Goud voor Wieckse Witte Gouden Camera voor Heineken-film Zilveren Leeuw voor Zwarte Kip Maastricht Niet alleen de Olympische sporters gingen de ze zomer voor goud, ook Wieckse Witte! Het Institut In ternational pour les Sélections de la Qualité in Brussel be kroonde het witbier van brou werij De Ridder onlangs met een gouden medaille. Dit ge beurde tijdens de 31ste wereld selectie bieren in België. Het was de eerste keer dat De Ridder aan deze selectie mee deed. En het leverde hen duide lijk geen windeieren op. De ere penning wordt 23 september uitgereikt in het Okurahotel in Amsterdam. Directeur Rob Stevens en brouwmeester Wim van Wijk van De Ridder zullen de gouden medaille in ont vangst nemen. Het witbier van De Ridder kwam uit in de categorie E (spe ciale streek of ambachtelijk ge brouwen bieren van hoge gis ting). Daarbij werd Wieckse Witte op drie criteria bekeken. Het bier werd inhoudelijk ge analyseerd en aan een smaak test onderworpen. Ook werd bekeken of de beschrijving op het etiket wel overeenkwam met de inhoud van het bier. Wieckse Witte kwam er glans rijk uit en verdiende zo de gou den plak. Ingeburgerd Wieckse Witte is in december 1990 door De Ridder geïntrodu ceerd. Het wordt gebrouwen van tarwe, gerstemout, kruiden en hop. In Nederland is het wit bier inmiddels volledig inge burgerd. Het wordt geschonken in zo'n 3.000 cafés en restau rants en verkocht door 2.000 vakslijters. val. Deze prijs bestaat uit een 'Gouden Camera'. Think or Sink is gemaakt in opdracht van Heineken en gaat over goed samenwerken in teamverband. Ze wordt in de diverse werk maatschappijen bij trainingen ingezet om het 'team-denken' te bevorderen. De videofilm werd ingestuurd door het Engelse Video Arts, het voormalige bedrijf van John Cleese. Zij doen regelmatig met diverse films en videoban- Een scène uit Think or Sink, waarin föhn Cleese de marketing-manager van een chocoladefabriek speelt den mee aan dit Amerikaanse festival, dat bovendien 's-we- relds grootste is op het gebied van produkties die niet voor het grote publiek zijn bestemd. Jaarlijks komen zo'n vijfhon derd inzendingen op het festi val binnen uit dertig verschil lende landen. Kate Balfour van de afdeling Produkties van Vi deo Arts hierover: "Het is dan ook geweldig dat we op een groot festival als dit zo'n hoge waardering krijgen voor ons werk. Dit betekent voor ons een grote stimulans om door te gaan." Het is voor Video Arts de tweede keer dat ze de hoofd prijs winnen voor een video- produktie. Brouwmeester Wim van Wiik Amsterdam De Engelstalige videofilm 'Think or Sink' van Heineken met hoofdrolspeler John Cleese heeft de eerste prijs gewonnen op het 25ste US In dustrial Film and Video Festi- Zoetermeer De nieuwe com mercial voor Zwarte Kip Advo caat is tijdens het 39ste Inter nationale Reclame Festival in Cannes onderscheiden met een Zilveren Leeuw. Het is de hoog ste internationale onderschei ding op het gebied van recla mefilms die een televisie commercial kan krijgen. De reclamespot Zwarte Kip, waarin een ondeugend vosje de hoofdrol speelt, viel de jury op vanwege een sterk concept en een gedegen uitvoering. Boven dien was de slechts 15 secon den durende commercial op vallend korter dan de andere. In de spot geniet een jonge vos hikkend na van een zojuist ge nuttigde maaltijd. Er heerst een serene rust. Pas na een aantal seconden blijkt waar de maal tijd uit heeft bestaan: Zwarte Kip Advocaat. Daarop ver schijnt de slogan 'Zwarte Kip, dat ziet er lekker uit in die nieu we fles' inbeeld. Met deze com mercial wil Bols Benelux de aandacht vestigen op de nieu we verpakking van de bekende advocaat.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 7