instantie de beschikking over veertig trekkers en zestig op leggers als basis-wagenpark." Flexibel inzetbaar De opleggers zijn voorzien van rolzeilen en een automatische laad-/losbaan. De rolzeilen ma ken het mogelijk vanaf de zij kant pallets te lossen op ge stoken wijze, dat wil zeggen met de korte kant naar voren. Vanaf de achterzijde van de wagen kan ongestoken worden gelost, dus pallets met de lange zijde naar voren. De automa tische laad-/losbaan schuift de pallets naar voren. Zo kan ook worden gelost bij afnemers met een automatisch laad-/losdock. Bij de belading trekt deze baan de pallets ook strak tegen elkaar aan, zodat er geen ruim te tussen zit. Op die manier kunnen 26 pallets in de wagen worden geladen." De opleggers beschikken echter over een nieuw technisch snufje, waar door er nog twee pallets extra kunnen worden vervoerd. Door aan de achterzijde van de wagen een zogenoemde schuif lade uit te schuiven is het na melijk mogelijk de wagen te verlengen, als dat nodig is. Daardoor kunnen dan 28 pal lets van 1 x 1,20 meter worden vervoerd. Tijdens het vervoer staan de pallets stevig vast op de vloer omdat de automa tische laad-/losbaan verzink- baar is in de vloer. Milieuvriendelijk Méér pallets per rit betekent ook: minder autokilometers en daardoor minder belasting van het milieu. Alle trekkers zijn bovendien uitgemst met zoge heten 'milieumotoren'. Deze zijn zeer milieuvriendelijk zo wel wat betreft lawaai als uit stoot. Minder vervoerders Het nieuwe systeem brengt met zich mee dat de chauffeurs geen vaste oplegger meer hebben. Elke chauffeur, van welk vervoersbedrijf dan ook, moet rijden met de oplegger die op dat moment voor hem gereed staat. Zo'n systeem is nauwelijks beheersbaar met een groot aantal verschillen de vervoersbedrijven. De heer Philippa maakte dan ook bekend dat Heineken over eenkomsten heeft gesloten met tien vervoerders. "Helaas hebben we van 38 ver voerders afscheid moeten ne men. Dat was een moeilijke be slissing en viel ons beslist zwaar. Het probleem was dat zij allen goede vervoerders waren. Er was er niet een, die afviel om dat hij geen goede vervoerder zou zijn. Bij onze keuze hebben vele factoren een rol gespeeld. Ondermeer vestigingsplaats van het bedrijf, filevorming in de omgeving en omrij-kilome- ters die ze moeten maken. Uit eindelijk hebben we voor tien vervoerders gekozen. Zij heb ben zelf gezamenlijk de B.V. "Vervoerders Trailer Combina tie" opgericht. Met die besloten vennootschap gaan wij een De nieuwe vrachtwagen met uitgeschoven lade huurovereenkomst aan voor de opleggers. Voor de trekkers en chauffeurs gaan wij overeen komsten aan met de indivi duele vervoersbedrijven. Net als voorheen maakt Heineken voor het vervoer gebruik van de diensten van derden. De wagens zijn niet ons eigendom, de chauffeurs zijn niet in Heineken-dienst Service Met ingang van 2 oktober rij den al acht trekker-oplegger combinaties op de weg. In de periode tot april zullen daar diverse combinaties bijkomen. Er zullen wagens rijden in Heineken-, Amstel-, Amstel Malt- en Buckler-uitmonste- ring. In april zal het basis-wa genpark compleet zijn. Heineken zal haar handelspart ners dan binnen 24 uur kunnen beleveren. 'Vandaag besteld, morgen in huis' zal dan moge lijk zijn. En dat is, zoals de heer Philippa zei; "Service zoals service bedoeld is."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 9