ook het marktonderzoek bureau 'Centrum voor marke- tinganalyses' heeft veel werk verricht. Want het concept voor de commercial moest uit gebreid worden onderzocht. Zowel kwalitatief als kwanti tatief grondiger dan bij een gewone commercial doorgaans het geval is. "In een campagne als deze kunnen meer val kuilen zitten dan bij een nor male reclamecampagne", aldus Van Rossum. "Het is niet zomaar een reclameboodschap. Het betreft een zeer serieus onderwerp, dat bovendien heel gevoelig ligt. We wilden het risico uitsluiten dat de goed bedoelde boodschap teniet zou worden gedaan door een enkel verkeerd gekozen woord. Uit de onderzoeken kwamen opmer kingen naar voren, waaruit bleek dat we de teksten moes ten aanpassen. Sommige mensen meenden bij voorbeeld dat Heineken goed keurde dat je na één biertje in de auto stapte. Dat pas na twee glazen het licht op oranje sprong en bij drie op rood. Dat was zeker niet onze bedoeling. De tekst is zodanig aangepast dat niemand nog deze con clusie kan trekken."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1993 | | pagina 10