El Aguila verkoopt trouwerij De Spaanse Heineken dochter El Aguila (51%) heeft een akkoord bereikt met de Columbiaanse onderneming Bavaria over de verkoop van de brouwerij in Cordoba. Hierdoor blijft de werkgelegenheid voor 200 van de 270 werknemers behouden. Cordoba heeft een produktiecapaciteit van 700.000 hectoliter per jaar. El Aguila besloot vorig jaar in het kader van een herstructure ringsprogramma de produktie te concentreren in de brouwe rijen in Valencia en Madrid. Cordoba en Zaragoza, de twee kleinere brouwerijen, zouden worden verkocht. Volgens gene ral-manager Rodney Habber- shaw heeft El Aguila vooral te maken met de economische recessie die Spanje op dit mo ment meemaakt en een stagne rende biermarkt. Consumenten hebben door de recessie minder te besteden. Ook spelen het teruglopende toerisme en de steeds groter wordende anti alcohol lobby een rol. "Onze positie in de toekomst is duide lijk. Wij moeten deze met onze internationale en alcoholvrije merken vergroten en de positie van het merk El Aguila ver sterken." Kopers Voor de brouwerij Zaragoza worden momenteel nog steeds oriënterende gesprekken ge houden met enkele geïnteres seerde kopers. Voor Cordoba leek tot voor kort het laatste uur geslagen. Onlangs kwam echter een akkoord tot stand met Bavaria S.A. Deze Colombiaan se brouwerij wil in Cordoba voor de regionale markt van Andalusië gaan brouwen. Voor de eerste vier jaar sluiten Bava ria en El Aguila een aflopend produktiecontract af. Bavaria S.A. is gevestigd in Bogota, Colombia en heeft brouwerijen in Colombia, Ecuador, Panama, Centraal Amerika, het Caraïbi- sche gebied en Portugal. Het bedrijf heeft een omzet van 450 miljoen gulden en 5000 werk nemers in dienst. Bavaria S.A. voert ondermeer de merken Clausen, Club Colombia en Bavaria. Toekomst Naar verwachting zullen er in de toekomst slechts enkele brouwerijgroepen in Spanje overblijven. Rodney Habber- shaw van El Aguila hierover: "En wij willen daar één van zijn. We hebben een goede positie in het internationale en alcohol vrije segment met onze merken Heineken en Buckler en daar moeten we gebruik van maken. In andere segmenten zijn we minder sterk vertegenwoor digd. We zullen al deze proble men moeten oplossen willen we overleven. We zijn ons be wust van de moeilijke situatie die we doormaken in een zeer concurrerende markt. Met ons huidige herstructureringsplan en de ingezette marketing strategie zijn we hard aan het werk om de positie van El Aguila voor de toekomst te verbeteren." i

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 15