Vgw Voor elk merk worden acties gehouden om de verkopen en de binding van het consument aan een produkt te stimuleren. "Aan een actie gaat altijd een zogenoemde briefing van onze afdeling aan het promotiebu reau vooraf. Daarbij vertellen we het bureau wat we met een bepaalde actie willen be reiken en waarom we voor dat gestelde doel een actie nodig achten. Zo wilden we onze trouwe Amstel-drinkers belo nen. Daarbij dachten we aan een actie waarbij de consument een Delftsrode of een glazen bierpul tegen kostprijs zou kunnen bestellen, waarop de naam van de besteller kan wor den gegraveerd. Met zo'n actie kunnen we, zo was ons uit gangspunt, het gevoel dat Amstel een sterk merk is ver groten. Mensen willen trots zijn op het bier dat ze drinken en een dergelijke actie kan het vertrouwen in het merk verhogen." Het promotiebureau werd ge vraagd het pullenidee verder uit te werken, uiteraard binnen het merkprofiel dat Amstel heeft. Freek de Wette: "Voor Amstel betekende dit dat de promotie Hollands, no nonsense en van goede kwaliteit moest zijn. Het bureau kwam daarop met een concept van de actie met als aandachtstrekker 'Mogen we even persoonlijk worden?' Die vonden we niet bondig genoeg. Op een billboard langs de weg komt zo'n tekst niet tot zijn recht, fe moet zo'n tekst in één keer kunnen lezen. Daar om is uiteindelijk gekozen voor de veel kortere kreet 'Strikt persoonlijk'." Beoordeling Alle schetsen van het promo tiebureau werden bekeken en van commentaar voorzien. Ook werd rekening gehouden met de juridische kant van de zaak. Freek de Wette: "Dat doen we overigens bij elke promotie. Daarmee doel ik met name op de 'Wet Beperking Cadeaustelsel', de 'Wet op de Kansspelen' en 'Gedragscode voor de Alcoholreclame'. Zo mag een actie geen verband leg gen met verkeer of kinderen." Het bureau werkte vervolgens alle opmerkingen van de Am- stel-collega's op de actie uit tot een definitief concept. "Dit is ter goedkeuring voorgelegd aan een aantal medewerkers binnen de organisatie. Verder hebben wij in dit stadium de vele betrokken afdelingen, zo-als Planning, Produktie, Reclame Inkoop, Public Rela tions Nederland de verkoop organisatie, Emballage Inkoop en Physieke Distributie op de hoogte gebracht van onze actie", aldus Freek. Toen de organisatie uiteinde lijk akkoord ging met de plan nen, startte het bureau met de uitvoering. Dit hield onder meer in dat de teksten voor het foldermateriaal werden ge schreven, diverse foto's werden gemaakt en de cratecover voor de kratten werd gedrukt. Ook ging het bureau aan de slag met de produktie van de commer cials voor televisie. Freek de Wette: "Deze werd door ons op kwaliteit beoordeeld aan de hand van de door ons opge stelde briefing. Overigens wordt van de televisiecommercial altijd eerst een getekende ver sie (het zogenoemde 'story- board') getest onder consumen ten. Pas daarna volgen de echte opnames." Pulkeuze De keuze voor een Delftsrode of een glazen pul heeft de consument uiteindelijk zelf ge maakt. "We hebben via markt onderzoek getest welke pul de voorkeur van de doelgroep had. Daar kwam de glazen pul uit. Vandaar onze keuze. Ook kon den we in dit onderzoek een inschatting maken van het aantal Amstel-drinkers dat uiteindelijk aan de actie zou meedoen." De pullen konden tot 6 novem ber jongstleden worden besteld via een speciale bestelbon. De verzending van de bestellingen is verzorgd door een extern bedrijf. Freek de Wette: "De totaal-evaluatie van deze actie moet nog plaatsvinden. Daarbij bekijken we of een actie heeft beantwoord aan onze doel stellingen. Met de conclusies kunnen we iets doen bij een volgende promotie." 13 Het eeiste voorstel van het promotiebureau voor de commercial (zie de kleine plaatjes op de heide pagina's). De bierpul zou zich in allerlei bochten moeten bewegen. Marketing vond de daaraan verbonden kosten te hoog en keurde het voorstel af. In de uiteindelijke commercial is een heen- en-weer bewegende pul te zien. Hij is op zoek naar zijn 'baasje'. Het bewegende effect werd bereikt door middel van een metalen plaatje aan de bodem van het glas en een sterke magneet onder het tafelblad: een minder dure oplossing met eenzelfde resultaat WSÏEL IS NU STRIKT persoonlijk- ,ri je EIGEN NAAM Kijkophet krat Amstel bier of Amstel Malt «i wordt alleen ""Pff'"" en onder de handen heen. boier. duikt, draalt en F even Iets wegzakt, zegt -•=sssr rende geluidjes, zodat henkin een rr een promotie

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 13