Afscheid van Bucklerploeg Buckler heeft op 26 oktober afscheid genomen van de Buckler Wielerploeg. Het driejarig contract met de ploeg loopt namelijk in december af. 18 Ierland. Dat zijn landen waar de wielersport zeer populair is. Wat zendtijd betreft is wiel rennen, na voetbal en tennis, de derde sport op televisie. En er wordt niet alleen vaak wiel rennen uitgezonden, de kijk dichtheid en de waardering voor die uitzendingen zijn ook hoog. Op die manier wilden we onze doelstelling bereiken om binnen drie jaar in de belangrijkste Bucklermarkten een merkbekendheid van 75 procent te behalen", blikt Den Hertog terug naar de reden voor de sponsoring. Drie jaar lang volgden vele con cernmedewerkers met meer dan normale belangstelling de wielerwedstrijden op televisie. Meelevend met de resultaten van 'onze mannen uit de Buckler ploeg'. Volgend jaar hoeven we echter niet meer uit te kijken naar renners in Bucklerkleding, want de Bucklerploeg bestaat niet meer. De komende drie jaar zal Word Perfect International de ploeg van Jan Raas sponsoren. Aan Global Brand Manager Buckler Gert den Hertog de vraag wat met de sponsoring bereikt is. "Wij zochten destijds naar een manier om de naams bekendheid van Buckler te ver groten. Tegelijkertijd was de profploeg van Jan Raas op zoek naar een nieuwe sponsor. De sponsoring van een wielerploeg leek een uitstekende manier om het merk Buckler in korte tijd bekend te maken in een aantal Europese landen als Nederland, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, België, Italië en Tiots toont fan Raas het schilderij dat hij van Gert den Hertog heeft gekregen als herinnering aan de Buckler Wielerploeg Geen onbekende Bij de afweging een wielerploeg te sponsoren speelde mee dat Heineken geen onbekende was in de wielerwereld, met bijvoor beeld de Amstel Gold Race en de Amstel wielerploeg. "Boven dien is de wielersport dyna misch en actief. Dat zijn eigen schappen die goed bij Buckler pasten. Nog steeds passen, trouwens", vult Gert den Hertog aan. Overleg De wielrenners stonden niet rechtstreeks onder contract van Buckler, maar van de Stichting Professional Cycling Promo tion. "Het overleg over de ploeg en het programma verliep via de stichting. Jan Raas had bijvoorbeeld altijd een ploeg gehad die goed was voor een daagse koersen. Niet voor meer daagse wedstrijden. Wij wilden echter graag bekendheid in Spanje. Daarom zijn er renners aangetrokken die konden mee rijden in de Ronde van Spanje, de Vuelta. Vorig jaar heeft dat direct zijn vruchten afge worpen. 1991 was helemaal een goed jaar voor de Buckler ploeg. De renners schreven 54 overwinningen op hun naam. Dit jaar won Buckler drie etap pes tijdens de Vuelta. 2e ter wereld In 1992 is de doelstelling be reikt. In de Europese landen had het alcoholvrije Buckler een merkbekendheid van 75 procent. Inmiddels is Buckler uitgegroeid tot het tweede al coholvrije bier ter wereld. De sponsoring van de Bucklerploeg heeft hieraan zeker bijge dragen. "De sponsoring was slechts één van de activiteiten om Buckler onder de aandacht van de consument te brengen. Reclame is altijd het belang rijkste medium gebleven", ver duidelijkt Den Hertog. "Daarnaast waren er tal van an dere activiteiten, die in nauwe samenwerking met de Europe se werkmaatschappijen en de exportkantoren zijn opgezet. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk duidelijk te maken wat Buckler is. Dat het meer was dan een sponsomaam op een wielershirt. De mensen moesten weten dat Buckler staat voor een alcoholvrij bier, met een dynamisch en actief karakter. Rondom de uitzen dingen van wielerwedstrijden op televisie hadden we bijvoor beeld speciale commercials. Er zijn ook speciale advertenties voor de dagbladen ontwikkeld en promoties voor de winkels." Hoge publiciteitswaarde Dit jaar waren de resultaten van de Bucklerploeg niet zo best. Hoewel er in de Vuelta drie ritzeges waren, werd in de Tour geen enkele etappe gewonnen. "Daarin verschilt team-sponsoring van evene- mentensponsoring. Dat bleek het afgelopen jaar duidelijk. Een sportploeg kan winnen, maar ook verliezen. Dat is een risico. Nu is winnen voor ons niet altijd het belangrijkste. Hoewel we dit jaar dus geen etappezege hadden in de Tour, hebben we dit jaar toch meer publiciteitswaarde gehad dan vorig jaar. Dat blijkt uit een meting van een extern bureau. Want veel belangrijker dan bij voorbeeld een overwinning in een massasprint, is of je tijdens de koers langdurig in beeld bent. Dat is dit jaar zeker het geval geweest." Goede ervaring Gert den Hertog over de beslis sing om een wielerploeg te sponsoren: "Het is voor ons een goede ervaring geweest. Het was onze eerste internatio nale sponsoring, waarin we samenwerkten met Europese werkmaatschappijen en export kantoren. Daar heeft iedereen van geleerd. Het contract met de wielerploeg was een zake lijke overeenkomst. Toch ben je emotioneel bij zo'n ploeg betrokken. Je krijgt een band, je leeft mee met de renners. We hebben ons daarom mede verantwoordelijk gevoeld een nieuwe sponsor te vinden. We zijn blij die te hebben gevonden in WordPerfect International."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 18