es met Pepsi Cola
Lisette Nelissen (Foto: AxiPress)
ten straks de lucht ingaan.
Vervolgens legt ze vakkundig
de theorie van het vliegen uit.
"Het gaat bij het vliegen om rol
len, gieren en stampen. Rollen
betekent je 'stuur' (knuppel,
red.) links of rechts om draaien.
Stampen is je 'stuur' naar voren
of naar achteren trekken en
gieren is met je voeten het
linker of rechter pedaal intrap
pen." Over het vliegveld vertelt
ze: "Lelystad heeft een on
gecontroleerd vliegveld. Dat
wil zeggen dat je hier zonder
radio naar binnen mag. Dat
betekent ook dat je goed om je
heen moet kijken, voordat je
met je toestel opstijgt of gaat
landen. We hebben wel een
havenmeester. Hij geeft op een
groot seinbord aan hoe de
windrichting is en welk vlieg-
circuit wordt gevlogen."
Op verzoek van enkele jonge
cursisten wordt nog even iets
gezegd over de kosten van het
vliegen. "Je betaalt zo'n 14.000
gulden voor je eerste sport-
brevet. Eén uur vliegen kost
360 gulden. Een bril mag,
maar tot -5. Bovendien moet je
als piloot een reservebril mee
nemen. Iemand die kleuren
blind is mag ook vliegen, maar
moet dan wel een radio bij zich
hebben. Om je vliegbrevet gel
dig te houden, moet je mini
maal tien uur per jaar vliegen."
Vliegles
Het stampen, rollen en gieren
van de theorieles staat de kan
didaten nog vaag bij als ze zich
een weg banen richting de han
gar waar de toestellen staan.
Daar wacht de fotograaf om een
kiek te maken van de toekom
stige piloot of pilote in een
vliegtuig van het Pepsi Flight
Team. De eerste les kan begin
nen. De introducés maken in
tussen met Kitty een wande
ling door het gebouw van
gastheer en vliegschool 'Wings
over Holland', waar veel ver
schillende soorten toestellen
zijn uitgestald. Ook krijgen ze
een uitleg over het vliegen.
De cursisten worden aan hun
piloten voorgesteld. Greet en
Lisette krijgen les van Ton van
Baarle, die volgens de dames zo
uit de Amerikaanse film 'Top
Gun' is weggelopen. Hij vliegt
al zes jaar en geeft sinds lange
tijd les. Het toestel waar de
twee vrouwen mee vliegen is er
een van het type Beechcraft en
heet 'Sundowner'. Dit vliegtuig
is zo ruim dat de deelnemers
tijdens de vlucht kunnen over
stappen. Dat wil zeggen dat
ze onderweg onderling van
bestuurdersstoel kunnen wis
selen. Daardoor kunnen ze
verder wegvliegen en hoeven
ze niet, zoals bij de andere kan
Greet den Besten (Foto: AxiPress)
Erg leuk
De een uur durende vlucht
brengt Greet en Lisette over
plaatsen als Nijkerk, de Flevo-
hof, Deventer, Nijmegen en
Nunspeet. Intussen krijgt Greet
haar eerste vliegles. Piloot Ton
geeft haar via de koptelefoon op
mstige toon de nodige instruc
ties en laat haar expres merken
wat er gebeurt als je je 'stuur' te
veel naar links of naar rechts
draait. Ook wijst hij haar op
de horizon. Even later oefent
Greet zelfstandig de eerste
bocht van 180 graden. "Erg
leuk", is Greets reactie na af
loop. "Maar ik heb beslist geen
ambities om verder te gaan.
Ik heb het eigenlijk gedaan van
wege de mooie omgeving. Nu
ik als eerste geweest ben, kan ik
nog even kijken."
Lisette volgt tijdens haar les
rustig piloot Tons instructies
op. Ton reageert dan ook ver
baasd als ze na afloop vertelt dat
ze het heel erg 'eng' vond.
"Niets van gemerkt", geeft hij
als commentaar. Lisette: "Ik
vond het heel erg leuk om eens
mee te maken, maar ik ga nooit
meer zelf vliegen." Ze is ook niet
van haar standpunt af te bren
gen als de andere kandidaten
juist zeer enthousiast reageren
op de vlucht. Sommigen van
Zeer geslaagd
Al met al zijn alle cafetaria-ei
genaren en hun introducés erg
tevreden over deze dag. "Het is
gewoon een leuke ervaring ge
weest", is het algemene ant
woord. Als tijdens de maaltijd
ook nog de Pepsi-getuigschrif-
ten, foto's en logboekjes wor
den uitgereikt, zegt Joop den
Besten enthousiast: "Als Pepsi
ooit nog eens een cursus heli-
koptervliegen geeft, gaan we
weer. Maar dan vlieg ik!"
didaten, telkens naar het vlieg
veld terug te keren.
ben overgegeven. "Wij maak
ten om de twintig minuten een
tussenlanding, omdat we in dit
vliegtuig niet konden overstap
pen. Bij elke landing voelde ik
m'n maag ineen krimpen en
greep ik snel naar het bekende
zakje." Niettemin kan ook hij
terugkijken op een geslaagde
dag en een leuke ervaring. "Ik
heb toch nog zelf kunnen
vliegen en daar ging het ten
slotte om", vertelt hij trots.
hen zijn bovendien van plan
nog eens een vlucht te maken.
Eén nog jonge cursist vertelt
drie keer in het toestel te heb-