Bouw warmtekracht centrale van start Brand-commercial goed ontvangen Den Bosch De bedrijfsleider van onze brouwerij in Den Bosch, Albert de Voogd, heeft 18 november de eerste paal geslagen van een warmte krachtcentrale. Deze wordt Albert de Voogd slaat de eerste paal gebouwd aan de Zandzuiger straat, op steenworp afstand van het Heineken-terrein. Dit gebeurt in opdracht van de Provinciale Noordbrabantse Energie-Maatschappij (PNEM). De nieuwe centrale zal Heine- ken vanaf het voorjaar van 1994 warmte leveren in de vorm van stoom. Deze wordt in het brouwproces gebruikt voor het opwarmen en koken van vloei stoffen. De Bossche brouwerij is daardoor in staat vele mil joenen kubieke meters aardgas te besparen. Albert de Voogd daarover tijdens zijn toespraak: "In het in mei afgesloten ener gieconvenant tussen de brou werijen en het Ministerie van Economische Zaken, is afge sproken dat wij in het jaar 2000 (ten opzichte van 1989) een energie-efficiencyverbete ring van 20 procent zullen be werkstelligen. Door de aardgas besparing zal Heineken direct ruimschoots voldoen aan de doelstellingen van het conve nant." Naast de PNEM en Heineken boekt ook het milieu winst. "Het gebruik van brandstof en de uitstoot in de atmosfeer zal aanzienlijk verlaagd worden door het combineren van de energievraag voor het brouw proces en de elektriciteitsop wekking èn door het hoge ren dement van de installatie", aldus De Voogd. Wijlre "De reacties op de nieuwe Brand-spot zijn over weldigend." Dat zegt Cecil Buis, marketing manager van Heineken-dochter Brand Bierbrouwerij. "Consumenten bellen ons op en steken hun enthousiasme niet onder stoelen of banken. Ze vinden het prachtig als ze horen dat veel Brand-medewerkers heb ben meegewerkt aan de com mercial. Ze vragen vaak naar de herkomst en de verkrijgbaar heid van de achtergrond muziek van Ennio Morricone. Uit de reacties spreekt duide lijk de verwantschap die de mensen hebben met de tijd van toen. De hang naar vroeger, de sfeer, de nostalgie, het schitterende Limburgse land: wezenlijke onderdelen van de geschiedenis van Brand als oudste brouwerij van Neder land." Rijke historie De brouwerij, die al 120 jaar de naam Brand draagt, is opgericht in 1340. Het lag voor Brand voor de hand de rijke eigen historie te gebruiken in haar re clamecampagnes. Buis: "Onze eerste commercial draait nu twee jaar. Die laat zien hoe in 1889 voor het eerst Brand bier per kar naar het westen van het land is geëxporteerd. Het succes van die export overtrof al snel de mogelijkheden van de bierkar. Hierdoor moest worden uitgekeken naar een transportmiddel met een grotere capaciteit. Zo werd met een stoomtrein en eigen Brand wagons rond de eeuw wisseling de export van Brand naar het Westen aanzienlijk uitgebreid. Dit stuk historie laten we zien in de nieuwe commercial." Het filmpje laat zien hoe een stoomtrein met een vracht Brand bier vertrekt van station Wijlre, Zuid-Limburg. We schrijven omstreeks 1900. De stoker schept flink wat kolen op het vuur, want de locomotief moet snel naar de afnemers in het Westen. Onderweg ziet de machinist plots een koe op de rails. Met piepende remmen stopt de trein. Het beest wordt van de rails geduwd en de lange tocht kan worden voortgezet. Wie meer informatie wil over (de achtergrondmuziek van) de nieuwe commercial, kan de Brand Bierbrouwerij bereiken onder nummer 04450-8282. Schets van de A warmtekrachtcentrale spoorEn inmiddels heeft ook de rest van Nederland de rijkdom va» dit vorstelijke bier ontdekt. Brand, het bier waar Limburg trots op is.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 10