Reorganisatie Dit jaar werden de reorganisatieplannen verder uitgewerkt. Voor Heineken Technisch Beheer betekende dit niet alleen veel organi satorische veranderingen, maar ook een andere naam. De groep gaat voortaan als Heineken Technical Services door het leven. Voormalig HTB-directeur C. Scheltema droeg begin dit jaar de leiding van het nieuwe HTS over aan B.J. van den Berg. Verder werd afscheid genomen van de afdeling Centrale Training en Vorming. Opleidingen worden sinds dit jaar niet meer centraal, maar decentraal geregeld. Voor de functionarissen van het oude CTV betekende dit in de praktijk veelal dat hun oude functie een nieuwe kapstok kreeg. videofilm 'Think or Sink' van Heineken met hoofdrolspeler John Cleese. Deze film won de eerste prijs, een gouden camera, op het 25ste US Indus trial Film and Video Festival. Vrumona tenslotte werd on langs door het vakblad Dis- trifood met een oorkonde bekroond voor de introductie in 1991 van Sisi Koolzuurvrij in de 1,5 liter lichtgewicht fles in het levensmiddelenkanaal. ook de sponsoring van het tennistoernooi U.S. Open. Pepsi Cola sponsorde voor de tweede keer de World Tour van Michael Jackson. Zijn con certen in Nederland waren al snel uitverkocht. Vrumona organiseerde zelf dit jaar voor het eerst het Grote Sourcy Songfestival, een horeca-evene- ment. De Hilversumse zange res Daniëlle Rietveld won met het liedje 'Telkens Weer' de spannende finale bij de Vijf Uur-show van RTL4. Zij laat deze maand haar gouden stemgeluid horen tijdens het vernieuwde contactbiertje in Zoeterwoude. Buitenland Ook in 1992 was Heineken actief in het buitenland. Zo werd met de bouw van een nieuwe brouwerij in Zarate in Argentinië gestart en vond in Santiago, Chili, de opening plaats van brouwerij Cerve- ceria Chile. In Vietnam werd het hoogste punt bereikt van de Vietnam Brewery Ltd in Ho Chi Minh Stad. De brouwerij, die volgend jaar oktober moet gaan produceren, zal 500.000 hectoliter Tiger en wellicht ook Heineken gaan brouwen. De Spaanse dochteronderne ming El Aguila verkocht in het afgelopen jaar haar brouwerij Cordoba. De onrustige situatie in enkele Afrikaanse landen leidde in 1992 tot het terug halen van veel Nederlandse expatriates en hun gezinnen uit het buitenland. Verder vonden dit jaar enkele belang rijke introducties in het buiten land plaats. Amstel bier wordt sinds mei lokaal gebrouwen in Hongarije en Heineken bier is sinds deze zomer in Israël te koop. Begin 1993 zal een belang rijke introductie plaatsvinden: Heineken gaat dan de Duitse markt op. Evenementen De afgelopen elf maanden werden weer belangrijke eve nementen in binnen- en bui tenland gehouden. Zo sponsor de Heineken voor de tweede keer het Heineken Open in Noordwijk. Ook kondigde ons bedrijf aan met ingang van 1993 de hoofdsponsor te zijn van de World Cup of Golf, het officiële wereldkampioenschap golf voor landenteams. Daar mee financiert ons merk vier internationale golfkampioen- schappen: Heineken Open, Heineken Classic (Australië), het Australische Open en de World Cup of Golf. Nieuw was Promotieacties Heineken bier hield dit jaar verschillende landelijke promotie acties. Eind mei startte het merk een landelijke campagne, waarbij vijfhonderd mini-tv's onder consumenten werden verloot. In oktober ging de campagne 'Heineken is goud waard' van start. Deze werd in december nog vervolgd met een speciale personeels- actie. Elke Heineken-medewerker kreeg 4 december een goud kleurig Heineken staafje van chocolade cadeau van.... Sinterklaas! Gouden tijden 1992 was een gouden jaar voor Wieckse Witte. Het witbier werd door het Institut Interna tional pour les Sélections de la Qualité in Brussel bekroond met een gouden medaille. Dit gebeurde tijdens de 31ste wereldselectie bieren in België. Het was de eerste keer dat De Ridder aan deze selectie meedeed. Ook was er dit jaar goud voor de Engelstalige

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 6