Het is veel efficiënter orders te combineren Maximaal rendement Effectiviteit staat voorop bij het maken van de plannen. Alle produktiefaciliteiten moeten zo efficiënt mogelijk worden benut. Dat betekent zoveel mo gelijk produceren in produkt- groepen, met dezelfde bier soort, dezelfde verpakkingen. Om op die manier te bewerk stelligen dat colonnes zo min mogelijk hoeven te worden om gebouwd. Dat is echter erg moeilijk, vanwege de grote di versiteit aan produkten. Denk maar aan de verschillende fles- soorten in Den Bosch. Leo Slap- pendel verwacht in dit verband zonder meer een positieve bij drage van het project PILS (zie ook pagina 18 en 19). "Nu krij gen we elke week gegevens via diverse informatiseringssyste men en handmatig geschreven staten", zegt hij. "Met PILS komt er binnen produktie één systeem. Daardoor is een be trouwbaarder registratie van de namelijk op order werken. Wij zorgen ervoor dat we altijd vol doende verpakkingsmateriaal hebben voor de grote export markten, zoals de Verenigde Staten, Zwitserland en de Ca- narische eilanden." De nieuwe orders worden 's ochtends ver werkt. Met behulp van het elektronisch planbord maken de medewerkers van Operatio nele Planning een planning voor de colonnes. Zij doen dit voor een periode van 48 uur. Tevens wordt een weekplan ning gemaakt op basis waarvan zij aan Centrale Produktie In koop de exacte hoeveelheid en soort goederen op die ze op een bepaalde produktiedag nodig hebben. Efficiëntie Het is beslist niet zo dat elke or der automatisch een week na binnenkomst wordt uitge voerd. "Wij willen vooruit plan nen. We verzamelen de orders. den en de opslagcapaciteit. Voor export produceren we pas nadat orders zijn geplaatst. De Export Transport Afdeling (ETA) in Rotterdam ontvangt die en geeft ze door. Wij zorgen dan weer voor een verdeling over de twee brouwerijen. De planning van actie-orders voor de binnenlandse markt met bij voorbeeld speciale crate-covers of een bijzondere kroonkurk lijkt op de planning van export orders. fe weet van tevoren pre cies wat moet worden geprodu ceerd en wanneer het klaar moet zijn. Anders hierbij is dat je de voorraden van het produkt zoals het normaal op de markt komt, moet aanpassen aan de actie." Het is het meest economisch een zo lang mogelijke produk- tie-run te draaien. Om zo de omsteltijden te minimalise ren." Op het beeldscherm van een pc wijst Van Delzen aan dat er grote verschillen bestaan tus sen de orders onderling. Er staat een order vermeld voor 108 do zen, maar ook een voor 20.000 dozen. Zou elke order worden behandeld op volgorde van bin nenkomst, dan moet een co lonne veel te vaak worden om- gesteld voor een volgend produkt. Het is veel efficiënter orders te combineren. Daarom kan het ook gebeuren dat een bestelling, die vannacht is bin nengekomen, voor bier dat over drie weken nodig is, volgende week al wordt afgevuld. Ge woon omdat op die dag andere orders in dezelfde verpakking worden afgevuld. Terwijl bier dat eerder moet worden afgele verd, pas daarna wordt afge vuld. Flexibiliteit vereist "Er verandert elke dag weer veel", geeft Ad van Delzen toe. "Wij geven altijd maar voor twee dagen opdrachten aan de zijn. Voor de planners heeft het tot gevolg dat planningen veel vuldig moeten worden aange past. Ook op de brouwerijvesti ging spelen onvoorziene om standigheden, zoals aanloop problemen of storingen op een colonne. "Het bier moet meest al worden verscheept. Je kunt dan niet tegen de klant zeggen 'dan nemen we toch de volgen de boot' als het niet op tijd ge reed is. We moeten ervoor zor gen dat het tijdig de brouwerij af kan. Daarvoor moeten we wel eens snel planningen wijzi gen, of mensen laten overwer ken. Daarmee maak je jezelf na tuurlijk niet populair. Maar hoewel er weieens wordt ge mopperd, doen de medewer kers hier er toch alles aan het gevraagde op tijd af te kunnen leveren. Gelukkig stellen de produktieafdelingen zich flexi bel op ten aanzien van de plan ningen. Uiteindelijk gebeurt al les in het belang van de klant." Mensenwerk Ook Ad van Delzen zou het toe juichen als de verschillende in formatiseringssystemen ver vangen zouden worden door één systeem. "Het is belangrijk dat de ingevoerde gegevens cor rect zijn. Zelf werken we sinds kort met een elektronisch plan bord. We hebben ook een pro gramma geschreven voor de fil tratieplanning. Het electro- nisch planbord is echter geen planningssysteem. Het is een ondersteunend middel voor de planner. Hij is degene die de planning maakt. Plannen blijft toch mensenwerk." Medeweik(st)eis van Centrale Logistiek. Achteraan van links naar rechts: Frank Wagtendonk, Rob Robbers en Piet Groenendijk. Vooraan van links naar rechts: Johan Weeda, Tineke Wijnands en Peter Heemskerk w Operationele Planning in A Den Bosch. Van links naar rechts: Stephan Verbunt en Majo van Ravenstein. Staand achter Majo Ad van Delzen Op order In Den Bosch is Ad van Delzen sinds een jaar chef Operatione le Planning. "Wij krijgen van de Export Transport Afdeling in Rotterdam de orders binnen", vertelt hij. "De meeste brou werijen werken op voorraad. Het is bijzonder dat wij voor afdelingen Brouwen, Verpak ken en MIT. Die planningen zijn zeer gedetailleerd. Er staat bijvoorbeeld precies op welk bier er op een bepaald tijdstip naar een andere tank moet wor den verplaatst. Zo besturen we de gehele goederenstroom door de brouwerij. Van grondstoffen tot en met gereed produkt." Het komt vaak voor dat de uitein delijke orders niet overeenko men met de oorspronkelijk op gegeven prognoses. Daar kunnen vele oorzaken voor grondstoffenaanname verkeer de gegevens worden inge bracht; Dan worden plannen gemaakt op basis van verkeer de informatie. voorraden mogelijk. Op voor waarde natuurlijk dat iedereen de juiste gegevens in het sys teem invoert. Stel dat er van de

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Vers van 't Vat | 1992 | | pagina 27