Op 16 en 17 oktober vond even
eens in Rotterdam een geheel
ander, maar niet minder uniek
muzikaal evenement plaats.
The Heineken Night of the
Proms in Ahoy'. Hoewel de
Proms pas eenmaal eerder is ge
weest, wordt het nu al een tra
ditie. Want de Proms is niet
zomaar een concert, maar een
spectaculair festijn waarin pop
en klassiek elkaar ontmoeten
en waarin er een wisselwerking
is tussen de artiesten en de toe-
eerder gezien dat keurige koor
leden op het podium achter het
orkest staan mee te swingen en
de wave staan te doen? Het kan
allemaal tijdens de Heineken
Proms. Het maakt het juist zo'n
bijzonder ontspannen en daar
door uniek evenement.
Ahoy' was één zee van
lichtjes tijdens the Bohemian
Rhapsody van Queen door
John Miles, terwijl iedereen
uit volle borst meezong 'w
Martin Vermeulen van de afde
ling Planning Control bij Be
drijfseconomische Zaken van
Produktie Bier was een van
de Heineken-medewerkers die
twee kaarten hadden gewon
nen in de Vers van 't Vat-actie.
"Ik vond het heel leuk", zegt hij.
"Vooral de ongedwongen, ge
zellige sfeer. Je zag jong en oud,
netjes of sportief, alles door el
kaar. Het was heel apart." Mar
tin is met name enthousiast
over het optreden van Ray
mond van het Groenewoud.
"Zoals de zaal op hem reageer
de... Het lijkt me zeker leuk dit
nog eens mee te maken. Het is
iets om te onthouden."
Robert Groslot dirigeert
11 Novecento
Ook Willeke Teeuwen van de
Verkoopbinnendienst in Hoofd
dorp was een van de geluk
kigen. "Hardstikke leuk" is haar
reactie. "Hoe die hele zaal in
het donker meebewoog, met de
lichtjes, die we bij de ingang
hadden gekregen, boven het
hoofd zwaaiend. Geweldig! Ik
heb echt genoten. Volgend jaar
ga ik beslist weer."
De televisieregistratie is op 24
oktober uitgezonden door
RTL4. Gemist? Op oudejaars
avond zal de uitzending wor
den herhaald.
schouwers. Vanwege het over
weldigende succes van vorig
jaar was de Heineken Night of
the Proms dit jaar op twee
achtereenvolgende avonden te
beluisteren. Beide avonden was
Ahoy' volledig uitverkocht.
Centraal stond II Novecento,
het orkest van de 20e eeuw, on
der leiding van Robert Groslot.
II Novecento verzorgde het
klassieke gedeelte, maar bege
leidde de hele avond ook de
popartiesten Jennifer Wames,
John Miles, Christopher Cross,
Raymond van het Groene
woud, Joe Cocker en de klas
siek trompettist Benny Wiame.
Ook tijdens de klassieke num
mers uit ondermeer Faust en
Aïda was de sfeer niet te verge
lijken met die van een 'gewoon'
klassiek orkest. Aangemoedigd
door de dirigent klapt en zingt
iedereen mee, om op zijn teken
weer muisstil te worden. Ooit
Voordat de avond werd i
besloten met Land of Hope
and Glory, brachten v.l.n.r.
Joe Cocker, Jennifer Wames,
Christopher Cross en
Raymond van het
Groenewoud de klassieker
'Let it be' ten gehore
Publiek beleefde één
groot feest