Vuursteen te gast bij NIMA- congres 1992 "Voor de weg naar succes is meer nodig dan lef alleen; onderzoek, visie, liefde voor het produkt en de enthousiaste inzet van professionele mensen." Dat zei vice-voorzitter K. Vuursteen van de Raad van Bestuur 20 november tijdens het NIMA Marketing Congres 1992. Het Nima Marketing Congres 1992 stond in het teken van lef en durf om snelle en juiste beslissingen op het gebied van marketing te nemen. Als spre kers over dit onderwerp waren onder anderen f .W. Ganzevoort, voorzitter van KMPG Klynveld Management Consultants en J.G. Andreae, president Albert Heijn B.V. uitgenodigd. Vuursteen hield een betoog over de successen van Heine- ken. Hij zei ondermeer: "Je wordt niet zomaar de tweede brouwerij ter wereld met een merk dat in de internationale brouwerijwereld door geen an der wordt geëvenaard. Daar ligt een reeks van krachtdadige be- K. Vuursteen slissingen aan ten grondslag." Vervolgens noemde hij enkele van die beslissingen, waarbij hij benadrukte dat je soms ook als onderneming 'het lef' moet hebben op een nieuwe markt te beginnen. "We gaan binnenkort in Duitsland beginnen. Lef? Ja, want het is de moeilijkste markt van Europa. Glorie? Daar zullen we hard voor moe ten vechten." Succesverhalen Ook vertelde de vice-voorzitter van de Raad van Bestuur enkele succesverhalen waardoor Hei- neken ondermeer internatio nale bekendheid heeft gekregen, zoals de beslissing om naar Amerika te gaan. "De interna tionalisering van de onder neming Heinelten is eigenlijk begonnen met de internationa lisering van het merk Heinelten. Via exportactiviteiten die al aan het einde van de vorige eeuw zijn begonnen, is het merk geleidelijk aan op de wereldkaart gezet. De grote kracht bij de internationalise ring van het merk was de keu ze voor één produkt dat overal ter wereld dezelfde smaak en nagenoeg dezelfde verpakking heeft. De trend van de laatste jaren naar een voorkeur voor in ternationale merken bevestigt opnieuw dat we destijds een goede keuze hebben gemaakt", aldus Vuursteen. "De echte internationalisering van de onderneming, waarbij ook ondernemingsrisico's wer den gelopen, is pas veel later op gang gekomen. Met name de laatste 20 jaar is een groot aantal belangen verworven in brouwerijen, vooral in Europa. Daar waren grote investeringen en dus moed voor nodig. De kritiek was soms niet van de lucht, ook omdat in een aan tal gevallen grote sanerings- en moderniseringsprogramma's nodig waren om de brouwerijen op Heinelten niveau te brengen en er een samenhangend geheel van te maken. Toch hebben die beslissingen ons uiteindelijk een voorsprong gegeven ten opzichte van onze concurrenten en hebben we een Europese in frastructuur tot stand gebracht. Een netwerk van brouwerijen met een sterke lokale positie. Het Heineken merk kon, gebruikmakend van deze infra structuur, zijn positie verder uitbouwen tot het grootste merk in Europa." Thuisverbruik Voor Nederland noemde hij in dit kader het succesverhaal van het openbreken van de thuis- verbruikmarkt (vanaf 1948). Vuursteen: "Bij de eerste ont wikkelingen van de thuisver- bruikmarkt werd de levering aan winkels door agenten ver zorgd. Zij waren echter sterk op de horeca georiënteerd en za gen niet veel mogelijkheden in de thuisverbruilcmarkt. Dat lag anders bij de grossiers in de le vensmiddelen. Binnen de brou werij was grote verdeeldheid over het al dan niet doorbreken van de exclusiviteitscontrac- ten met de agenten die aan zienlijke horecabelangen verte genwoordigden. Men had het lef dit wel te doen met het ge vaar dat er tegenmaatregelen zouden volgen. Voor Heineken betekende de beslissing een grote doorbraak in de thuisver- bruiksector waarin het Heine ken merk toen veruit het groot ste aandeel verwierf en dat hebben we nooit meer prijsge geven." Aan het einde van zijn betoog waarschuwde Vuursteen: "U mag niet de indmk overhouden dat glorie uitsluitend te berei ken is door lef. Je neemt als on derneming risico's, maar gecal culeerde risico's. De kunst van het vak is juist de risico's zo veel mogelijk uit te sluiten." Volgens hem is er voor de weg naar het succes dan ook meer nodig dan lef alleen. Ook on derzoek, visie, professionele mensen en liefde voor het pro dukt zijn nodig om succes te hebben. Vuursteen: "Aan het einde van een dag moet je een beslissing nemen op basis van alle gegevens die je hebt kun nen verzamelen. Daar is soms lef voor nodig en dat hoort bij ondernemerschap

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 6