es met Pepsi Cola Lisette Nelissen (Foto: AxiPress) ten straks de lucht ingaan. Vervolgens legt ze vakkundig de theorie van het vliegen uit. "Het gaat bij het vliegen om rol len, gieren en stampen. Rollen betekent je 'stuur' (knuppel, red.) links of rechts om draaien. Stampen is je 'stuur' naar voren of naar achteren trekken en gieren is met je voeten het linker of rechter pedaal intrap pen." Over het vliegveld vertelt ze: "Lelystad heeft een on gecontroleerd vliegveld. Dat wil zeggen dat je hier zonder radio naar binnen mag. Dat betekent ook dat je goed om je heen moet kijken, voordat je met je toestel opstijgt of gaat landen. We hebben wel een havenmeester. Hij geeft op een groot seinbord aan hoe de windrichting is en welk vlieg- circuit wordt gevlogen." Op verzoek van enkele jonge cursisten wordt nog even iets gezegd over de kosten van het vliegen. "Je betaalt zo'n 14.000 gulden voor je eerste sport- brevet. Eén uur vliegen kost 360 gulden. Een bril mag, maar tot -5. Bovendien moet je als piloot een reservebril mee nemen. Iemand die kleuren blind is mag ook vliegen, maar moet dan wel een radio bij zich hebben. Om je vliegbrevet gel dig te houden, moet je mini maal tien uur per jaar vliegen." Vliegles Het stampen, rollen en gieren van de theorieles staat de kan didaten nog vaag bij als ze zich een weg banen richting de han gar waar de toestellen staan. Daar wacht de fotograaf om een kiek te maken van de toekom stige piloot of pilote in een vliegtuig van het Pepsi Flight Team. De eerste les kan begin nen. De introducés maken in tussen met Kitty een wande ling door het gebouw van gastheer en vliegschool 'Wings over Holland', waar veel ver schillende soorten toestellen zijn uitgestald. Ook krijgen ze een uitleg over het vliegen. De cursisten worden aan hun piloten voorgesteld. Greet en Lisette krijgen les van Ton van Baarle, die volgens de dames zo uit de Amerikaanse film 'Top Gun' is weggelopen. Hij vliegt al zes jaar en geeft sinds lange tijd les. Het toestel waar de twee vrouwen mee vliegen is er een van het type Beechcraft en heet 'Sundowner'. Dit vliegtuig is zo ruim dat de deelnemers tijdens de vlucht kunnen over stappen. Dat wil zeggen dat ze onderweg onderling van bestuurdersstoel kunnen wis selen. Daardoor kunnen ze verder wegvliegen en hoeven ze niet, zoals bij de andere kan Greet den Besten (Foto: AxiPress) Erg leuk De een uur durende vlucht brengt Greet en Lisette over plaatsen als Nijkerk, de Flevo- hof, Deventer, Nijmegen en Nunspeet. Intussen krijgt Greet haar eerste vliegles. Piloot Ton geeft haar via de koptelefoon op mstige toon de nodige instruc ties en laat haar expres merken wat er gebeurt als je je 'stuur' te veel naar links of naar rechts draait. Ook wijst hij haar op de horizon. Even later oefent Greet zelfstandig de eerste bocht van 180 graden. "Erg leuk", is Greets reactie na af loop. "Maar ik heb beslist geen ambities om verder te gaan. Ik heb het eigenlijk gedaan van wege de mooie omgeving. Nu ik als eerste geweest ben, kan ik nog even kijken." Lisette volgt tijdens haar les rustig piloot Tons instructies op. Ton reageert dan ook ver baasd als ze na afloop vertelt dat ze het heel erg 'eng' vond. "Niets van gemerkt", geeft hij als commentaar. Lisette: "Ik vond het heel erg leuk om eens mee te maken, maar ik ga nooit meer zelf vliegen." Ze is ook niet van haar standpunt af te bren gen als de andere kandidaten juist zeer enthousiast reageren op de vlucht. Sommigen van Zeer geslaagd Al met al zijn alle cafetaria-ei genaren en hun introducés erg tevreden over deze dag. "Het is gewoon een leuke ervaring ge weest", is het algemene ant woord. Als tijdens de maaltijd ook nog de Pepsi-getuigschrif- ten, foto's en logboekjes wor den uitgereikt, zegt Joop den Besten enthousiast: "Als Pepsi ooit nog eens een cursus heli- koptervliegen geeft, gaan we weer. Maar dan vlieg ik!" didaten, telkens naar het vlieg veld terug te keren. ben overgegeven. "Wij maak ten om de twintig minuten een tussenlanding, omdat we in dit vliegtuig niet konden overstap pen. Bij elke landing voelde ik m'n maag ineen krimpen en greep ik snel naar het bekende zakje." Niettemin kan ook hij terugkijken op een geslaagde dag en een leuke ervaring. "Ik heb toch nog zelf kunnen vliegen en daar ging het ten slotte om", vertelt hij trots. hen zijn bovendien van plan nog eens een vlucht te maken. Eén nog jonge cursist vertelt drie keer in het toestel te heb-

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 21