Het is veel efficiënter orders
te combineren
Maximaal rendement
Effectiviteit staat voorop bij het
maken van de plannen. Alle
produktiefaciliteiten moeten
zo efficiënt mogelijk worden
benut. Dat betekent zoveel mo
gelijk produceren in produkt-
groepen, met dezelfde bier
soort, dezelfde verpakkingen.
Om op die manier te bewerk
stelligen dat colonnes zo min
mogelijk hoeven te worden om
gebouwd. Dat is echter erg
moeilijk, vanwege de grote di
versiteit aan produkten. Denk
maar aan de verschillende fles-
soorten in Den Bosch. Leo Slap-
pendel verwacht in dit verband
zonder meer een positieve bij
drage van het project PILS (zie
ook pagina 18 en 19). "Nu krij
gen we elke week gegevens via
diverse informatiseringssyste
men en handmatig geschreven
staten", zegt hij. "Met PILS
komt er binnen produktie één
systeem. Daardoor is een be
trouwbaarder registratie van de
namelijk op order werken. Wij
zorgen ervoor dat we altijd vol
doende verpakkingsmateriaal
hebben voor de grote export
markten, zoals de Verenigde
Staten, Zwitserland en de Ca-
narische eilanden." De nieuwe
orders worden 's ochtends ver
werkt. Met behulp van het
elektronisch planbord maken
de medewerkers van Operatio
nele Planning een planning
voor de colonnes. Zij doen dit
voor een periode van 48 uur.
Tevens wordt een weekplan
ning gemaakt op basis waarvan
zij aan Centrale Produktie In
koop de exacte hoeveelheid en
soort goederen op die ze op een
bepaalde produktiedag nodig
hebben.
Efficiëntie
Het is beslist niet zo dat elke or
der automatisch een week na
binnenkomst wordt uitge
voerd. "Wij willen vooruit plan
nen. We verzamelen de orders.
den en de opslagcapaciteit.
Voor export produceren we pas
nadat orders zijn geplaatst. De
Export Transport Afdeling
(ETA) in Rotterdam ontvangt
die en geeft ze door. Wij zorgen
dan weer voor een verdeling
over de twee brouwerijen. De
planning van actie-orders voor
de binnenlandse markt met bij
voorbeeld speciale crate-covers
of een bijzondere kroonkurk
lijkt op de planning van export
orders. fe weet van tevoren pre
cies wat moet worden geprodu
ceerd en wanneer het klaar
moet zijn. Anders hierbij is dat
je de voorraden van het produkt
zoals het normaal op de markt
komt, moet aanpassen aan de
actie."
Het is het meest economisch
een zo lang mogelijke produk-
tie-run te draaien. Om zo de
omsteltijden te minimalise
ren." Op het beeldscherm van
een pc wijst Van Delzen aan dat
er grote verschillen bestaan tus
sen de orders onderling. Er staat
een order vermeld voor 108 do
zen, maar ook een voor 20.000
dozen. Zou elke order worden
behandeld op volgorde van bin
nenkomst, dan moet een co
lonne veel te vaak worden om-
gesteld voor een volgend
produkt. Het is veel efficiënter
orders te combineren. Daarom
kan het ook gebeuren dat een
bestelling, die vannacht is bin
nengekomen, voor bier dat over
drie weken nodig is, volgende
week al wordt afgevuld. Ge
woon omdat op die dag andere
orders in dezelfde verpakking
worden afgevuld. Terwijl bier
dat eerder moet worden afgele
verd, pas daarna wordt afge
vuld.
Flexibiliteit vereist
"Er verandert elke dag weer
veel", geeft Ad van Delzen toe.
"Wij geven altijd maar voor
twee dagen opdrachten aan de
zijn. Voor de planners heeft het
tot gevolg dat planningen veel
vuldig moeten worden aange
past. Ook op de brouwerijvesti
ging spelen onvoorziene om
standigheden, zoals aanloop
problemen of storingen op een
colonne. "Het bier moet meest
al worden verscheept. Je kunt
dan niet tegen de klant zeggen
'dan nemen we toch de volgen
de boot' als het niet op tijd ge
reed is. We moeten ervoor zor
gen dat het tijdig de brouwerij
af kan. Daarvoor moeten we
wel eens snel planningen wijzi
gen, of mensen laten overwer
ken. Daarmee maak je jezelf na
tuurlijk niet populair. Maar
hoewel er weieens wordt ge
mopperd, doen de medewer
kers hier er toch alles aan het
gevraagde op tijd af te kunnen
leveren. Gelukkig stellen de
produktieafdelingen zich flexi
bel op ten aanzien van de plan
ningen. Uiteindelijk gebeurt al
les in het belang van de klant."
Mensenwerk
Ook Ad van Delzen zou het toe
juichen als de verschillende in
formatiseringssystemen ver
vangen zouden worden door
één systeem. "Het is belangrijk
dat de ingevoerde gegevens cor
rect zijn. Zelf werken we sinds
kort met een elektronisch plan
bord. We hebben ook een pro
gramma geschreven voor de fil
tratieplanning. Het electro-
nisch planbord is echter geen
planningssysteem. Het is een
ondersteunend middel voor de
planner. Hij is degene die de
planning maakt. Plannen blijft
toch mensenwerk."
Medeweik(st)eis van
Centrale Logistiek.
Achteraan van links naar
rechts: Frank Wagtendonk,
Rob Robbers en Piet
Groenendijk. Vooraan van
links naar rechts: Johan
Weeda, Tineke Wijnands en
Peter Heemskerk w
Operationele Planning in A
Den Bosch. Van links naar
rechts: Stephan Verbunt en
Majo van Ravenstein. Staand
achter Majo Ad van Delzen
Op order
In Den Bosch is Ad van Delzen
sinds een jaar chef Operatione
le Planning. "Wij krijgen van de
Export Transport Afdeling in
Rotterdam de orders binnen",
vertelt hij. "De meeste brou
werijen werken op voorraad.
Het is bijzonder dat wij voor
afdelingen Brouwen, Verpak
ken en MIT. Die planningen
zijn zeer gedetailleerd. Er staat
bijvoorbeeld precies op welk
bier er op een bepaald tijdstip
naar een andere tank moet wor
den verplaatst. Zo besturen we
de gehele goederenstroom door
de brouwerij. Van grondstoffen
tot en met gereed produkt." Het
komt vaak voor dat de uitein
delijke orders niet overeenko
men met de oorspronkelijk op
gegeven prognoses. Daar
kunnen vele oorzaken voor
grondstoffenaanname verkeer
de gegevens worden inge
bracht; Dan worden plannen
gemaakt op basis van verkeer
de informatie.
voorraden mogelijk. Op voor
waarde natuurlijk dat iedereen
de juiste gegevens in het sys
teem invoert. Stel dat er van de