Heineken is bedrijf van mensen Bockbier voor De Bo(c)k Blij met brood Amsterdam "Dimitrios, is that you?" is de titel van een nieuwe concernfilm. Het gaat in de veertien minuten duren de produktie echter niet alleen over Dimitrios. De film geeft een beeld over Heineken als onderneming, anno 1992. Aan het ontstaan van de brouwerij wordt dan ook nauwelijks aan dacht geschonken, net zomin als aan het brouwproces. In plaats daarvan ligt de nadruk op de mensen die wereldwijd voor Heineken werken. En op de samenwerking die tussen vele medewerkers plaatsvindt. 'Heineken, een mensen-busi- ness' is dan ook de conclusie. Want het brouwen en verkopen van zowel Heineken bier als de andere bieren die door het Heineken concern op de markt worden gebracht, is een zaak van mensen. Dat onderstreept het belang van een goede inter nationale samenwerking. De nieuwe film is uitgebracht in diverse talen. Hij zal worden vertoond op de exportkantoren van Heineken, vooral voor mensen die belangstelling heb ben voor Heineken als onder neming. De Nederlandse versie zal ook worden vertoond bij diverse ontvangsten in Den Bosch en Zoeterwoude. Collega Jan Kroese van de con cernstafdienst Public Relations in Amsterdam, die betrokken was bij de totstandkoming van de film, komt daarin ook zelf even in beeld. "Ik ben mis schien één seconde in beeld. De opname voor die scene heeft wel vijf uur geduurd. Na de repetities wordt er gerepeteerd met de camera's, zonder dat daarin een film draait. Pas als regisseur Jan Willem de Kok en cameraman Jules van den Steenhoven (bekend van 'Bij nader inzien') tevreden zijn over de acteerprestaties en de belichting, wordt er echt ge filmd. Het is heel leuk om te zien wat er allemaal bij komt kijken voordat zo'n opname kan worden gemaakt. Het was een fantastische ervaring." Maastricht Ter gelegenheid van de opening van het bok- bierseizoen hebben alle acht in Maastricht wonende fami lies De Bok en De Bock een krat Ridder Bockbier gekregen. Brouwerij-vertegenwoordiger Jan Peters: "We hebben de na men gewoon uit het telefoon boek gehaald. Vervolgens zijn we de mensen gaan opzoeken en hebben we verteld waar we voor kwamen. Naast een gratis krat Ridder Bockbier hebben we ze nog zes bijpassende glazen en een rol bierviltjes cadeau ge daan. De reacties waren erg po sitief. Dat blijkt ondermeer uit de bedankbriefjes die we hebben ontvangen." De eerste indruk van de verkopen van Ridder Bockbier is volgens Jan Peters eveneens positief te noemen. Een van de Maastrichtenaren die De Bok heet, krijgt uit handen van vertegenwoor diger Jan Peters officieel een krat Ridder Bockbier overhandigd Zoeterwoude Verrast tasten collega's van de Zoeterwoudse vestiging in de broodmandjes die zijn uitgestald. Chef Res tauratieve Dienst kantoor, Jos Bitter, had op de nationale Week van het Brood ingehaakt. Twee dagen achter elkaar konden de medewerkers van het kantoor kiezen uit vijfen twintig soorten brood. Een ver rassing die goed in de smaak viel bij de kantinebezoekers. Want menigeen ging nog eens terug om nóg een broodje te halen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 6